הערת "עסק חי" והפסד של 389 מ' ש' ברבעון השלישי לאפריקה; בן זאב: "ההון העצמי נשחק ל-14 ש' למניה"

עלייה בהוצאות המימון, ירידה בשווי הנכסים ומחיקת מלאי היו הגורמים להפסד ■ "לאור האפשרות הקיימת בידי מחזיקי האג"ח להעמידן לפירעון מיידי ולאור אי הוודאות בדבר השגת הסדר חוב ואישורו על ידי בית המשפט, קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כ'עסק חי'"

לפני 3 חודשים הרעידה אפריקה ישראל , שבשליטת לב לבייב, את השוק כאשר דיווחה כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה ותנסה להגיע להסדר חוב עם נושיה. היום, כאשר החברה לא מפסיקה לככב בכותרות והסדר החוב (כצפוי) הינו תהליך ארוך ומורכב, אפריקה ישראל פרסמה את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון השלישי של השנה, מהם עולה כי החברה צמצמה את ההפסד ל-389 מיליון שקל ברבעון השלישי לעומת 2.1 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.

אך גולת הכותרת בדו"ח היא הערת "עסק חי", המציבה סימן שאלה באשר ליכולתה של החברה להמשיך לפעול. החברה הזהירה באחרונה כי ייתכן שתוצמד הערת "עסק חי" בדו"חות עקב אי יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה; או כפי שנכתב בדו"ח: "לאור האפשרות הקיימת בידי מחזיקי כל סדרות אגרות החוב שהנפיקה החברה להעמידן לפירעון מיידי ולאור אי הוודאות בדבר השגת הסדר חוב ואישורו על ידי בית המשפט, קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כ'עסק חי'".

תחילה למספרים ברבעון השלישי. הגורמים העיקריים להפסד של אפריקה היו הוצאות מימון גבוהות יותר עקב עליית מדד המחירים לצרכן (הוצאות אלה עלו ב-8% ל-461 מיליון שקל), הפחתה בגובה 145 מיליון שקל במלאי הנכסים של החברה והפסד של 107 מיליון שקל בשל ירידה בשווי ההוגן של נדל"ן להשקעה בהקמה. עיקר הפחתת מלאי הקרקעות ובניינים למכירה הגיע מארה"ב, שכן החברה הפחיתה שם 76 מיליון שקל בפרויקט ה-Clock במנהטן וסכום דומה בגין במיאמי ובניו יורק.

בשורה העליונה, הכנסותיה של אפריקה ירדו ב-215 ל-1.41 מיליארד שקל. מתוך סך זה, ההכנסות מהשכרת נכסים ירדו ב-35% ל-86 מיליון שקל. הפסדי החברה מתחילת השנה הסתכמו בכמיליארד שקל, מה שהקטין את ההון העצמי שלה ל-776 מיליון שקל לעומת 1.7 מיליארד שקל בסוף 2008. יש לציין כי לא רק ההפסד הנקי של החברה הצטמצם, אלא גם ההפסד התפעולי, שהסתכם ב-93.3 מיליון שקל ברבעון השלישי לעומת 1.37 מיליארד שקל ברבעון המקביל.

ומה נשאר לאפריקה בקנה? ובכן, יתרת הנדל"ן להשקעה עמדה בסוף הרבעון השלישי על 4.5 מיליארד שקל, יתרת נדל"ן להשקעה בהקמה הסתכמה ב-7.4 מיליארד שקל, עלות מלאי הבניינים למכירה (פרויקטים למגורים) עמדה על 3.2 מיליארד שקל ויתרת מלאי הקרקעות של החברה הסתכמה ב-2.1 מיליארד שקל. לחברה מזומנים בהיקף של 1.6 מיליארד דולר בקופה. מול הנכסים עומדות ההתחייבויות, ובראשן אג"ח בהיקף של 7.5 מיליארד שקל (לפני הסדר החוב, כמובן).

"מצב השוק לא פשוט וערך הנכסים ממשיך להישחק", אומר יובל בן זאב, ראש מחלקת המחקר בכלל פיננסים, המסקר את מניית בהמלצת "מכירה" עם מחיר יעד של 35 שקל למניה. "ההון העצמי ממשיך להישחק ועומד על כ-14 שקל למניה, בעוד שהמניה עצמה נסחרת במחיר של כ-42 שקל. אני לא רואה בצמצום ההפסד כנקודת אור, כי צריך לזכור שברבעון המקביל היה מצב קיצוני של הפחתות ענק. אז החברה עכשיו הפסידה פחות? זה לא רלוונטי. היא צריכה להרוויח".