התפוצץ המו"מ עם עובדי הכללית; חשש מקריסת 14 בתיה"ח

שביתת העובדים נכנסה ליומה הרביעי ■ יו"ר ועד העובדים זעם היום על פרסומי האוצר שלפיהם 15 אלף עובדי המנהל והמשק בכללית מרוויחים כ-9,000 שקל בחודש

גורמים במערכת הבריאות טוענים כי התפוצץ הבוקר (ד') המו"מ בין עובדי המנהל והמשק בשירותי בריאות כללית, לבין המדינה. לטענת הגורמים, הדבר אירע לאחר שמשרדי הבריאות והאוצר לא הצליחו להגיע להבנות ביניהם, ובנסיבות שנוצרו אף התבטלה פגישה בין סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לממונה על התקציבים במשרד האוצר, אודי ניסן.

בינתיים נכנסה השביתה של העובדים ליומה הרביעי, ובהנהלת הכללית חוששים מקריסת 14 בתי החולים שלה. על פי הגורמים, הנהלת הכללית והעובדים כבר הגיעו להסכמה לפיה תינתן להם תוספת שכר של כ-9%, אולם הסכמה זו הותנתה בכך שהכללית תזכה לפיצוי כלומר שלפחות חלק מתוספות השכר ימומנו על ידי המדינה. במשרד האוצר מתנגדים למימון שכזה, בטענה כי חוק ביטוח בריאות ממלכתי אוסר על המדינה להעביר לקופות החולים כספים לצורך תשלום משכורות.

יו"ר ועד העובדים בכללית, פרוספר בן חמו, זעם היום על פרסומים שונים מצד האוצר, לפיהם 15 אלף עובדי המנהל והמשק בכללית מרוויחים בממוצע כ-9,000 שקל בחודש. לדבריו, "משרד האוצר מעדיף לפרסם נתונים חלקיים, מסולפים ומגמתיים, וזאת במקום לשבת עם הצדדים למו"מ במטרה לפתור את המשבר". בן חמו טוען כי הנתונים שהציג האוצר כוללים גם את שכרם של מנהלי בתי החולים, בעוד שיותר מ-50% מעובדי המנהל והמשק נאלצים לקבל השלמת הכנסה.

נזכיר כי דרישות השכר של עובדי הכללית מגיעות בעיתוי הגרוע ביותר מבחינת הקופה: הגירעון שלה צפוי לעמוד בסוף השנה על 775 מיליון שקל, וזאת בעיקר בשל תוספות השכר שניתנו לרופאים ולאחיות, במסגרת הסכמי שכר לה מחויבת הקופה. יצוין כי גם לאחר תוספות השכר שניתנו לרופאים, הכללית זכתה לשיפוי מינורי ביותר מצד המדינה.