גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה קרה במיתון הנוכחי ל"מדד הליפסטיק"? תשאלו את נשיא אסתי לאודר

סדריק פרובאה, נשיא קבוצת אסתי לאודר העולמית, אומר כי המיתון דווקא הביא לעלייה במכירות ■ ומה הלאה? הגברים עדיין לא צורכים קוסמטיקה, העתיד שייך לסיניות, והנשים הישראליות "יפהפיות, חמות וקוסמופוליטיות"

קריירת היופי של ג'וזפין אסתר מנצר נולדה בשנות ה-30 של המאה הקודמת, במטבח צנוע באפר ווסט סייד של מנהטן. כבר כילדה, בתם של מהגרים יהודים מאירופה, היא נמשכה לעולם היופי והזוהר, אם כי מכיוון שונה מהמקובל בימינו. בהשראת דודה הדרמטולוג היא שאפה להיות רופאת עור; יחד הם נהגו לערבב קרמים ומשחות שפיתח במעבדה מאולתרת. כשבגרה ננטש אמנם חלום הרפואה, אבל הצעירה, מעתה בשמה לאחר הנישואים - אסתי לאודר - המשיכה לרקוח במטבח תכשירים שהבטיחו להשיב לעור את המראה הזוהר והבריא. הלקוחות הראשונות היו הנשים במספרה השכונתית, שלהן מכרה לאודר 4 סוגי משחות וקרמים בעודן יושבות תחת מייבש השיער.

במהלך השנים, מן הסתם, זכה הסיפור הזה ללא מעט תוספות וקישוטים שהאדירו את הצלחתה של לאודר. ועדיין, יותר מ-6 עשורים אחרי, 4 המוצרים ההם הפכו לתאגיד משגשג ומתוחכם שמעסיק 32 אלף עובדים (מהם 435 במעבדות פיתוח), מוכר 29 מותגים שונים ב-140 מדינות, ומגלגל מחזור של מיליארדי דולרים. מה נשאר מהחברה של פעם? סדריק פרובאה, 49 - נשיא קבוצת אסתי לאודר העולמית ב-7 השנים האחרונות, ואחד מבכירי תעשיית הקוסמטיקה והטיפוח העולמית, משוכנע שלא מעט.

בראיון שנתן למגזין G בעת ביקור שערך לאחרונה בישראל טוען פרובאה שחלק מהמורשת המקורית של אסתי לאודר מתאים גם ללקוח העכשווי. לדוגמה, הקשר האישי עם הלקוח, מהעקרונות המרכזיים של אסתי לאודר עצמה, שנהגה להגיע מדי פעם לחנויות כדי לפגוש את הלקוחות ואפילו לאפרן. יהיה מי שיבטל את הדברים הללו כסיסמאות, אולם בראיון פרובאה אינו מסתתר מאחורי מייק-אפ, ומדבר בגילוי לב נדיר בתעשייה על המשבר הכלכלי, על השינויים ב"מדד הליפסטיק", ואפילו על הטאבו של תעשיית הזוהר - פיטורים. מה צופן העתיד לתעשייה? בין השורות לא קשה להבין - העתיד שייך לנשים, בעיקר נשים באסיה.

אסטרטגיה עסקית

פרובאה אחראי במסגרת תפקידו על הפעילות הבינלאומית של הקבוצה, הכוללת את כל השווקים מחוץ לצפון אמריקה, ועל אסטרטגיות השיווק הגלובליות. הוא יליד צרפת, בעל תואר שני בשיווק ובוגר תוכנית ניהול מתקדם בהרווארד. לאסתי לאודר הצטרף ב-1994, ובין היתר כיהן כמנכ"ל החברה ביפן. במסגרת תפקידו הנוכחי כפופים לו כ-16 אלף עובדים.

זהו ביקורו העסקי הראשון של פרובאה בישראל, אם כי*בעבר*ביקר כאן,*כשהיה סטודנט ועבד באייר פרנס כדייל.*לראיון הוא מופיע בחליפה שחורה מחויטת, בחולצה לבנה מגוהצת למשעי, בעניבה כתומה ובמשקפי ראייה שחורים אופנתיים בסגנון רטרו, הופעה שנדמה שהותאמה בקפדנות לאסתטיקה וליוקרה שהוא אמור למכור. באותה אלגנטיות הוא מאבחן את הנשים הישראליות כ"יפהפיות, חמות, נשיות וקוסמופוליטיות", ומדגיש "רואים*שטיפוח ויופי חשובים להן".

