פקסים וסינון תכנים: אילו שירותים נלווים מציעות ספקיות האינטרנט וכמה זה עולה

החל משירותי אבטחה למחשב, דרך קבלת פקסים ועד סינון תכנים ובקרת הורים - ספקיות האינטרנט מציעות שורה של שירותים נלווים לחיבור לאינטרנט, שמחיריהם נעים סביב 10-15 שקל בחודש לכל שירות

חברות בכל תחום נוהגות להציע ללקוחותיהן מוצרים משלימים למוצר המרכזי, וכך להגדיל את הכנסותיהן. כך גם בקרב ספקיות האינטרנט, שמלבד חבילות הגלישה מציעות שירותי אבטחה, שירותים משרדיים ושירותי תוכן.

ההיענות, על-פי החברות, מרשימה: בבזק בינלאומי מצביעים על 80% מלקוחות החברה שמרחיבים את חבילת הגלישה, לרוב לצורכי אבטחה. גם ב-012 סמייל אומרים כי "שיעור ניכר מלקוחות החברה בוחר לקבל או לרכוש שירותים נוספים, כשהשירותים המבוקשים ביותר הם קבוצת שירותי ההגנה השונים למחשב". גם ב-013 נטוויז'ן המצב דומה, כששירותי אבטחת המידע מובילים את מכירות השירותים הנוספים.

יוצאת מן הכלל היא חברת אקספון, המתחרה הצעירה יחסית, שטוענת רשמית כי "בחברה דוגלים בשיטה שיש לספק ללקוח את המוצר שהוא צריך בלבד, מבלי להכניס אותו להוצאות נוספות שאין בהן צורך או שניתן להשיגן ללא תשלום כגון תיבת דואר אלקטרוני. אנו מציעים ללקוח להתחבר לדואר אלקטרוני כגון GMAIL על מנת לתת לו את אפשרות הבחירה, ולא להחזיק אותו באמצעות כתובת דואר אלקטרוני של הספק. המחירים שלנו תואמים גלישה נטו".

בדיקת "גלובס" מעלה כי 012 סמייל ובזק בינלאומי (014) מציעות את המגוון הרחב ביותר של השירותים. במחירים, מתברר, הטווח לרוב קרוב יותר במוצרים בעלי אופי דומה. גם כשבכל זאת נמצאים הפרשים משמעותיים, כמו בשירותי הפקס, סביר שלא מדובר בפרמטר שעל-פיו תתקבל החלטה לאיזו חברה להתחבר - אך זה בהחלט עשוי לשמש קנה-מידה להשוואה או כלי למיקוח.

ומיקוח, ככל הנראה, הוא כלי מתבקש: סביר להניח כי מחירי המדף של המוצרים הנלווים, כפי שהם מופיעים בטבלה, אינם בהכרח המילה האחרונה. כך, למשל, ללקוחות בזק בינלאומי מוצעים השירותים במחיר אטרקטיבי יותר - 5 שקלים לחודש למוצר - כשהם משולבים בחבילות הגלישה, והמחיר המלא ייגבה רק בהוספה מאוחרת של השירות לחבילה. רכישה של 2 או 3 מוצרים נלווים בנפרד מחבילת הגלישה תעלה 18.90 שקל ו-24.50 שקל, בהתאמה. בפועל, אומרים בחברה, מעטים הלקוחות שמשלמים את מחיריהם המלאים של המוצרים הנוספים בכל הקטגוריות, ולכל לקוח "נתפרת" חבילה אישית.

סביר להניח כי גם בחברות האחרות יש מרווח למשא-ומתן, במיוחד כשמסתיימת תקופת התחייבות ונערכת השוואה מול המתחרות. חשוב לבדוק לאיזו תקופה מוצעים המחירים, ואם הם אינם עתידים להשתנות במהלך ההתקשרות.

