ביז סטון ממייסדי טוויטר: "מתעניינים ברכישות, יש לנו הרבה כסף בבנק"

גלובס tv סטון, המבקר לראשונה בארץ, אמר היום במסיבת עיתונאים כי ב-2010 תתמקד החברה ביצירת פלטפורמות להכנסות, אך מבטיח כי שירות הציוצים לגולשים יישאר חינמי ■ טוויטר בעברית, אגב, לא נראה בזמן הקרוב

בביקור ראשון בישראל, אומר היום ביז סטון, ממייסדי טוויטר והמנהל הקריאייטיבי של השירות, כי המצייצים הישראלים יצטרכו לחכות עוד זמן עד שיתורגם השירות לעברית, אך מצהיר על פתיחות לשיתופי-פעולה ולרכישות עתידיות.

"אנחנו בהחלט מתעניינים ברכישות, כבר רכשנו חברות, וזה הוכיח את עצמו כמהלך נהדר", אמר סטון במסיבת העיתונאים שהתקיימה הבוקר (ג') בתל-אביב. "יש עוד הרבה פיתוחים מעניינים שניתן לעשות בסביבה של טוויטר, ואנחנו שומרים על עיניים פקוחות, אבל אין תחום מסוים שבו אנחנו מתמקדים באסטרטגיית הרכישות שלנו".

"אנחנו שואפים להיות שותפים של חברות ויישומים רבים ככל האפשר, ולכן יש לנו הסכמים עם גוגל ומיקרוסופט", הוסיף סטון. "הטכנולוגיה הפתוחה שלנו מאפשרת לנו לבצע שיתופי-פעולה נרחבים, וכמה שיותר - יותר טוב. 2008 היתה שנה לא יציבה מבחינה טכנולוגית, אבל פיתחנו את התשתית והפכנו את השירות לאמין יותר".

כשנשאל סטון על היתרון של טוויטר מול הרשת החברתית פייסבוק, הוא אמר רק כי "יש הרבה חברות שעושות דבר דומה לטוויטר, כגון עדכון סטטוסים, אבל אנחנו מאמינים שיש לתת למשתמשים את מה שהם רוצים, והפתיחות שלנו היא זו שמבדלת אותנו. אנחנו נפתח עוד יותר את ה-API (ממשק תכנות אפליקציות) שלנו, כדי לעודד חברות לבסס מוצרים על טוויטר. כשיהיה לנו מודל עסקי, נשתף גם אותן - יהיה יותר אטרקטיבי לבסס יישומים על טוויטר".

לא בזבז זמן על לימודים

הביקור של סטון (35) הוא ביקור ראשון של בכיר בטוויטר בארץ, והערב הוא צפוי להשתתף בכנס הבוגרים של המכללה למינהל, שייערך בנמל תל-אביב.

סטון, שנלד בבוסטון אך מתגורר בקליפורניה, הוא דוגמה נוספת ליזם שההין להעיז מבלי לבזבז זמן על לימודים גבוהים, והוא אינו מתבייש להצהיר על כך קבל עם ועדה. בקורות-החיים שלו, המופיעים בפרופיל האישי שלו ברשת החברתית-עסקית לינקדאין, מציין סטון כי הוא קיבל מלגה מלאה ללימודי אמנות באוניברסיטת מסצ'וסטס, אבל "זה לא הספיק כדי להשאיר אותי שם, עזבתי אחרי שנה". לפני כן למד כתיבה באוניברסיטת נורת'סטרן, "אבל לא אהבתי את התרבות, ולכן למדתי רק שנה אחת".

עוד לפני טוויטר היה סטון מעורב בהקמה ובבנייה של כמה מיזמי אינטרנט מוצלחים, ובהם הרשת החברתית Xanga, האתר Blogger שנרכש על-ידי גוגל, ואתר הפודקאסטים Odeo שנמכר ל-SonicMountain תמורת מיליון דולר. בין לבין כתב סטון 2 ספרים שעסקו בתחום הבלוגוספירה.

ב-2006 הקים סטון את טוויטר, יחד עם אוון ויליאמס (מנכ"ל) וג'ק דורסיי (המנכ"ל לשעבר ויו"ר החברה), שאותם הכיר בעבודתו על המיזמים הקודמים. שירות המיקרו-בלוגינג, המאפשר לכתוב הודעות קצרות עד 140 תווים ולהפיץ למשתמשים אחרים, הפך עד מהרה לשירות פופולרי עם שיעורי צמיחה גבוהים. הוא נחשב מחולל מהפכה של ממש באופן שבו אנשים צורכים מידע. השווי המוערך של טוויטר נע בין חצי מיליארד דולר למיליארד דולר.

