ברזיל: צמיחה בקצב הסמבה

ברזיל עוברת בשנים האחרונות מהפיכה שמסמנת אותה כמעצמת-על עתידית ■ עם צמיחה שנתית של 5.4% ועלייה מתמדת באמון הצרכנים והמשקיעים היא מעצבת מחדש את שוק ההשקעות הזרות ■ מי לא רוצה לקחת חלק בשוק של 188 מיליון תושבים?

בשנים האחרונות עוברת ברזיל מהפיכה של ממש, המסמנת אותה כמעצמת-על עתידית: היא החזירה חובות לקרן המטבע הבינלאומית, הגירעון הציבורי שלה נמוך מאי פעם, הצמיחה שלה גדלה אשתקד ב-5.4%, והיצוא שלה פורח ומתרחב בקצב מהיר.

בקיצור, ברזיל מפגינה צמיחה בקצב הסמבה. לא סתם הגדיר אותה באחרונה ה"פייננשל טיימס" כ"ילד הפוסטר הייצוגי של שוקי ההון הבינלאומיים".

"ברזיל היא כוח כלכלי עולה בזירה הגלובלית ויעד אטרקטיבי מעניין להשקעות ישראליות", אומר יו"ר מכון היצוא, דוד ארצי. לדבריו, ממשלת ברזיל דאגה בשנים האחרונות לבצע שורה של רפורמות מבניות בכלכלה ואף הגבירה את אמון הצרכנים והמשקיעים, תוך שהיא מעצבת מחדש את המסגרת החוקתית והמשפטית העסקית מתוך מטרה מוצהרת למשוך השקעות זרות.

"הממשלה משקיעה משאבים רבים בהגברת השקיפות והאחריות של המוסדות הפוליטיים והכלכליים. השינויים החוקתיים כללו גם הסרת מגבלות על השקעות זרות בסקטורים כלכליים מרכזיים דוגמת תעשיית הנפט והמחצבים, תחבורה וגז. למרות האמור", מדגיש ארצי, "ההאטה בסחר העולמי ובכלכלת ארה"ב צפויים להשפיע גם על ברזיל".

על אף היותה הכלכלה ה-11 בגודלה בעולם, ישראלים לא ממהרים למצות את הפוטנציאל הברזילאי האדיר. נכון לסוף שנת 2007, מדורגת ברזיל במקום ה-17 ביצוא הישראלי, אחרי אחרי קנדה וקוריאה הדרומית.

פערים בתרבות העסקית, מרחק גיאוגרפי, היעדר טיסות ישירות, תשתיות לא מפותחות המקשות על התנועה במדינה, העדפה ברורה של ברזיל ליצוא על פני יבוא, ושיעורי מכס גבוהים - הם רק חלק מהגורמים העיקריים לכך.

לדברי ארצי, ברזיל מעודדת יצוא ומגבילה יבוא, אולם הסכם אזור סחר חופשי שנחתם בסוף 2007 בין ישראל וארגון ה"מרקוסור" (ארגון כלכלי בו חברות ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי) וטרם אושרר, צפוי לעזור ליצוא הישראלי לברזיל ולהקנות לו יתרון.

גרף ברזיל 1

יצוא: לא מוכן לוותר על שוק של 188 מיליון תושבים

עין גדי קוסמטיקס

שנת הקמה: 1978

בעלים: דן דקר

מס' עובדים: 30

מה עושה בברזיל: מייצא מוצרי ים המלח

באיזה היקף: 500 אלף שקל בשנה

דן דקר, מבעלי "עין גדי קוסמטיקס", מייצא לרשימה ארוכה של מדינות. ברזיל, לה הוא מייצא זה עשר שנים, ממוקמת בתחתית הרשימה.

"לצערי, ברזיל, למרות הפוטנציאל האדיר שלה, היא מדינה בעייתית מאוד עבור יצואנים. הרשויות מערימות קשיים ומורידות לך את החשק לייצא לשם. ושלא לדבר על המרחק; שיעורי המכס הגבוהים, שמשתנים לפי מצב הרוח של הפקיד באותו יום במכס; ועל בעיות השחיתות.

"ברזיל בפירוש מעודדת יצוא מברזיל ומקשה מאוד על היבוא לברזיל. אני מניח שביבוא תשומות חקלאיות לברזיל, להן היא זקוקה, הסיפור שונה והחיים של העוסקים במלאכה קלים יותר".

דקר, שלא מוכן לוותר על שוק של 188 מיליון תושבים שלכמחציתם יכולת קנייה, הגה באחרונה פתרון יצירתי: למכור לברזיל דרך מדינה שלישית, הגובלת עמה ופטורה ממכס. כלומר, אורוגוואי וארגנטינה.

"ברגע שהערוץ הזה נגלה לעיניי, אין לי שום כוונה לנסות לייצא ישירות לברזיל. זה לא שווה את המאמץ. אין מה לעשות, זאת הדרך המשתלמת ביותר כרגע", הוא אומר ומעריך, שבדרך זו היקף היצוא שלו לברזיל יגדל פי-חמישה מזה שהיום כבר בשנה הראשונה.

*איך הסחורה שלך עושה את דרכה מאורוגוואי או מארגנטינה לברזיל?

"לאורך הגבולות הענקיים בין המדינות, צצו נקודות מסחר רבות. הצמיחה האדירה בברזיל הפכה הרבה מאוד אנשים בלי כסף לאנשים עם כסף לקניות. אבל בגלל שאין כל-כך מה לקנות בברזיל, 'נולדו' הרבה סוחרים-יבואנים שרצים לגבול עם אורוגוואי וארגנטינה וקונים מכל הבא ליד".

*האם זה חוקי?

"גם אני שאלתי אם זה חוקי והסוכנים שאיתם אני עובד באורוגוואי ובארגנטינה אמרו לי 'תראה, זה עובד'. המשלוח האחרון ששלחתי, הגיע לגבול ונמכר לברזילאים תוך יומיים".

*עד כמה רווחי היצוא העקיף הזה?

"אני מוכר במחיר דולרי-רגיל ולא במחיר מוזל בגלל שזה עובר עוד ידיים".

*מה הטיפ שלך וממה כדאי להיזהר?

"'לנצל', כאמור, את היתרון של המדינות השכנות, לא לסמוך על אף אחד יותר מדי ולדרוש מקדמות משמעותיות או מכתבי אשראי בנקאיים כנגד הסחורה. בעסקאות גדולות כדאי לפנות גם לחברה לביטוח סיכוני סחר חוץ".

יבוא: בזכות המחירים הגבוהים שמוכנים לשלם בארץ

טרופיקלה

שנת הקמה: 2002

בעלים: אורלי אלישיב

מס' עובדים: אין

מה עושה בברזיל: מייבאת בגדי ים ובגדי כושר

באיזה היקף: 70 אלף שקל בשנה

אורלי אלישיב, 47, היא ילידת ברזיל. למרות שעלתה לארץ בגיל שנה וחצי היא דוברת פורטוגזית שוטף. לפני כשש שנים - בעקבות מחמאות שקיבלה מאנשים ברחוב על הבגדים, הנעליים והתיקים שקנתה לעצמה בביקורים חוזרים ונשנים אצל קרובי משפחה שנותרו בברזיל - החלה לייבא לארץ אופנה ברזילאית.

"ברזיל משיגה את ישראל באופנה", היא אומרת, "איכות הבדים, התפירה, העיצובים והצבעים שלהם עולים על שלנו ובטח על אלה של הסינים".

עד לפני שלוש שנים ייבאה ושיווקה אלישיב במשביר לצרכן, בחנויות בגדים וספורט ובמכוני כושר בהיקף של כ-280 אלף שקל בשנה. בשלוש השנים האחרונות הצטמצם המחזור השנתי משמעותית והסתכם בכ-70 אלף שקל בלבד. הסיבה העיקרית: התייקרות תעריפי ההובלה בעקבות התייקרות מחירי הדלק.

"הסחורה נעשתה יקרה יותר ולא כדאית ליבוא", היא אומרת. "אני בכל זאת ממשיכה לייבא בגדי ים ובגדי כושר, כי מתח הרווחים במוצרים האלה עדיין סביר. הבדים מהם תופרים בגדי ים וכושר לא התייקרו בהשוואה לבדים אחרים, וגם בארץ עדיין מוכנים לשלם עבורם מחיר גבוה יחסית".

*עד כמה גדולים פערי התרבות בין ישראל וברזיל?

"הפערים אדירים. למשל, בפגישת עסקים ראשונה נהוג לדבר בגוף שלישי. אם אתה מדבר בגוף ראשון, ככל הנראה יזלזלו בך. יחד עם זאת, פגישה תמיד מסתיימת בחיבוקים. אחרי שמכירים יותר טוב, גם מתנשקים.

"האנשים בברזיל חמים מאוד, כנים ורוצים לעזור, וכל מילה שלהם חקוקה בסלע. קל לעבוד איתם, אבל בלי הבנה של המנטליות המקומית ובלי שפה זה קשה מאוד. הם מדברים מעט מאוד אנגלית".

*ממה כדאי להיזהר?

