תעזבו אותם מכדורסל

למרות שכרטיס עולה כ-10 אירו בלבד, האולמות במשחקי היורוליג ריקים, כאשר שליש מהקבוצות מעמידות ממוצעים של פחות מ-4,000 צופים למשחק. המזל של היורוליג הוא שיש לה את אוהדי מכבי

1. למי שראה את תקציר המשחק שבו אירחה מארוסי את קאחה לבוראל לפני שבועיים, לקח כמה שניות כדי להבין מה לא בסדר בשידור. כלומר התמונה היתה בסדר, הווליום היה בסדר. אלא שבאולם "אואקה" שנבנה למשחקים האולימפיים, היו 16 אלף כסאות ריקים, ובקושי 1,700 צופים. זוהי פחות או יותר התוצאה של אחד החוקים שעומדים בפני קבוצות שרוצות לשחק ביורוליג. אם אין לך אולם של 5,000 מקומות, אין לך מקום ביורוליג. אז מארוסי, שמשחקת בליגה באולם הפחים המקומי שלה שבו 1,700 מקומות, עברה לשחק ב"אואקה".

בראיון לאתר "אל קוררו", הודה מנכ"ל היורוליג ג'ורדי ברתומיאו שנושא הקהל מאד מטריד את היורוליג. "מארוסי זה מקרה מיוחד", אומר ברתומיאו. "אם היינו מאפשרים להם לשחק באולם הביתי שלהם, כולם היו מבקרים אותנו איך נתנו להם לשחק באולם כזה. בסופו של דבר הם משחקים ב"אואקה" שהוא כמעט ריק לגמרי. מה האופציה הטובה יותר?"

בשנה שעברה שינו את השיטה ביורוליג וקיצרו את השלב המוקדם כדי לשמור על כמות הקהל. אבל העונה, מלבד הקבוצות הרגילות שמושכות קהל (מכבי ת"א, לאבורל, מלאגה, ריאל מדריד ופנאתינייקוס) - חלק גדול מהקבוצות לא מצליחות לגרום לאנשים לבוא. נכון למחזור הרביעי, שליש מקבוצות היורוליג מעמידות ממוצעים של פחות מ-4,000 צופים למשחק. פנרבחצ'ה-אולקר מביאה לאבדי איפקצ'י הענק (11 אלף מקומות) ממוצע של 1,000 צופים למשחק - ירידה של 77% לעומת העונה שעברה; ברצלונה, שבנתה את הקבוצה היקרה בתולדותיה (26 מיליון אירו) רושמת ירידה של כ-17%, במילאנו הירידה היא של 41% ורק 1,780 צופים בממוצע למשחק, וזה אחרי שאיטליה כבר "נענשה" על ידי היורוליג ואיבדה נציגה אחת אחרי שלא עמדה בקריטריונים של קהל.

חלק עיקרי לעניין הזה קשור לחיתוך של קבוצות מקומיות עם הכדורגל. ביורוליג מעדיפים לפרוס את לוח המשחקים על ימים רביעי וחמישי, מה שגורם בלא מעט מקרים לאוהדים של אותה קבוצה להתנגשויות עם ימי רביעי של הצ'מפיונס ליג. כשמשחקיה של אולימפיאקוס מתנגשים בימי רביעי עם אלו של הכדורגל, הקהל מעדיף באופן מוחלט את ליגת האלופות (אפילו בטלוויזיה). בשנה שעברה קרה שאוהדי פנאתינייקוס עזבו את האולם בשלב מוקדם יחסית של משחק היורוליג כדי להספיק להגיע למשחק הכדורגל בצ'מפיונס.

אגב, מחירי הכרטיסים הם ממש לא בעיה. מלבד מכבי ת"א, אצל כל הקבוצות אפשר למצוא כרטיסים במחיר של 10 אירו לכרטיס. צסק"א, שמוכרת כרטיס בודד עבור 4.6 אירו, לא הצליחה להביא העונה יותר מ-2,500 צופים למשחק.

