גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משביחים את העיכבון

בית המשפט העליון מעצים את מעמדו של נושה בעל עיכבון אשר השביח את הנכס

זכות העיכבון בנכס של אדם אחר היא אחת הזכויות החשובות בעולם העסקי. היא מאפשרת לנושה להמשיך ולהחזיק נכס השייך לחייב, המצוי בידי הנושה, עד אשר יקוים החיוב כלפיו. זכות זו עשויה לקום מכוח הסכם או דין.

אם בכל הנוגע להכרה בזכות העיכבון ביחסים הפנימיים שבין הנושה לבין החייב, ההצדקות להקניית זכות זו אינן מעורערות, הרי שהמימד הקנייני של זכות העיכבון סבוך יותר. בפסיקה נקבע, כי כל סוגי העיכבון, מכל מקורות הדין, מקנים לבעל העיכבון בטוחה בפשיטת-רגל או פירוק (ראה את ע"א 5789/04 המשביר הישן בע"מ נ' לוגיסטיקר (10/6/07)). זאת, הגם שספק אם עמדה זו ראויה, כאשר אין מדובר בעיכבון לטובת משביח הנכס (ראה מ' דויטש, קניין (כרך ב, 1999) 206-207).

"תקנת שוק הקבלנות"

ככל בעל זכות קניינית, בעל עיכבון גובר על נושים רגילים, וגובר על רוכשים מאוחרים יותר של זכויות בנכס הנדון. אולם מהו היחס בין זכותו של בעל העיכבון, לבין אדם בעל זכות קניינית קודמת בזמן, באותו נכס? כך, מהו הדין אם כאשר הנכס הגיע לידי קבלן המטפל בו עתה, הנכס כבר היה משועבד לטובת צד שלישי, כגון בנק?

העיקרון הכללי הרגיל בדיני תחרות הזכויות הוא כי זכות קניינית מוקדמת גוברת על זכות מאוחרת, אלא אם כן מצויה בנדון "תקנת שוק" כלשהי, דהיינו אינטרס ציבורי המצדיק סטייה מעיקרון כללי זה. "תקנת שוק" מיוחדת כזו מצאה הפסיקה בעבר בתחום דיני העיכבון לטובת קבלן, וזאת בפסק-הדין המוביל בעניין גרוס (ע"א 790/85 רשות שדות התעופה נ' גרוס, פ"ד מד(3) 185). נקבע כי עיכבון לטובת קבלן גובר על שעבוד קודם. סטייה זו מהעקרונות הכלליים של דיני הקניין הושתתה על שני אדנים: האחד הוא צרכי השוק. אין זה רצוי או סביר כי קבלנים ייאלצו לערוך בדיקה של מצב הזכויות בנכס שאותו הם מקבלים לטיפול. חשיפת קבלנים לסיכונים ביחס למצב הזכויות עלולה להרתיע אותם מביצוע הטיפול ללא קבלת בטחונות אחרים, שאינם עיכבון הצומח מאליו מכוח הדין. הדבר יסרבל עסקאות, יוסיף עלויות, וימנע שוק קבלנות יעיל. האדן השני לכלל הנדון הוא "שיקול ההשבחה". הקבלן מטפל בנכס, ומוסיף לערכו, כפי שהיה טרם התיקון. תוספת ערך זו ראוי כי תיוחד להבטחת זכותו של הקבלן לשכר, אשר יש להניח כי לא יעלה על שווי התיקון. הקבלן מעשיר את בעלי הזכויות בנכס באמצעות התוספת הנדונה, והצדק מחייב כי הוא יזכה לקדימות ביחס אליה.

לאחרונה ניתן פסק-דין חדש על-ידי בית המשפט העליון (ע"א 4588/06 אלוניאל בע"מ נ' כונס הנכסים, עו"ד גרנות (30/9/09), מפי השופט אשר גרוניס (בהסכמת השופטים אילה פרוקצ'יה ויוסף אלון), אשר מחדש חידוש חשוב בסוגיה הנדונה, ומעביר את הדין מפסים של מה שניתן לכנות כ"תקנת שוק הקבלנות", ל"תקנת שוק ההשבחה". חידוש זה מתייחס לכל סוגי העיכבון, ומחייב עיון.

