עסק מלוכלך: איך האמריקנים מתמודדים עם זיהום האוויר בערים

דירוג 40 הערים המזוהמות ביותר בארה"ב מגלה שאין קשר ישיר בין אוכלוסיה לזיהום, ובעוד לוס אנג'לס רווית הרכבים הפרטיים נאבקת בשכבת אוויר מזוהמת, הרכבת התחתית של ניו יורק הצילה את התפוח הגדול

איירין ברוקוביץ' היא דמות בלתי נשכחת, גם בזכות עצמה וגם בזכות משחקה המשובח של גו'ליה רוברטס. ברוקוביץ' הייתה אשה קשת יום, חד הורית לשלושה ילדים, שעבדה כפקידה במשרד עו"ד וגילתה כי חברת פאסיפיק גז מזהמת את מי השתייה של העיר בה התגוררה בדרום קליפורניה. הסרט נחשב לאחד הגורמים המרכזיים שהעלו למודעות את תופעת הזיהום של מקורות המים, האדמה והאוויר שלנו, על-ידי מפעלי תעשייה, תחבורה ועוד.

היום המונחים גזי חממה (הגורמים להתחממות כדור הארץ ובהמשך לאסונות טבע) וגזים מזהמים הם שמישים וידועים לציבור הרחב. וגם הערים הגדולות החלו לבחון את מצבן בהיבט של זיהום אוויר ופרמטרים סביבתיים נוספים. הנושא עלה על הבמה.

בתוך כך, המגזין האמריקני פורב'ס, שנודע בחיבתו לדירוגים, פרסם את דירוג 40 ערי המטרופולין המזוהמות ביותר בארצות הברית. מהדירוג עולה, שהעיר אטלנטה שבמדינת ג'ורג'יה סובלת מ-21 אלף טון של זיהום סביבתי.

מהכתוב עולה, כי למרות חינה של העיר, קוקטייל התכונות הקטלני של אוויר מזוהם, אדמות מזוהמות וכימיקלים המציפים את האוויר הופכים אותה לעיר המזוהמת במדינה. חופת העיר, אותה שכבה אוויר שמכסה את העיר כמו חופה, כהה ומזוהמת באופן שניכר לעין. רוב הערים הגדולות בארצות הברית סובלות מתופעות מזהמות, שחלקן אינן נראות לעין. חומרים מזהמים עלולים לחלחל או לדלוף לאוויר כתוצאה מפעילות תעשייתית, והשפכים הכבדים עלולים גם למצוא עצמם בתוך מקורות המים שלנו.

לצדה של אטלנטה מככבות במועדון המפוקפק הזה הערים דטרויט, יוסטון, שיקאגו, פילדלפיה, קליבלנד ולוס אנג'לס. טיהורן של הערים האלה אינו קל ולא זול. המשרד האמריקני להגנת הסביבה מעריך שפרויקט לטיהור האוויר במדינות אלה ב-2010 יעלה לממשל כ-10.5 מיליארד דולר, באמצעות תפירת פתרונות של אנרגיה נקייה לשם שיפור איכות האוויר והבריאות של אוכלוסיית ארצות-הברית באופן כללי.

הגודל לא קובע

כדי לקבוע מיהן הערים המזוהמות ביותר, בחן המגזין את 40 ערי המטרופולין הגדולות ביותר, בהתבסס על נתוני המשרד האמריקני להגנת הסביבה. בחישוב נספרו המתקנים שדווחו כמשחררים גזים רעילים לסביבה; כמות הגזים שנפלטה לאוויר, לאדמה ולמים; מספר הימים בשנה שבהם נרשמה חריגה בכמות הפליטה של הגזים הרעילים מעל לרף מותר; וכמות האתרים המזוהמים המיועדים לטיהור על-ידי קרן העל האמריקנית של הממשל לטיהור סביבתי.

מקובל לחשוב שככל שהערים גדולות יותר כך הן מזוהמות יותר, אך אין זה כך. אטלנטה כוללת גם את מתחמי המפעלים של הכימיקלים והמתכות, סאנדיי ספרינגס ומארייטה. הזיהום במתחמים הללו, הקטנים יחסית, שווה לזיהום באטלנטה כולה, למרות שמתגוררים בהם רק 15% ו-12% בהתאמה מתושביה של אטלנטה.

הארגונים הסביבתיים בארצות הברית טוענים, כי המצב העגום נובע מהזנחה של הרגולציה. לטענתם, ניתן לחנך את הציבור לעבור משימוש בכימיקלים מזהמים לחלופות סביבתיות.

בעוד שפילדלפיה היא העיר הרביעית במדרג הערים המזוהמות, טוענים בפורב'ס, כי העיר ברדרלי לאב שבמרחבה אינה אשמה בזיהום שיש בה. ב-2007 דיווחו המפעלים שבווילמינגטון, דלאוור, הקטנה יותר ואשר נמצאת באותו מטרופולין, על פליטה גבוהה ב-57% של גזים רעילים מהכמות שדווחה בפילדלפיה. המפעלים שבווילמינגטון כוללים מפעל ביקבוק של פפסי, קו ייצור של ג'נרל מוטורס וכן את המטה של ענקית הכימיקלים דופונט.

יש ערים, כמו יוסטון - העיר השלישית ברשימת הערים המזהמות ביותר - אשר מתאפיינות באוויר מזוהם במיוחד. ב-2007, מתקני ייצור בעיר הדרומית פלטו 40 אלף טונות של כימיקלים רעילים, והעיר שלשעבר הכילה אתר שריפת מתנול ופיצוץ כימיקלים, נחשבת בין 50 המקומות שקרן העל של הממשל אמריקני מעוניינת לטהר.

מפעלים באזור שנועדו לשרת את התעשייה הפטרוכימית הסתברו כמזהמים במיוחד, כשהגזים המזהמים כמו לכודים באטמוספירה שבסביבת העיר, שכן השמש זורחת שם באינטנסיביות והיא אינה נהנית מרוח רבה.

"יוסטון סובלת מבעיה של זיהום אוויר", אומר ג'ים לסטר, סגן נשיא של מרכז המחקר המתקדם של יוסטון, מלכ"ר השייך למדינת טקסס ואשר ייעודו לחקור ולקדם פיתוח בר קיימא במדינה. לדבריו, "אנחנו עובדים באינטנסיביות כדי לשפר את המצב כבר משנת 2000".

לוס אנג'לס, המדורגת במקום הרביעי במצעד הערים המזוהמות, ואשר דרכיה פקוקות תדיר, מתאפיינת גם היא במזג אוויר שמשי ומעט רוח. לכן, הזיהום הרב שנוצר בה כתוצאה מהתחבורה נותר למעשה "כלוא" באטמוספירה שמעל לעיר. "לוס אנג'לס היא למעשה בקעה המוקפת בהרים, וכך הזיהום אינו הולך לשום מקום אלא למעשה 'יושב על העיר' וכך יוצר ימי ערפל איומים", אומר בריאן טאמבו, נציג ארגון ירוק בעיר.

משימה ארוכה ומסובכת

צפיפות גבוהה של אוכלוסייה, בניגוד לאטלנטה היחסית מרווחת, יכולה להסתבר כגורם חיובי בהקשר של זיהום אוויר. הגבלת התנועה עזרה לערים כמו ניו-יורק סיטי, אשר יש להן תדמית של אפופות אבק וזוהמה, אבל מערכת יעילה במיוחד של רכבת תחתית משאירה את ניו-יורק מחוץ לרשימת 20 הערים המזוהמות ביותר במונחים של גזים רעילים. כך, למרות שהעיר צפופה במיוחד, הרכבת התחתית המצוינת שלה מקזזת הרבה מההשפעה של ריבוי האוכלוסין בעיר. ועדיין, העיר סובלת מגזים רעילים בכמות העולה על זו של 18 ערים בתחתית הדירוג. עניין זה מדגים עד כמה הפחתה של גזי חממה וגזים מזהמים היא משימה ארוכת טווח.

ערים כמו פורטלנד שבמדינת אורגון, חסכו מעצמן את התואר ערים מזוהמות בזכות יישום תוכנית מאומצת להפחתת פליטות של גזי חממה וגזים מזהמים. החל משנות ה-70 מיושמת בפורטלנד תוכנית בנייה עירונית שאינה מאפשרת בנייה נמוכה, מה שבא להתמודד בין היתר עם צמיחת האוכלוסייה החדה בה.

ניו-יורק ופורטלנד הן שתיהן ערים שלכאורה יש בהן טווח רחב מאוד של סיבות להיות מזוהמות, ובכל זאת הן ערים יחסית נקיות.

קשה לצפות שהערים יצליחו למגר את הזיהום בצורה מוחלטת, אבל חלקן מקיימות תוכניות שאפתניות לטיהור הסביבה במרחבן. טקסס למשל השקיעה 800 מיליון דולר במטרה להחליף את מנועי הדיזל במכוניות במנועים מבוססי דלק נקי יותר.

[הרשמה לניוזלטר סביבה]