ג'ים רוג'רס: "אובמה מחפש שעיר לעזאזל ויפטר את גייתנר"

גורו ההשקעות בראיון לביזנסוויק: "מחיר הזהב יעבור את רף 2,000 הדולר ויותר לאונקיה בעשור הקרוב; כל אחד מדפיס כ"כ הרבה כסף, זה מתחיל להדאיג אנשים"

ג'ים רוג'רס, הגורו של סוחרי הקומודיטיס, מנבא שמחיר הזהב יעבור את רף 2,000 הדולר לאונקיה, ואף למעלה מזה, בעשור הבא, וקובע בוודאות, כי שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, עשה שגיאות לאורך כל הקריירה המקצועית שלו ו"כמובן" שהוא יפוטר.

בראיון לגיליון החדש של ביזנסוויק, ממשרדו בסינגפור, נשאל רוג'רס מה גובה התקרה שאליה יכול הזהב להגיע.

"אני מחזיק בזהב כבר זמן רב למדי", השיב רוג'רס. "... אני בהחלט מצפה שהוא יעבור את רף 2,000 הדולר, ויותר, במועד כלשהו בעשור הקרוב. אני לא אומר בחודש הבא. אני לא אומר בשנה הבאה. אני אומר בעשור הבא, מפני שהכסף של נייר ברחבי תבל הוא מפוקפק מאוד. עכשיו, כל אחד שורי מאוד לגבי הזהב, ואני לא אוהב לקנות דברים במצב כזה. אבל אינני מוכר (את הזהב שברשותי) בשום נסיבות שהן".

רוג'רס אמר, כי "כל אחד מדפיס כל כך הרבה כסף" ועובדה זו מתחילה להדאיג אנשים בכל מקום ותורמת להגברת הביקושים לזהב. אבל לביקושים תורמת גם העובדה, שבנקים מרכזיים, שרק לפני חמש שנים מכרו זהב, עכשיו קונים זהב "וזו תמורה אדירה בשוק".

כדבריו: "בנקים מרכזיים הם בעצם כמו האדם ברחוב, הם הולכים יחד עם העדר. קרוב לוודאי שיש קומודיטיס טובות יותר לרכישה עתה מאשר זהב, אבל אי אפשר לבוא ולומר זאת לבנקים המרכזיים מפני שיש להם רק זהב בראש".

רוג'רס אומר, עם זאת, כי הוא מצפה לראלי בקרוב מפני שפסימיסטים רבים, לרבות הוא עצמו, נמצאים עתה בשוק, וזה תמיד מבשר על ראלי. "אין לי מושג מדוע צריך בכלל צריך להיות ראלי, אבל כאשר יש דובים רבים כל כך בשוק בעת ובעונה אחת, זה מה שקורה".

"למעשה צברתי מעט דולרים נוספים", הוא אומר. "כלומר, לא מדובר בפוזיציה משמעותית, אבל יש עכשיו ברשותי יותר דולרים מכפי שהיו ברשות לפני חודש. קרוב לודאי גם שיהיה לנו תיקון במחיר הזהב מפני שיש עכשיו כל כך הרבה שורים לגבי הזהב".

בתשובה לשאלה האם הוא מחפש קומודיטיס עם פוטנציאל טוב יותר מאשר זהב, השיב רוג'רס: "אם רוצים לקנות מתכות יקרות, הייתי דווקא קונה כסף או פאלאדיום. המחירים של שתי מתכות אלה נמוכים מאוד. (אך) אני מוסיף להיות אופטימי לגבי חקלאות מאשר לגבי קומודיטיס מסוימות אחרות".

ביזנסוויק מדווח בגליונו החדש, כי משקיעים גלובליים חוטפים אלפי דונמים של שטחים חקלאיים באפריקה. כספים מכל פינות תבל, מסעודיה ועד וול סטריט מוזרמים עתה לאפריקה כדי לרכוש אדמות. בתגובה על כך אומר רוג'רס: "הפוטנציאל החקלאי של השטחים העצומים באפריקה אינו ממוצה מפני שאין הרבה תשתיות, מכונות חקלאיות, מומחיות או חומרי דשן. אני סבור שהעולם צפוי להתמודד עם בעיות אדירות של מחסור במזון בשנים הקרובות. גם אנשים אחרים צופים זאת, ולכן הם קונים שטחים חקלאיים או חוכרים אותם. מדובר בשטחים זולים מאוד, פוריים במידה שלא תיאמן שאף פעם לא נוצלו יתר על המידה. אם מזרימים לשטח מומחיות, מכשור ודשנים, אפשר לעשות הרבה כסף. כוח העבודה זול. כל דבר זול".

את ההשקעה בחקלאות באפריקה מגדיר רוג'רס כ"כהזדמנות פנטסטית... בקונגו, למשל, אינך צריך אפילו לנטוע שום דבר. אתה צריך רק לשבת בצד הדרך מספיק זמן ומשהו כבר יצמח. אכן, אני מאוד אופטימי (לגבי אפריקה)".

רוג'רס מותח שוב ביקורת נוקבת על טימותי גייתנר, שר האוצר של ארה"ב. "אני מבקר אותו כבר שנים", הוא אומר. "גייתנר מעולם לא היה צריך להתמנות לשום דבר. הוא טעה לגבי כל דבר ב-15 השנים שחלפו".

כדבריו: "כמובן שגייתנר יפוטר מתפקיד שר האוצר מפני שמר אובמה מבין שגייתנר אינו יודע מה הוא עושה. הנשיא עומד לחפש מישהו אחר לתפקיד מפני שהוא אינו רוצה לספוג את כל הביקורות (על הכלכלה) בעצמו. אובמה מחפש שעיר לעזאזל וברור שזה יהיה גייתנר".