מ"תקנת שוק הקבלנות" ל"תקנת שוק ההשבחה"

בעניין אלוניאל נדונה זכות עיכבון לפי סעיף 19 לחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), תשל"א-1970. הוראה זו מקנה לנפגע מהפרת חוזה הזכות לעכב נכס של המפר עד לתשלום המגיע לנפגע - החוב על-פי החוזה, פיצויים, השבה ועוד. כלליות התחולה של הוראה זו, על כל סוגי החוזים, מקנה לה נפקות מיוחדת.

כאמור, ברור הוא לפי הפסיקה כיום, כי לנפגע מהפרת חוזה נתונה זכאות המעניקה לו מעמד מוגן כלפי נושים רגילים ורוכשי זכויות מאוחרים. אך שאלה היא מהו מעמדה של זכאות זו, בעימות מול זכאי קודם, כגון בעל שעבוד קודם. בעניין אלוניאל דובר בשוכר אשר החזיק במקרקעין נתונים והשביח אותם. על-פי החוזה הוא היה זכאי כלפי המשכיר להשבת חלק מעלות ההשבחה. על המקרקעין רבצה משכנתה לטובת צד שלישי, שנוצרה עוד טרם עריכת חוזה השכירות. השאלה הייתה אפוא אם זכותו של השוכר להשבה לפי החוזה גוברת על המשכנתה, דהיינו אם נתונה לשוכר עדיפות על פני בעל המשכנתה, בכל הנוגע לפירעון החוב מתוך תוספת הערך לנכס כתוצאה מההשבחה.

כאמור, לפי העקרונות הכלליים של דיני הקניין, התשובה אמורה לכאורה להיות בשלילה, וזאת בהינתן העובדה כי המשכנתה קדמה לעיכבון. למרות זאת, בית המשפט העליון קבע עתה בעניין אלוניאל כי העיכבון הנדון גובר על הזכות למשכנתה. נקבע כי שיקול ההשבחה לבדו מספיק על-מנת לגבור על זכויות קודמות. השופט גרוניס רואה את האדן השני של הלכת גרוס, הנוגע ליעילות השוק, כשיקול מישני בחשיבותו, והוא נכון למעשה לוותר עליו. העדיפות על פני בעל זכות קודמת אינה מוגבלת למקרה של השבחת הנכס על-ידי קבלן, אלא היא חלה בכל מקרה שבו בעל עיכבון, אשר צמח מכוח מקור כלשהו, השביח את הנכס, כשעדיפות זו מוגבלת לשווי האובייקטיבי של ההשבחה. אף שמטעמי זהירות בית המשפט מציין כי ההלכה החדשה מתייחסת לעיכבון לטובת נפגע מהפרת חוזה, ואין הוא מכריע סופית אם שיקול ההשבחה יספיק בכל סוגי העיכבון, ברי הוא כי כך הם פני הדברים, לטעמו של בית המשפט, הן לאור אמירות שונות בפסק-הדין, והן לפי הגיון ההלכה. משמעותו המרכזית של פסק-הדין היא מעבר מפסים של "תקנת שוק הקבלנות" ל"תקנת שוק ההשבחה". נעיר עתה מספר הערות בנדון.

האם יש להסתפק בשיקול ההשבחה?

בית המשפט בעניין אלוניאל מציין כי ההכרעה בשאלת העדיפות של בעל העיכבון על פני זכויות קודמות צריכה להיגזר משיקולי מדיניות, ולא מסיווגה של העסקה כעסקת קבלנות או אחרת. אכן, כך הדבר, וכך גרסנו גם בעבר, בחיבורנו קניין (כרך ב), לעיל. אך השאלה היא מהם שיקולי המדיניות המספיקים לשם כך. השופט גרוניס רואה את שיקול ההשבחה כשיקול מספיק. בית המשפט בעניין גרוס לא הסתפק בכך, ועמד על הצורך בקיום שיקולי מדיניות נוספים, כגון יעילות השוק הנתון. השאלה המכרעת היא האם ראוי כי שיקול ההשבחה לבדו יספיק, כפי שנקבע בעניין אלוניאל, או שמא עדיפה הגישה העקרונית בעניין גרוס, שאינה מסתפקת בשיקול זה, ודורשת מעין "דבר-מה נוסף"?