שירותי הגנה למחשב

כאן, ללא ספק, מתמקדים מרב השירותים הנוספים שמציעות החברות. יש לציין כי רכישה עצמאית של תוכנות ההגנה המוצעות על-ידי הספקיות מגיעה לרוב למחירים דומים: כך למשל מציעה חברת נורטון רישיון אנטי וירוס ב-200 שקל ואבטחת אינטרנט ב-300 שקל (לשנה ולמחשב), ובחברת eset מציעים אנטי-וירוס ב-160 שקל לשנה וחבילת הגנה כוללת ב-200 שקל לשנה, קרוב למחיריהן אצל הספקיות.

לחיבור דרך החברות יכולים להיות שני יתרונות: הפריסה לתשלומים והנחות בעלות הכוללת, בהתאם לחבילה וליכולת המיקוח.

* אורנג': שירות אנטי-וירוס חינמי בסיסי בדמות תוכנת קספרסקי. שדרוג לשירות ההגנה לרשת של אותה חברה -14 שקל בחודש.

* בזק בינלאומי (014): אנטי-וירוס סייפנט - שירות העובד ברמת הרשת ולכן אינו מצריך התקנת תוכנה, משאבי חומרה או עדכונים ידניים, ומספק הגנה לכל המחשבים המחוברים באותה רשת; b- safe - שירות אנטי-וירוס לתיבת הדואר האלקטרוני, מתוחזק על-ידי החברה ואינו דורש התקנת תוכנה או משאבי מחשב; ואנטי-ספאם (שירות סינון ובקרה של הודעות מייל לא רצויות) - כל אחד מהם בכ-14 שקל בחודש. חבילת אבטחה כוללת של eset smart security (אנטי-וירוס, אנטי-ספאם, אנטי-רוגלות וחומת אש אישית) תעלה 14-16 שקל לחודש בהתחייבות לשנה.

* 013 נטוויז'ן: אנטי-וירוס לתיבת המייל (של סימנטק), אנטי-ספאם ותוכנת Ad-Aware יעלו 10 שקל. רכישת רישיון לנורטון אנטי-וירוס להגנה על המחשב כולו תעלה 17 שקל בחודש תוך התחייבות ל-3 חודשים - ואבטחת האינטרנט של נורטון תעלה כ-24 שקל עם התחייבות לתקופה דומה.

* 012 סמייל: החברה מציעה שירות סינון דואר זבל, סינון וירוסים ושאר מזיקים המופצים באמצעות הדואר האלקטרוני בכ-23 שקל לחודש; שירות גלישה מוגנת של סייפנט בכ-16 שקל לחודש, ושירות נורטון און-ליין בשתי רמות ההגנה (המוצעות גם ב-013) - החל מכ-15 שקל, בהתאם לחבילה הנבחרת. גם כאן כדאי לבדוק את עלות החבילה ביחס לרכישה עצמאית.

שירותי הגנה לילדים

שירותי סינון תכנים הם מוצר מתבקש כיום, כשלילדים יש גישה חופשית למחשב. טווחי המחירים דומים:

* אורנג' ו-013 נטוויז'ן: בשתי החברות מציעים שירות סינון יחיד. באורנג' כולל השירות הגבלת גלישה לאתרים לא רצויים ברשת ולשלוט בגישה לאתרי משחקים, שיתוף קבצים והורדת תוכנות מסרים מידיים בעלות של כ-10 שקל לחודש, וב-013 נטוויז'ן קיים שירות "מסננט" שמסנן תכני פורנוגרפיה, הימורים, צ'טים, היכרויות ועוד; פיקוח על שימוש בתוכנות מסרים מידיים באמצעות סינון תכנים ומילים, שליטה אקטיבית על רשימות הקשר של הילדים וקבלת התראות בזמן אמת (10 שקל לחודש).

