אינטרקולוני: "הניתוח הצליח, אך החולה מת"

כך אומרת ורדה בורשטיין, שרכשה בעל כורחה את מניות השליטה בחברה, רגע לפני שהיא עוברת לידי בעלי האג"ח, שיוותרו על חוב של 132 מ' ש'

תזכורת נוספת לגורלם המר של המשקיעים בחברות נדל"ן קיקיוניות, שגייסו בתקופת הגאות סכומים דמיוניים באמצעות הנפקת אג"ח למוסדיים: אשת העסקים ורדה בורשטיין השלימה בעל כורחה רכישת 42.6% ממניות חברת אינטרקולוני (לשעבר אמריקן קולוני) תמורת 1.5 מיליון שקל. בורשטיין שילמה את הסכום לרועי לוסטרניק, יו"ר החברה, והוא מתווסף ל-11 מיליון שקל שכבר העבירה לידיו בעבר.

"הניתוח הצליח, אך החולה מת", אמרה היום בורשטיין ל"גלובס", על רכישת מניות השליטה בעיתוי כה אומלל מצידה. לוסטרניק, שפרש מתפקיד יו"ר החברה בעקבות מכירת המניות, דווקא נותר אופטימי: "אנחנו לא חברת הנדל"ן היחידה שנקלעה למשבר. לאינטרקולוני יש נכסים טובים והיא תצא לדרך חדשה", אמר.

חברת הנדל"ן היזמית נקלעה למשבר פיננסי קשה ומנהלת כעת מלחמת הישרדות מול הנושים. מחזיקי האג"ח של החברה זומנו לאסיפה בתחילת החודש הבא, לצורך אישור הסדר חוב במסגרתו יקבלו לידיהם את מניות השליטה בחברה, כנגד מחיקת חוב של 132 מיליון שקל.

בנובמבר 2008, זמן קצר לאחר פרוץ משבר האשראי העולמי, קיבל לוסטרניק הלוואת נון-ריקורס של 11 מיליון שקל מבורשטיין, ובתמורה שעבד את מלוא אחזקותיו בחברה לטובתה. בנוסף, ניתנה לבורשטיין אופציה לפיה תוכל לרכוש את מניות לוסטרניק תמורת 32 מיליון שקל, מחיר ששיקף לחברה שווי שוק של 75 מיליון שקל, בזמן שוויה בבורסה עמד באותה עת על כ-40 מיליון שקל.

ירידה של 97% בשווי

חודש אחד בלבד לאחר קבלת ההלוואה אמר לוסטרניק במהלך אסיפת אג"ח כי "אנחנו בונים ונמשיך את העסקים כרגיל, למרות המשבר בעולם". אלא שהתוצאות המשיכו להידרדר בעקביות מרבעון לרבעון והדוחות הכספיים לרבעון השני נושאים הערת "עסק חי". לחברה התחייבויות של 382 מיליון שקל, גרעון בהון העצמי של 43.3 מיליון שקל, וגרעון בהון החוזר של 125.5 מיליון שקל.

מי שהמשיך להאמין לחלומות שפיזרו לוסטרניק ושותפו משה גבריאל עד היום, נותר עם חברה ששווי השוק שלה עומד על 11 מיליון שקל בלבד. זאת לאחר שערב המשבר היא נסחרה לפי שווי של כ-450 מיליון שקל. המוסדיים - האמונים כידוע על ניהול כספי הפנסיה של כולנו - העניקו לצמד לוסטרניק-גבריאל אשראי של 163 מיליון שקל באמצעות שתי סדרות אג"ח לא מדורגות וכמעט ללא שעבודים.

בורשטיין, ששימשה כתבת הבורסה של "גלובס" בימיו הראשונים, מחזיקה היום באזרחות גרמנית ופעילה בישראל, גרמניה ואנגליה, בתחום הנדל"ן. בהסכם הפשרה בבוררות (לאחר תביעות הדדיות) שחתמה עם לוסטרניק בתחילת החודש היא קיבלה לידיה את כל מניותיו תמורת 12.5 מיליון שקל, וכיוון שכבר העניקה לו הלוואה של 11 מיליון שקל, היא שילמה לו כעת 1.5 מיליון שקל נוספים בלבד. את בורשטיין ייצג עו"ד רם דקל.

בתחילת החודש הבא תתקיים אסיפת נושים של החברה לצורך אישור מתוווה הסדר החוב שגובש עם נציגות מחזיקי האג"ח, וכן כדי לאפשר לנושים אחרים לתבוע את זכויותיהם. על פי מתווה ההסדר יקבלו לידיהם מחזיקי האג"ח 90% ממניות החברה תמורת ויתור על חוב של כ-132 מיליון שקל, אלא אם כן ימצא משקיע שירכוש את השליטה בחברה כנגד הזרמת הון של 55 מיליון שקל, אפשרות שנראית כיום בלתי מציאותית.