תחילה יש לציין כי מהיעדר תחולה עניינית לשיקולי מדיניות כגון יעילות השוק, במקרה של עיכבון לפי דיני התרופות, לא נובע בהכרח, בניגוד לקביעת בית המשפט בעניין אלוניאל, כי שיקול ההשבחה מספיק על-מנת שתצמח עדיפות כלפי בעלי זכויות קודמים. בהיעדר שיקולי מדיניות נוספים, התוצאה עשויה להיות אחת משתיים: או שניתן אכן לוותר על שיקולים נוספים, ולהסתפק בשיקול ההשבחה, או שבהיעדר תחולה לשיקולי מדיניות נוספים, אין להקנות עדיפות למשביח.

לגופו של עניין, אין זה ברור כי ראוי אמנם להסתפק בשיקול ההשבחה על-מנת להקנות עדיפות לבעל עיכבון על-פני זכאים קודמים. אכן, קיים "כוח משיכה" ניכר לסברה כי שיקול ההשבחה מספיק. עם זאת, פני הדברים אינם פשוטים. טול מקרה שבו נושה רגיל, אשר אינו מחזיק בנכס, הלווה כספים לחייב לשם השבחתו. העובדה כי המלווה השביח במישרין את הנכס אינה מספיקה לו על-מנת לגבור על בעל משכון. ה"העשרה" הישירה של בעל המשכון, על-ידי הנושה הרגיל, אינה מספיקה על-מנת שהדין יסטה מן התפיסה הכללית שלפיה בעל זכות קניינית גובר על נושה רגיל.

בענייננו, הנושה שבו עסקינן אמנם אינו נושה רגיל, אלא הוא בעל זכות קניינית מסוג עיכבון. אולם על-פי הכללים הרגילים, בעל זכות קניינית ראשונה בזמן גובר על בעל זכות קניינית מאוחרת. דהיינו, נתון אמנם קניין בידי בעל העיכבון, אולם זהו קניין נחות בתחרות, על-פי העקרונות הרגילים. על-פי עקרונות אלה, הרי שבהיעדר אינטרס ציבורי הולם, אין בעל העיכבון זכאי לסמוך על קניינו, בעימות מול בעל זכות קניינית מוקדמת בזמן, וציפיותיו והסתמכויותיו הלגיטימיות אמורות להתייחס להגנה כלפי זכאים עתידיים בלבד. אם דין המקנה עדיפות לבעל עיכבון על פני זכאי קנייני רק מחמת עובדת ההשבחה הוא אכן דין ראוי, לנוכח העשרת הזכאי הקודם על-ידי המשביח, נדרש הסבר מדוע יהיו פני הדברים שונים במקרה של השבחה ישירה של הנכס על-ידי נושה רגיל. לדברים אלה יש להוסיף, כי בעל המשכון הקודם בזמן סובל מסיכונים שונים ביחס למצב הנכס (כגון הסיכון לאובדנו). ניתן אם-כן לגרוס כי בצד הסיכון, הוא זכאי ליהנות מסיכויי ההשבחה.

מקור לסכסוכים

ועוד: הכפפת בעל המשכון לעדיפותו של בעל העיכבון המאוחר, בכל הנוגע להשבחה, נושאת עמה מחיר של ממש מבחינת יעילות המימוש. הבטוחה של בעל המשכון "נחתכת" לשני חלקים, מבחינה רוחבית, ועתה לפנינו שני בעלי בטוחות, כל אחד לגבי מקטע אחר של שווי הנכס. המשמעות היא שבהליכי המימוש של המשכון מוקנה מעמד לבעל העיכבון, באופן המסרבל את הליכי המימוש ומהווה מקור לסכסוכים ביחס להגדרת האובייקט המובטח לטובת כל צד. בסיכומו של דבר, הגם שהגיונה של ההלכה החדשה עמה, אין היא נקייה מספקות.

* הכותב הוא פרופסור מן המניין באוניברסיטת תל-אביב ומשמש כיועץ במשרד עו"ד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, ברנדויין ושות'.

עוד כתבות

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

בנק דיסקונט ובנק הפועלים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרווח ירד, הדיבידנד גדל והמס החדש נכנס לפעולה: מאחורי דוחות הפועלים ודיסקונט

שני הבנקים הגדולים, שדיווחו על תוצאותיהם לרבעון הראשון של 2024, מלמדים על כמה מגמות בולטות במערכת הבנקאית ● התמתנות האינפלציה והתקררות בשוק ההלוואות העיבו על ההכנסות, ההפרשות להפסדי אשראי הצטמקו, והדיבידנד גדל במאות מיליוני שקלים

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מרגיע מפני החשש לעליות מחירים ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה