זאבי וצ'רנוי במו"מ לפשרה בסכסוך על ההלוואה לעסקת בזק

במסגרת המגעים דנים על כך שזאבי יחזיר את מלוא קרן ההלוואה שקיבל מצ'רנוי בגובה 143 מיליון דולר ■ כמו כן, מדובר על החזר חלק ניכר מהריבית בגובה 100 מיליון דולר

גד זאבי ומיכאל צ'רנוי מקיימים ביניהם מגעים אינטנסיביים לפשרה בסכסוך ביניהם בנוגע להחזר הלוואה שהעניק צ'רנוי בזמנו לזאבי לצורך רכישת כ-20% ממניות בזק - כך נודע ל"גלובס". הצדדים מתכוונים לגבש הסכם פשרה עד לסוף החודש.

לצורך רכישת מניות בזק קיבל זאבי אשראי של 643 מיליון דולר מקונסורציום בנקים בראשות הבנק הבינלאומי, וזאת בתמורה לשיעבוד המניות ולערבות בנקאית בסך 341 מיליון דולר, שמאחוריה עמד צ'רנוי.

נודע כי במסגרת המגעים המתנהלים מדובר על כך שזאבי יחזיר לצ'רנוי את הקרן במלואה - 143 מיליון דולר (מתוכם כבר החזיר בפועל 36 מיליון דולר לפני כ-9 שנים); כאשר עיקר המגעים מתנהלים כעת לגבי גובה הריבית - בהסכם המקורי מדובר על 100 מיליון דולר.

לפי המגעים המתנהלים, גובה הריבית שישלם זאבי תלוי באופן התשלום: תשלום אחד או תשלומים לאורך זמן. בכל מקרה, ככל הידוע מדובר על החזר ניכר של הריבית, כפי שסוכם עליה. כמו כן, הצדדים מדברים על קביעת סנקציה לפיה אם זאבי לא ישלם התשלומים בזמן, יהיה עליו לשלם את הפרמיה במלואה - 100 מיליון דולר.

אישום במירמה

ההלוואה שהעניק צ'רנוי לזאבי עומדת כעת במרכז התיק הפלילי המתנהל נגד השניים בגין קבלת דבר במירמה. לפי כתב האישום, זאבי וצ'רנוי הסתירו מהרשויות את מעורבותו של צ'רנוי בעסקת בזק - הן במתן ההלוואה והן בקבלת אופציה לשותפות בבזק. לפי כתב האישום, לו ידע משרד התקשורת כי צ'רנוי, בעל העבר המפוקפק לכאורה, עומד מאחורי מימון עסקת בזק - הוא לא היה מאשר לזאבי לרכוש את המניות.

במהלך עדותו בתיק, הנשמעת מזה מספר חודשים, העיד צ'רנוי כי הוא התכוון בזמנו לתבוע את זאבי על אי-פירעון ההלוואה, ואף פנה לבוררים אפשריים, כמתחייב מההסכם המקורי ביניהם. ואולם, תוך כדי כך החלה החקירה הפלילית בפרשה, כך שהתהליך הוקפא. בנוסף, אף בורר לא היה מעוניין לקחת את התיק תוך כדי החקירה הפלילית.

עודף מתמורת המניות

לפני כחודשיים פנה צ'רנוי לבית המשפט, באמצעות עו"ד ירון קוסטליץ ממשרד וינרוט, בבקשה לקבל לידיו את העודף מהתמורה ממכירת מניות זאבי בבזק. זאת, בהמשך למכירת חבילה של כ-6% מהמניות (מתוך החבילה של ה-20%) על-ידי כונס הנכסים על מניות זאבי מטעם קונסורציום הבנקים, שהעניקו לזאבי את ההלוואה לרכישת המניות. מאז הוגשה הבקשה נמכרה חבילה נוספת באמצעות הכונס, עו"ד אלקס הרטמן.

בבקשה טען צ'רנוי כי לאחר שהבנקים ייפרעו מחובם בעקבות מכירת המניות, הוא זכאי - כמי שהעמיד את הערבויות להלוואת הבנקים - לבוא בנעלי הבנקים לעניין העודף עד לגובה סכום הערבויות שמומשו. זאת, בניכוי 36.5 מיליון דולר אותם קיבל מזאבי בשנת 2000 כחלק מהפחתת סכום הערבות.

בהמשך לבקשתו של צ'רנוי הגיש זאבי, באמצעות עו"ד גיורא ארדינסט ממשרד ארדינסט בן-נתן, תגובה לבית המשפט בהסכמה, ובה הוא מציין כי הוא במגעי פשרה עם צ'רנוי. על רקע זה ביקש זאבי ארכה להגשת תגובתו לבקשתו של צ'רנוי, שמסתיימת בסוף חודש זה. המשמעות היא שבכוונת הצדדים לגבש פשרה מוסכמת כבר עד לסוף נובמבר.

יצויין כי בנוסף הודיע צ'רנוי באחרונה לבית המשפט בתיק הפלילי, כי הוא וזאבי יחלו בבוררות לאחר סיום המשפט הפלילי, ובינתיים יחלו בהליך של פישור.