* כולם בשוק הקוסמטיקה רוצים להיות "יוקרתיים". כיצד הרצון שלכם למצב את אסתי לאודר ככזאת מתורגם לאסטרטגיה עסקית?

"פעמים רבות משווים אותנו לחברות כמו פרוקטור אנד גמבל או ללוריאל, אך אלה חברות ענק, שאנו נבדלים מהן בדיוק ביוקרה. נקודת החוזק והשוני שלנו, בהשוואה אליהם, היא מיעוט המותגים היחסי, והאופן שבו אנו ממצבים אותם ומטפחים אותם; אנו ניצבים בראש הפירמידה בכל מה שנוגע למיצוב, לתמחור ולתדמית; אבל בעיקר אנו חברת 'היי טאצ'', שזה בעצם אומר שאנו רואים את החשיבות העיקרית בקשר האנושי שלנו ללקוח. כל חברה מדגישה פן אחר שלה, אצלנו הסמל הוא הגברת אסתי לאודר. תמונתה מלווה את המוצרים ומשפיעה על הזוהר ועל היוקרתיות. זהו ערך מוסף שלא תוכלי למצוא בסופרמרקט, ובוודאי לא על מוצרי יוקרה אחרים".

* השוק הגלובלי יוצר דרישות שונות. איך מתמודדים עם זה?

"לכל אישה בעולם יש צרכים שונים, ולכן גם שיטות הטיפוח שונות. האישה האירופית, למשל, מודאגת מקמטים וחושקת בעור מוצק ואיתן. החשש הזה הוא הדבר האחרון שיטריד את האישה האסייתית, כי אין לה קמטים וגם לא יהיו לה; אותה, למשל, מטרידים כתמי עור ובהירותו. היא מוטרדת בעיקר מהשמש, ולכן תמיד תקפיד לא להיחשף בפניה. אם אין ברירה היא תלך עם שמשייה, כמו ביפן. בישראל או באוסטרליה, לעומת זאת, אין אפשרות להימנע מהשמש, ולכן נשים יקפידו לצרוך מוצרי טיפוח שכלול בהם מרכיב של מקדם הגנה. הנשים הסיניות, שרק בעשור האחרון התוודעו למגוון המוצרים של עולם הטיפוח, משתמשות ב-7-8 מוצרים שונים מדי יום".

* מדי פעם נשמעת הטענה ששוק הקוסמטיקה לנשים רווי, ושהקהל העתידי הם דווקא גברים. אתה יכול לאפיין את המוצרים לגברים?

"אנחנו מפתחים מוצרים לגברים כבר עשרות שנים, ומודעים היטב לצרכיו של השוק הזה. אין ספק שמדובר בשוק שמתפתח וצומח, ועדיין אני לא בטוח שמבחינת הביקוש הוא מספיק מפותח ובשל. מוכרת, לדוגמה, התופעה של גברים שמשתמשים במוצרי טיפוח של הנשים שלהם במקום לקנות לעצמם. מעניין בהקשר הזה שלגברים אסייאתיים יש מודעות גבוהה יותר למוצרי טיפוח, אולי משום שהם לא יכולים להישאר אדישים לעובדה שהנשים שלהם משתמשות ב-7-8 מוצרים שונים מדי יום. בכלל, מאוד מרשימה המודעות הגבוהה של השוק הסיני לטיפוח העור.

"בשורה התחתונה קל לאפיין את המוצרים לגברים. גברים הם פשוטים יותר, ופחות סבלניים, ולכן צריך לספק להם מוצרים בסיסיים, כמו קרמים לאחר גילוח או נגד קמטים. למרות הגידול בצריכת גברים יהיה זה סיכון להשקיע בפיתוח של יותר מדי מוצרים לגברים. בסופו של דבר ההשקעה העיקרית צריכה להישאר בתחום של הנשים".

* מהו המותג הרווחי ביותר של אסתי לאודר?

"אנחנו לא עושים את האבחנה הזאת. ברור שלמותגים הגדולים - ויש לנו 3 כאלה - יש הרווחים הכי גדולים, שמגיעים למיליארדי דולרים, וברור שהם אלה שתורמים את רובה של שורת הרווח. אבל אנחנו רוצים שכל המותגים שלנו יתרמו שורה תחתונה".

* מה המוצר הכי יקר שלכם?

"יש לנו כמובן רמות שונות של מחירים. חלק מהמותגים הם ממש ברף התחתון של מחירי יוקרה, אבל לא שם. מאק וקליניק הם דוגמאות טובות. מותגים אחרים הם ממש אקסטרה יוקרה, כמו בובי בראון וג'ו מאלון. הם מיועדים לנשים שלא ממש מסתכלות על המחיר. הן רוצות את הטוב ביותר, ומוכנות לשלם על זה כמה שצריך.

"חשוב לי להדגיש שכשאתה מבקש מחיר מאוד גבוה זה מפני שאתה שם את המרכיבים הכי יקרים במוצר. אי-אפשר סתם להחליט להדביק תג מחיר גבוה וזהו. עד המשבר הכלכלי היו אנשים שניסו לעשות את זה, והתוצאה העיקרית הייתה שהיוקרה איבדה הרבה ממעמדה. ולשאלתך: המוצר הכי יקר שלנו יהיה של המותג 'לה מר'. הפריט הכי יקר הוא קרם לחות של המותג, שמחירו נע בין 1,000 ל-2,000 דולר".

מדד הליפסטיק

לעודד נשים להיראות טוב גם בזמנים קשים הוא תכסיס שיווקי עתיק שהוכיח את עצמו שוב ושוב לאורך ההיסטוריה. לאונרד לאודר, יו"ר הקונצרן, טבע את מטבע הלשון "מדד הליפסטיק" במהלך המיתון של 2001, כדי להמחיש את המתאם שבין ירידה בפעילות הכלכלית לעלייה במכירות השפתונים. במשבר הגדול של 1929 קפצו מכירות הליפסטיק ב-25%, במשבר של 2001 עלו המכירות ב-11%. התופעה הזאת מיוחסת לרוב לחוסר היכולת להוציא בתקופות מיתון סכומים משמעותיים על טיפוח, עניין המוביל לרכישות של פריטים קטנים וזולים יחסית. במילים אחרות: הלייזר להסרת שיער קצת יקר - נקנה ליפסטיק במקום.

אבל דווקא המיתון הנוכחי שונה. לפי סקר שפורסם בספטמבר ב"פייננשל טיימס", מכירות הליפסטיק ירדו בשנה האחרונה ב-5%. על-פי הסקר, הסיבה לירידה בצריכת הליפסטיק הייתה דווקא עלייה משמעותית במכירות של קרם איפור בסיסי (מייק-אפ).

* אז הפריט הקוסמטי שאחריו צריך לעקוב במיתון הנוכחי הוא דווקא המייק-אפ?

"אני לא חושב שלאונרד לאודר התייחס לשפתון במובן הספציפי שלו, אלא במובן הסימבולי".

* ובכל זאת, המיתון הנוכחי הגיע גם לקוסמטיקה. לראשונה זה 6 עשורים שנתוני החברה הצביעו על מאזן שלילי. האם זה אומר שמדד הליפסטיק הפך ללא רלוונטי?

"במשבר הנוכחי אכן קרו הרבה דברים שלא קרו קודם. נכון, זו פעם ראשונה זה 63 שנים, מאז הוקמה החברה, שחווינו מאזן כזה, אבל אני עדיין מאמין במדד הליפסטיק. השוק האמריקאי, בשל גודלו, ובשל גודל המשבר שחווה, יצר את התקדים הזה. ועדיין, נשים שמרשות לעצמן לרכוש נעליים ב-600 דולר, או תיק ב-3,000 דולר, ירשו לעצמן גם לרכוש שפתון ב-30 דולר כדי להרגיש טוב עם עצמן".

* כיצד התמודדתם עם המשבר? האם שקלתם לצמצם פעילות? לייצר פחות? להוריד מחירים? לפטר עובדים?

"למזלנו, היו כמה דברים שפעלו לטובתנו. ראשית, זמן קצר לפני פרוץ המשבר מונתה הנהלה חדשה לחברה, וזאת הייתה הזדמנות להתייעלות כוללת. כך, עוד לפני המשבר - שמבחינתנו פרץ באוקטובר 2008 - המדיניות הפכה למעט שמרנית יותר ולזהירה יותר. קיצצנו בעלויות ובהוצאות, יצרנו סינרגיה בין מחלקות, ארגנו מחדש מחלקות שונות, וכך הלאה.