על-פי ComScore, בשנה האחרונה צמח האתר בארה"ב ב-1,271%, מ-1.4 מיליון גולשים בחודש ל-19.2 מיליון גולשים באוקטובר, וכ-60 מיליון גולשים שונים בעולם. בפועל המספרים של טוויטר גדולים בהרבה, שכן רוב הגולשים משתמשים בטוויטר באמצעות יישומים חיצוניים ומכשירי סלולר. על-פי ComScore, מספר הגולשים הישראליים המבקרים באתר טוויטר עמד על 130 אלף באוקטובר השנה.

שיעורי הצמיחה הללו לא נעלמו מעיני שחקניות האינטרנט הגדולות, ושמועות כי גוגל ופייסבוק מעוניינות לרכוש את השירות הציפו את הרשת מדי שבוע. כאשר התברר עד כמה מרכזי חלקו של טוויטר בסיקור חדשות בזמן אמת ובחיפוש מידע אקטואלי, מיהרו גוגל ומיקרוסופט להכריז על שיתוף-פעולה בתחום החיפוש.

טוויטר יישאר חינמי

עם זאת, בחודש האחרון נרשמו ירידות בתנועה באתר טוויטר: ירידה של 8% בארה"ב ושל כ-33% בישראל. אפילו מנכ"ל החברה הודה כי הוא מודע להיחלשות טוויטר בארה"ב, וכי החברה מכוונת את מאמציה לגדילה בשווקים נוספים. אחת הבעיות של טוויטר טמונה בקושי להסביר מהו השירות. על כך אמר לאחרונה סטון כי "אם היו לי 3 משפטים לתאר את טוויטר, אחד מהם היה 'אני לא יודע'".

סטון ציין במסיבת העיתונאים כי מבחינתו, טוויטר הוא מקום שבו גולשים יכולים להתעדכן מה קורה בעולם בכלל ואצל אנשים שחשובים להם, "אבל מוצא חן בעיניי שמגדירים את זה בצורות רבות ושונות", הוסיף.

על מנת לפשט את השירות ולשמור על קצב הגידול שלו, השיקו סטון וויליאמס בחודשים האחרונים פיצ'רים חדשים, כגון האפשרות ל-Retweet (לצטט ציוץ של מישהו אחר) ורשימות משתמשים לניהול מעקב יעיל יותר.

לצד השקת תכונות חדשות עומלים בטוויטר על תרגום השירות לשפות נוספות, אבל טוויטר בעברית, כאמור, לא נראה בזמן הקרוב. "אנחנו עובדים על תרגום טוויטר לגרמנית, איטלקית, צרפתית וספרדית, וזה הגל הראשון. נראה איך זה יתקדם, אבל אין לנו תאריך מדויק ביחס לשפה העברית", אמר סטון.

ההכנסות של טוויטר יסתכמו ב-2009 בכ-4 מיליון בלבד, אולם יזמי החברה כבר הצהירו כי הם מתמקדים ביצירת הכנסות מהשירות, והם ישיקו חשבונות מסחריים בתשלום במהלך 2010. "ברור שטוויטר יישאר חינמי, אבל ניצור שכבה נוספת שתאפשר לחברות לראות את הסטטיסטיקות והנתונים של חשבונות הטוויטר, ולשפר את הפעילות שלהן".

לדבריו, טוויטר כבר החלה לייצר הכנסות, אבל ב-2010, הוא מבטיח, נראה עלייה בהן. "יש לנו עוד עבודה רבה, ואין לנו תאריך מתי נגיע למצב של ברייק-איוון, אבל יש לנו הרבה כסף בבנק", אומר סטון. עד היום גייסה טוויטר 155 מיליון דולר.

ביפן, יש לציין, טוויטר מפעילה אתר בשיתוף עם גורם מקומי המבוסס על פרסומות, אך סטון אמר כי "מדובר בפרויקט ניסיוני בלבד. מבלי למסור פרטים, הדרך שבה נחדור לשוק תהיה בצורה חדשנית ולא שגרתית, רלוונטית ומתאימה לטוויטר. אנשים יאהבו את זה, אבל יצטרכו להמתין ל-2010".