"ברזיל משתפרת מאוד אבל היא עדיין מדינת עולם שלישי עם בעיות בירוקרטיות קשות. פעם אחת נאלצתי לשלם כמה מאות דולרים שוחד כדי לשחרר סחורה מהנמל שהיה מושבת.

"האיגודים המקצועיים שם חזקים מאוד ופורצות הרבה שביתות ממושכות. שילמתי שוחד למישהו בנמל, באמצעות מתווך, והסחורה שלי נשלחה למרות השביתה. לשמחתי, מס הכנסה הכיר לי בזה כהוצאה מוכרת לצורכי מס".

*איפה כדאי לערוך פגישות עסקיות: במפעל, בבית קפה, בעיר גדולה?

"לא הייתי ממליצה להיפגש במפעל אם הוא שוכן באזור נידח. את מרבית הפגישות נהוג לעשות בערים הגדולות כמו ריו וסאו-פאולו, שהיא עיר מפחידה ומסוכנת ומומלץ להזמין מונית מהמלון למסעדה בה נפגשים, ובחזרה".

*האם את שוקלת להרחיב את היקף היבוא שלך מברזיל בעתיד?

"ברגע שאצליח להגדיל את נקודות המכירה שלי בארץ ובאירופה, אני בהחלט מתכוונת להגדיל את היבוא כי היתרון הוא לגודל".

גרף ברזיל 2

10 טיפים לעשייה נכונה של עסקים בברזיל

על-פי מכון היצוא

1. שותף עסקי/סוכן מקומי

כדי להשתלב בשוק הברזילאי, יש לחבור לשותף עסקי שמקושר מאוד בענף. בברזיל מוטלים מסים מקומיים רבים ולפני שבוחרים שותף עסקי, יש לבדוק את חוסנו הפיננסי ואת יכולתו לעמוד בהיטלי המסים, עוד לפני שהוא מרוויח ממכירת המוצר.

2. בחינת שוק היעד

אין להסתמך רק על מחקרים לפני שנכנסים לעסקים בברזיל. יש להגיע לשם פיזית ולבדוק עם המקומיים את מידת הצורך והעניין במוצריך.

3. לוחות זמנים

התרבות הברזילאית דוגלת בעבודה איטית ונינוחה. חברות עובדות אף הן בקצב איטי ותהליכי קבלת ההחלטות שם הם ארוכים ומורכבים, ועל כן נדרשת סבלנות רבה.

4. פגישות

פגישת עסקים בברזיל המתעכבת בחצי שעה, היא דבר מקובל. עם זאת, כשמגיעים לפגישה ראשונה אצל לקוח לא מוכר, רצוי להגיע בזמן ולחכות.

5. משא ומתן

לרוב ימשך זמן רב. לכן, מומלץ לנקוט פעולה אקטיבית ולהאיץ בגורמים המעורבים על מנת לקדם את המשא ומתן. לא תמיד אנשי עסקים ישראלים יודעים לפרש נכון את המסרים הוורבליים, ולכן מומלץ להיעזר בגורם מקומי על מנת לפענח את התשובות.

6. מטבע

מגמת היחלשות הדולר אל מול הריאל הברזילאי מקשה על יצואנים ועל שמירת התחרותיות בשוק המקומי. יצואן מתחיל חייב לייחס לנושא זה תשומת לב מיוחדת.

7. ייעוץ בנושא מכסים

היבוא לברזיל מורכב מפרטים רבים. כמו-כן, קשה ומורכב לחשב את גובה המכס, מכיוון שהוא מורכב ממסים ייחודיים כמו מס מכירות פדרלי, מס הפצת סחורות, מס שונות, מס ביטוח לאומי ועוד. כדי להתנהל ביעילות כלכלית מומלץ להתייעץ עם איש מכס ולוודא עמידה בכל הסטנדרטים הנדרשים.

8. תעשיה מקומית

אם חברה מעוניינת להקים מפעל בברזיל, חשוב לדעת על קיומם של:

The Brazilian National Development Bank, שיכול לסייע בהקמת מפעל;

ועל Inter American Investment Corporation בנק להשקעות של ה-Inter American Development Bank (שישראל חברה בו), שמממן הקמה והרחבה של מפעלי תעשייה באמריקה הלטינית.

ככלל, לחברה שמקימה מפעל בברזיל קל יותר למכור למדינות השכנות באמריקה הלטינית בשל הסכמי מכס.

9. שפת התרבות העסקית

על אף שהשפה הרשמית בברזיל היא פורטוגזית, רוב ההתנהלות העסקית, במיוחד אצל הדור הצעיר של אנשי העסקים, באנגלית. עם זאת, מומלץ לוודא מראש שאיש הקשר עמו נפגשים אכן מדבר אנגלית.

