עו"ד רם כספי: ביבי הפך למפא"יניק והחליט שלא להחליט - ואולי טוב שכך

מזוז ולדור קיבלו בשתיקה את החלטת נתניהו שלא להכריע כעת בשאלת פיצול סמכויות היועמ"ש, ואולם במערכת המשפטית מעריכים: נושא פיצול סמכויות היועמ"ש לא ירד מהפרק

הודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מאתמול (ב') כי בשלב זה לא יפוצלו סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה, וכי היועמ"ש הבא יכהן עם כל הסמכויות הקיימות, התקבלה בדממה רועמת מצד הממסד המשפטי.

לאחר מסע מתוקשר ונלהב שנוהל בחודש האחרון בניסיון למנוע את "רוע הגזירה" של שר המשפטים יעקב נאמן, שהוביל את מהלך הפיצול, לא נשמעה היום (ג') כל תגובה מצד היועמ"ש, מני מזוז, שנחשב לראש מחנה המתנגדים לפיצול, ומצד פרקליט המדינה, משה לדור, שיצא במתקפה חסרת תקדים נגד נאמן.

"למה להם לדבר? הם את שלהם השיגו", אומר משפטן פלילי בכיר. "לדור יצא מכל הסיפור הזה גבר-גבר. הוא את הפצצה שלו כבר הטיל, אז מה יש לו להגיב היום? זה לא יהיה חכם".

"חוץ מזה", מוסיף אותו גורם, "מכיוון שההחלטה כרגע לא התקבלה, רק נדחתה, אם הם היו אומרים עכשיו 'הנה צדקנו' - זה היה מציג אותם באורח ילדותי. זה לא יהיה נכון להם עכשיו למקד אליהם עוד פעם תשומת-לב. למה להם עכשיו לשפוך שמן למדורה במובן להגיד אמרנו לכם?".

כן ולא

עוד סיבה אפשרית לשתיקה מצד הממסד היא שמזוז ולדור מבינים כי האמירות של נתניהו מאתמול לא סתמו את הגולל על יוזמת הפיצול. "ביבי הפך למפא"יניק והחליט שלא להחליט, ואולי טוב שכך", אומר עו"ד רם כספי. "הוא לא אמר 'לא' וגם לא אמר 'כן'. הוא אמר 'אני לא חייב להחליט עכשיו על מה שאני לא חייב להחליט'. יש לישראל בעיות קצת יותר חשובות בתחום הביטחוני, הכלכלי והחברתי מאשר סוגיית הפיצול".

"מכה לנאמן"? "נתניהו הטיל פצצה"? לא לפי המשפטנים הבכירים. לדברי כספי, "זו לא מכה לנאמן. זכותו להמשיך במאמציו בכל הקשור לסוגיית הפיצול, והממשלה תחליט בהמשך. בעיניי, הדבר החשוב ביותר הוא מהי זהותו של היועמ"ש הבא".

הקולות הנשמעים היום בקהילה המשפטית בטוחים כי החלטת נתניהו מהווה בסך-הכול סוג של דחיית הקץ, וכי עולה ממנה ניחוח פוליטי מצד ראש ממשלה שלא רצה ליצור כעת משבר עם מפלגת העבודה.

לדברי מנהל בתי המשפט לשעבר, השופט בדימוס דן ארבל, "נאמן הוא מקצוען, וברגע שיש מקצוען בסיפור, הרפורמות מתגבשות. בניגוד לרבים מחבריי, אני חושב שהפיצול נחוץ. כל הדעות שאסור לפצל - של מאיר שמגר, אהרן ברק ויצחק זמיר, שהם כולם יועמש"ים לשעבר - וההתנפלות על רעיון הפיצול, היא התנפלות שאין מאחוריה נימוקים של ממש".

עוגה לא מבושלת"

גם עו"ד דבורה חן, לשעבר מנהלת המחלקה לעניינים פליליים-ביטחוניים בפרקליטות המדינה, מסכימה כי הדחייה לא סותמת את הגולל על הצעתו של נאמן. "להיפך, נראה לי כי מבחינה פוליטית, גם מצד אלה שתומכים בפיצול, זה לא היה נכון עבורם שזה הצטייר כאילו יש פה איזה שהוא מחטף. המהלך הזה, כפי שהוצג עד עכשיו, היה עוגה לא מבושלת. הדחייה אולי תביא בסוף הדרך לאיזושהי החלטה יותר מגובשת, אחרי שנבחנו הדברים בצורה יותר יסודית".

נשיא המחוזי לשעבר, השופט בדימוס אורי גורן, מצטרף ואומר: "ההודעה בסך-הכול אומרת שהנושא ייבחן בצורה יותר מסודרת, ולא בדרך של מירוץ סמכויות. מלכתחילה אסור היה להתייחס לזה כאילו זו התנצחות שבה מחנה אחד יגבר בסוף על המחנה השני. עד עכשיו זו היתה מלחמת מחנות, מלחמת אגו ומלחמה בין השקפות-עולם שונות. אולי עכשיו המצב ישתנה. לא יודע אם ביבי עשה את זה מהשיקולים האלה, יותר סביר שהוא עשה את זה כי הוא לא יכול לסבול עכשיו משבר ממשלתי, אבל התוצאה היא אותה תוצאה".