"שנית, ומכיוון שהשנה הפיסקלית שלנו מתחילה ביוני-יולי - בניגוד לרוב החברות בתעשייה, שאצלן השנה הפיסקלית מתחילה בינואר - הרגשנו כבר במהלך הקיץ שעבר, בהכנות שעשינו לקראת השנה החדשה, את חוסר הנוחות של השווקים. איש לא הבין את עומק המשבר שמתרגש ובא, אך כשהחלו לקרוס בנקים והופיעו ניצני משבר האשראי, חוסר הנוחות חלחל אל כולנו, וכבר ביולי החלה ההיערכות שלנו, והצעד הראשון היה הידוק החגורה. צמצמנו מלאי, טיפלנו במאזן החברה על אף שמלכתחילה לא היה לנו חוב גדול, התאמנו את התפוקה, חיזקנו את שיתוף הפעולה עם הספקים, התאמנו את הרכישות שלנו, ועוד ועוד".

* פיטרתם עובדים?

"בשיא המשבר הבנו שמחכים לנו עוד שני רבעונים קשים, ונאלצנו להודיע על תוכנית לפיטורי אלפיים עובדים - מה שמעולם לא עשינו בעבר. משבר הוא סיטואציה שלילית, אבל אפשר לראות בו גם הזדמנות להתייעלות. לפעמים, מה שנראה כהחלטה קשה הוא במקביל הזדמנות שנוצרת. לפטר עובדים זו החלטה שלא היינו יכולים לקבל בתקופה שגרתית, אך המשבר חייב אותנו להוציא לפועל לא מעט החלטות קשות וקיצוניות".

* פיטורים לא עומדים בסתירה למדיניות האנושית שהזכרת קודם?

"זה מורכב. מדובר בתהליך התייעלות, פרודוקטיביות, ארגון מחדש; בינתיים אנחנו באמצע התוכנית - ואפשר לומר שהאנשים מקבלים את זה בהבנה. ולשאלתך - נכון, החברה מחויבת למדיניות הזו לא רק כלפי המותגים שלה, אלא גם כלפי העובדים שלה. אנחנו משתדלים כמיטב יכולתנו להיות הוגנים גם בתהליך הפיטורים, עד כמה שזה ניתן".

צעדי ההתייעלות כנראה הועילו: בחודש שעבר דיווחה אסתי לאודר כי הרווח הנקי ברבעון השלישי של השנה הסתכם בכ-140 מיליון דולר (מתוך הכנסות של 1.83 מיליארד דולר.

במיתון הנוכחי נרשמה מגמה חדשה - נשים רבות עברו לרכישת מותגי קוסמטיקה שהם זולים משמעותית ממותגי העל. על-פי מחקרים שפורסמו, בבריטניה עברו 81% מהנשים למותגים זולים יותר. עד כמה אתה מעריך שהלקוחות של אסתי לאודר נאמנים למותג?

"אכן מסתמן טרנד בולט סביב רכישת מוצרים זולים יותר. נכון שהמותגים היותר יוקרתיים שלנו נפגעו מעט, אבל עם פורטפוליו של מותגים כמו שלנו, כשאנשים כל-כך מרוצים מהמוצרים, בהחלט ניתן לומר שהלקוחות נותרו נאמנים. במקביל, נשים שבחרו לוותר לעת עתה על רכישת מוצרים יקרים, פנו למאק (מותג איפור קצת יותר זול של החברה, י' ב' י') בזמן מיתון, וזו מבחינתנן גם הזדמנות. הן נחשפות למותג אחר, ופתאום מגלות שהוא לא פחות איכותי. בסופו של דבר, נשים לא ילכו לחפש את המוצרים האלה בסופרמרקט - עדיין חשוב להן לקבל את השירות, את האריזה האיכותית, את השם, וכמובן ליהנות מחוויית הקנייה".

* כיצד השפיע המשבר על המכירות בשווקים הבינלאומיים?

"במונחים בינלאומיים אנחנו מצליחים יפה כרגע. השוק באסיה פחות נפגע - השוק שלנו בסין בצמיחה מתמדת גם בזמן המשבר, ברוסיה אמנם נבלמה הצמיחה, אבל הצרכנים ממשיכים לרכוש את המוצרים שלנו, וגם גרמניה ובריטניה נותרו יציבות מבחינתנו. באיטליה, בספרד ובצרפת היה, באופן מובן, הכי קשה, מהסיבה ששם כל השוק נפגע משמעותית יותר. אבל לכל משבר ישנו סוף. אני מניח שההתאוששות תתחיל באמצע 2010".