2. כמה דברים על ההגנה של מכבי ת"א. במה היא בעצם שונה מההגנות האחרות ביורוליג? יש שתי אפשרויות לשחק הגנה: הראשונה היא לרדת לרמה הבסיסית. עבודת רגליים סיזיפית ברמה האישית ותיאום קבוצתי, כשברירת המחדל היא האמונה שאפשר למנוע סלים עם הגנה של 24 שניות מבלי לפוצץ בעבירות. השנייה היא שאין סלים קלים בשום מקרה, גם במחיר של שימוש בעבירות. כהגדרה, ביורוליג גרשון ישתמש בכל הספסל שלו כדי לעשות עבירות, העיקר למנוע סל קל. מכבי מדורגת שלישית ביורוליג מבחינת כמות העבירות שהיא מבצעת (24.5 למשחק), שזה 50% עבירות יותר ממה שעושה למשל ריאל מדריד. אם חותכים את זה יותר לעומק, אז מכבי עושה עבירה בכל 3.6 פוזשנים של היריב. כל מי שעולה מרביץ, בעיקר ישראלים שאוספים פירורי דקות ויודעים שעל כל רבע טעות הגנתית ישוגרו לספסל.

בליגה, אגב, גם בגלל שמירת עבירות של ישראלים וגם בגלל עניינים אובייקטיביים של רמת היריבות (והמון המון גארבג'-טיים), מכבי מוותרת פה ושם על סלים ומבצעת עבירה בכל 4.5 פוזשנים. כלומר, מורידה את כמות העבירות שלה ברבע.

עד כמה משקיעה מכבי במשחק ההגנה שלה ומקשה על היריב ביורוליג? נתחיל מזה שמכבי לא רק מדורגת שלישית בכמות העבירות, אלא ראשונה בכמות החטיפות ביורוליג (בגלל הלחץ שהיא מייצרת על הכדור). אם לוקחים את כל הפעולות ההגנתיות שהיא מייצרת במשחק - עבירות, חטיפות וחסימות - יוצא שבכל 2.1 פוזשנים של היריב מכבי מייצרת "התערבות כירורגית". לשחק כדורסל מול קבוצה שבכל כדור שני הורסת ליריב את הזרימה של המשחק, זה לא תענוג גדול.

כמה פעולות הרס מכבי מבצעת ביחס לקבוצות האחרות? כמות הפעולות ההגנתיות/הרסניות שמכבי מייצרת גדולה ב-40% מאלו של ריאל מדריד. או אולי יותר מרשים: גרשון גורם לשחקנים שלו לייצר 70% פעולות הרס יותר ממה שגורם מאמן הגנה כמו דושקו איבנוביץ' מהחניכים שלו בקאחה לבוראל. הסיבה היא פשוטה: איבנוביץ' מעדיף לשחק הגנה "אמיתית" של 24 שניות.

מה יותר טוב? כל מאמן מתחיל יגיד שפעולת הגנה אמיתית לא צריכה להסתיים בעבירה. מצד שני, אם מנצחים אז הכל בסדר...

3. ויש עוד משהו שמבדיל את ההגנה של מכבי מאלו של היריבות. מכבי עוצרת את היריבות שלה על סקור נמוך יחסית (73.7 נקודות למשחק), למרות שבמשחקים מולה יש ליריבה עוד 8-10 התקפות (פוזשנים) ביחס למשחק בו מעורבות הגדולות האחרות (פנאתינייקוס, בארסה, ריאל, מלאגה, סיינה). כלומר, קבוצה שמשחקת נגד מכבי צריכה 2.4 התקפות לפני שתשיג שתי נקודות. למרבה הפלא, גם קבוצה שמשחקת נגד ברצלונה צריכה 2.4 התקפות כדי להשיג שתי נקודות.