* 012 סמייל: החברה מציעה 3 אפשרויות. הראשונה היא "בקרה והתראות" - שירות המבקר את התכתבות הילד במחשב ושולח התראות להורה במייל וב-SMS על כל מסר חשוד בהתכתבות של הילד באינטרנט - במחיר 10 שקל לחודש; שירות "בקרת הורים" מבית "מורשת", המאפשר להורה לנהל את הגלישה של כל בני הבית באינטרנט על-ידי בחירה באחת מ-7 רמות סינון מוצעות - החל מרמה של חסימה מוחלטת עם אפשרות לשימוש בדואר אלקטרוני בלבד ועד סינון אתרים לא ראויים לילדים - בעלות חודשית של 12 שקל; ושירות "שמרטף" המותקן על מחשב הילד ומבצע סינון של תכנים לא ראויים לילדים על-ידי חסימת גישה אליהם, מתזמן את זמן הגלישה ומדווח להורים על הרגלי הגלישה של הילד - במחיר 11 שקל בחודש.

* בזק בינלאומי: גם כאן יש בחירה בין מספר מוצרים: שירות safe web רשתי המסנן תכנים ואתרים לא הולמים (ללא יכולת התערבות עצמאי), שירות ikeeper לסינון אתרים ותכנים לא רצויים, ושירותי סינון תכנים ברמות שונות של "מורשת" - עלות כל אחד כ-14 שקל; וכן Imkeeper - שדרוג תוכנת ikeeper המאפשר סינון תוכנות מסרים מיידיים (5 שקל בחודש).

* אקספון: למגזר החרדי מוצעות חבילות סינון שונות של חברת "נתיב", בהתאמה אישית של רמת הסינון והמחיר.

שירות טכני: לא בכולן

כל חברה מפעילה שירות טכני בסיסי לסיוע בתקלות הקשורות בגלישה. ומה עם בעיות החורגות מכך? לא כולם יתייצבו לסייע בעת צרה: בבזק בינלאומי מציעים שירות פרימיום לפתרון תקלות, לטיפול בנושאים כמו רשת ביתית, תוכנות דואר, תפעול תוכנות שונות, טיפול בהגדרות מסוגים שונים ואפילו פתיחת חשבון באתרי רשתות חברתיות, למתקשים - בעלות של כ-8-10 שקל לחודש (התחייבות לשנה/לשנתיים); ב-012 סמייל שולחים טכנאי הביתה בעלות של כ-200 שקל לביקור; ובאקספון יחייבו ב-5 שקלים בחודש לקוח שפונה לתמיכה מעל 5 פעמים בשנה.

שירותים משרדיים

שליחת וקבלת פקס דרך המייל היא פונקציה שעשויה להתגלות כיעילה ביותר: 4 מתוך 5 ספקיות האינטרנט מציעות אותה כיום במחירים שונים.

באורנג' מציעים שירות קבלת פקסים למייל תמורת 7 שקלים לחודש; ב-013 נטוויז'ן העלות מזנקת מ-5 שקלים בחודש הראשון ל-15 שקל החל מהחודש השני. שדרוג נפחה של תיבת הדואר אפשרי תמורת 10-30 שקל; ב-012 סמייל אפשר לקבל ולשלוח פקסים מהמייל, ביחד או לחוד; ובבזק בינלאומי המצב מעט שונה. שירותי פקס ניתנים חינם רק ללקוחות הטלפון הביתי מבוסס האינטרנט של החברה, ואינו מוצע לגולשים מן המניין. שדרוג נפחה של תיבת הדואר אפשרי תמורת 9-19 שקל. שירות גיבוי מידע און-ליין עולה כ-14-34 שקל בחודש.

* אורנג': 5 שקלים לתיבת מייל נוספת. כתובת IP קבועה תעלה כ-15 שקל.

* אקספון: כתובת IP קבועה - 29 שקל.

שירותי תוכן: מעטים

בבזק בינלאומי ניתן לרכוש לילדים מנוי לשירות "הופ" בכ-19 שקל; ב-012 סמייל המבחר מגוון יותר וכולל בין היתר מדריך "מפה" בכ-30 שקל, אנציקלופדיית YNET ב-20 שקל, ולילדים - פורטל "גלים" בכ-19 שקל ואתר "קידנט" ב-18.5 שקל.

השוואת ספקיות אינטרנט