הפנים של המותג

ב-1962, כאשר החברה החלה להתפרסם, התעקשה אסתי לאודר שהדימויים הפרסומיים ידגישו יופי שאפתני אך גם נגיש. דוגמנית אחת נבחרה להיות ה"פנים" של המותג, והמסר היה פשוט להפליא. בתחום הבשמים, למשל, היה המסר "שימי בושם והסירי את הדאגות. בעלך יחזור הביתה ויהיה מאושר - הריחי נפלא כשהוא עוזב, והריחי נפלא עוד יותר כשהוא חוזר".

אבל הזמנים השתנו, הלקוחות הפכו למתוחכמים יותר, ובקמפיינים אין יותר זכר לפשטות. אסתי לאודר משתמשת במסעות הפרסום שלה גם בשחקניות ובסלבריטאיות. כיום גווינת' פאלטרו היא הפנים של הבשמים Pure White Linen ו-Pleasures, אליזבת' הארלי מפרסמת את מוצרי טיפוח העור והאיפור Resilience Lift Extreme, קרוליין מרפי - את מוצרי הפנים Re-Nutriv, והילרי רודה את קו מוצרי טיפוח העור והאיפור, Hydra Bright, Revelation, Cyber White (קו בלעדי לשוק האסיאתי) Double Wear, Signature ו-Pure Color.

* אתם משתמשים בהרבה מאוד פנים מוכרות בפרסומות שלכם.

"מדובר באחד ממותגי הקוסמטיקה הגדולים בעולם, והמדיניות הפרסומית היא בהתאם. את החברה מייצגות 4 נשים, כל אחת במקום שונה בחייה, וכל אחת מהן מייצגת צד אחר של מוצרי החברה, סוג אחר של יופי, של גיל, של נשיות. זה כל הרעיון מאחורי הקמפיין - הנשים משדרות חושניות טבעית ומודרנית כל אחת בדרכה. המוצרים השונים של החברה מתאימים לכל אישה, בכל גיל, מכל לאום ומכל מדינה בעולם. זה פנטסטי בעיניי, ומדגיש עד כמה החברה היא רבת פנים".

* המדיה הדיגיטלית שינתה את המדיניות הפרסומית של החברה? על-פי מה אתם מחלקים את התקציב הפרסומי בין המדיות השונות?

"זו כמובן שאלה מורכבת. בעיקרון, טלוויזיה היא המדיום המועדף, אבל אנחנו משתמשים גם יותר ויותר במגזינים. בשווקים הגדולים, כמו רוסיה וסין, נעדיף להשתמש בטלוויזיה. זו כמובן השקעה מאוד יקרה, אך היא משתלמת כשמדובר בצורך להטמיע מוצר חדש. בשווקים שבהם המוצרים שלנו יותר מוכרים, טלוויזיה לא באה בחשבון. בימים אלה, המגמה שלנו היא להעביר חלק גדול מהתקציב הפרסומי למדיה הדיגיטלית, במיוחד בכל מה שקשור לעולם של הצעירים. אנחנו משקיעים שם כעת הרבה מאוד כסף. הרעיון הוא לא רק לפרסם שם, אלא גם לראות איך ניתן ליצור אינטראקציה עם הקהל הצעיר, שאת רוב יומו מבלה באינטרנט. זה תחום מרתק עבורנו, ואנחנו לומדים אותו היטב. קליניק ומאק, לדוגמה, הם מותגים שיוצרים הרבה באזז חברתי סביבם, בין אם זה בפייסבוק, שם יש להם אלפי מעריצים, ובין אם זה בלוגרים. מבחינתנו מדובר בפרסום לכל דבר.

עוד כתבות

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

מבנים צבאיים ותשתיות טרור של חיזבאללה הותקפו בידי חיל האוויר

חייל צה"ל נפצע קל במטח הרקטות הלילי לאזור מירון ● דיווח: גורמים במשרד החוץ במזכר פנימי לבלינקן - "ישראל מפרה את החוק הבין-לאומי" • המטח של חיזבאללה למירון: ככל הנראה בתגובה לחיסול 2 מחבלי הארגון מוקדם יותר בדרום לבנון, 14 אזרחים לבנונים נפצעו בתקיפות • משפחות חטופים הדליקו כתובות אש על איילון צפון • עדכונים בולטים 

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"