10. משלוח ימי

זמן משלוח ימי מחיפה לברזיל הוא כ-28 יום. בנוסף לזמן ההובלה הארוך, יש לקחת בחשבון עוד שבוע-שבועיים בשל צפיפות ופעילות מוגברת בנמלים.

ההזדמנויות העסקיות שמחכות לישראלים בברזיל

על-פי מכון היצוא

1. ציוד מחשוב

הענף הצומח ביותר בברזיל - 48 מיליארד דולר בשנה. בעקבות חוק שנחקק במדינה ב-2006, הפוטר מכירת מחשבים עד מחיר מסוים ממס, צפוי תהליך מאסיבי של מכירת מחשבים זולים בשוק. הדבר צפוי לגרור ביקושים והשקעות זרות, בייחוד בציוד התקשורת הסלולרית והמדפסות.

2. תוכנות מחשוב

שוק מוביל שהסתכם אשתקד ב-13.7 מיליארד דולר. ברזיל נחשבת לשביעית בעולם בייצור תוכנות, אולם היצוא שלה בתחום מהווה רק כ-2% מסך הכנסות הענף, ובכך טמון פוטנציאל אדיר להשקעות ולכניסה של חברות זרות. אבטחת מידע הוא תת-ענף פוטנציאלי נוסף לחברות זרות.

3. תרופות

מדובר בשוק העשירי בגודלו בעולם המגלגל כ-11 מיליארד דולר. על-פי הערכות, כמחצית מהאוכלוסיה בברזיל ענייה ואינה נגישה לתרופות. הפוטנציאל עבור חברות זרות טמון בחומרי גלם לייצור תרופות (ברזיל מייבאת כ-85% מחומרי הגלם לייצור) ובציוד ושירותים לבניית מפעלים לייצור תרופות.

4. מתכות

ברזיל היא ספקית פלדה מרכזית במונחים עולמיים. ייצור הפלדה היווה אשתקד כ-50% מסך הייצור באמריקה הלטינית וכ-3% מסך הייצור העולמי. השוק מוערך בכ-10 מיליארד דולר. הפוטנציאל קיים בעיקר בציוד ובמכונות לצורך ייצור הפלדה, ייעול התהליך והבקרה עליו, וכן בצמצום ובפתרון תקלות.

5. טלקומוניקציה

השוק הגדול ביותר באמריקה הלטינית, המהווה כשליש מהשוק האזורי ומגלגל כ-8.9 מיליארד דולר. לאור התפתחותו בשנים האחרונות והגידול במנויי הסלולר (114.3 מיליון מנויים), מובילה ברזיל מבין מדינות האזור בחדשנות הטכנולוגית באינטרנט.

גם שיעור חדירת מחשבי ה-PC נחשב לגבוה מבין מדינות אמריקה הלטינית. תחום התקשורת האינטרנטית צובר אף הוא תאוצה ומהווה פוטנציאל עבור חברות זרות להשקעה בשירותים ובאספקת ציוד.

בנוסף, הגלישה על-ידי האינטרנט האלחוטי במכשירי הסלולר, שירותי השמע והוידיאו, שירותי האיתור והמעקב תופסים תאוצה ומושכים אף הם משקיעים זרים.

6. ציוד רפואי

שוק המוערך בכ-3.4 מיליארד דולר. ברזיל היא יצרנית ויבואנית הציוד הרפואי הגדולה מבין מדינות אמריקה הלטינית. יש מעט חברות מקומיות שמייצרות ציוד רפואי מתקדם ואיכותי, ולכן רובו מבוסס על יבוא.

לפיכך, הפוטנציאל הוא בעיקר בציוד רפואי מתקדם, ציוד רפואי חד-פעמי דוגמת כלים סניטאריים, תעשיית השתלים וציוד אבחון ובקרה.

7. איכות סביבה

שוק איכות הסביבה בברזיל מוערך בכ-3 מיליארד דולר. הפוטנציאל עבור חברות זרות הוא בעיקר בחדשנות ובאספקת טכנולוגיות ופתרונות מתקדמים בתחום התפלת המים.

8. חקלאות

ברזיל נחשבת ליצרנית קפה, קנה סוכר ותפוזים הגדולה בעולם, והשנייה בפולי סויה, טבק ובננות. הפוטנציאל טמון בעיקר בציוד חקלאי, בדיקת איכות יבול, הפחתת עלויות ושיפור תפוקות, חממות, השקיה, שיפור שיטות עיבוד וניצול מים ושטחי אדמה שוליים.