הזדמנות בתעשיית הבניה בארה"ב

הצרות של שוק הנדל"ן האמריקני ידועות, אך הגורואים מסמנים כמה הזדמנויות השקעה

צרות לא מעטות פקדו את תעשיית הבנייה האמריקנית בשנתיים האחרונות. אבל גורמים רבים בשוק סבורים שהגרוע ביותר מאחורינו, אם כי התאוששות ממשית במגזר הזה לא צפויה בקרוב. סיום הבנייה למגורים באוקטובר עלה במקצת בהשוואה לספטמבר, אך היה עדיין נמוך ב-30% בהשוואה לאוקטובר 2008.

מחירי הבתים והדירות עלו בספטמבר זה החודש החמישי ברציפות. בהשוואה לינואר, מכירות הבתים הקיימים עלו בספטמבר ב-25%, ומכירות הבתים החדשים באוקטובר עלו ב-6.2%.

אלו סימנים חיוביים, אך התמונה לא ורודה לחלוטין. מספר היתרי הבנייה למגורים שאושרו באוקטובר, למשל, ירד ב-4% ביחס לספטמבר.

הציפיות לטווח הארוך יותר הן חיוביות, אך לא מדהימות. משרד העבודה האמריקני מעריך שמספר המשרות במגזר הבנייה יעלה ב-10% עד שנת 2016. זו עלייה נאה, אך היא מפגרת במקצת אחרי תוספת מקומות העבודה שחזויה בכל המשק, 11%. משרד העבודה צופה בכל זאת שהביקוש לבתים חדשים יעלה בשנים הבאות, הודות ל"עלייה במספר המהגרים לארה"ב, ודור הילדים של הבייבי בומרס".

לגבי בנייה מסחרית, תוכנית התמריצים של הממשל בתחום התשתיות צפויה לתמוך במגזר הזה בחודשים ובשנים הבאות.

כאשר תעשייה היא כל כך חלשה שווה לראות בה הזדמנות השקעה. אי אפשר, כמובן, לנבא את התחתית המדויקת של שוק הבנייה, ולכן הניסיון לבחור עיתוי נכון להשקעה מסוכן, כמו תמיד.

אבל בהתחשב במצבה החבול של התעשייה הזו, ובעובדה שהיא מראה כעת כמה סימני חיים, החלטתי לבדוק האם אסטרטגיות הגורואים שלי מחבבות כמה חברות בתחום הזה. הן מעניקות ציונים גבוהים מאד לשלוש חברות שירותי בנייה. בהתחשב בהשקפת השלילית הכללית ביחס לתעשיית הבנייה, אלה הן חברות ששווה לשקול כהשקעה כעת.

אמקור

חברת EMCOR Group מספקת שירותי חשמל ושירותים מכניים לאתרי בנייה, ופעולת בארה"ב, קנדה ובריטניה. שני גורואים אוהבים את אותה ומעניקים לה את הדירוג הגבוה ביותר שלהם.

האסטרטגיה הראשונה היא של ג'ואל גרינבלט. המשתנה הראשון שהוא בוחן הוא תשואת הרווח, המחושבת כחלוקת רווחי חברה לפני הוצאות מימון (ריבית) ומסים בערך הפעילות שלה, שכולל לא רק את שווי השוק אלא גם את כמות החוב שלה, שבלעדיו לא היו לה רווחים. תשואת הרווח של אמקור היא 21.61% - התשואה ה-12 בגובהה מבין אלפי המניות שבמסד הנתונים שלי.

המשתנה השני הוא התשואה על סך ההון, כלומר חלוקת רווחי החברה לפני ריבית ומסים בהון המוחשי, שמחושב כהון החוזר נטו בתוספת הנכסים הקבועים נטו. התשואה של אמקור על ההון היא 40.95% - במקום ה-160 בדירוג המניות במסד הנתונים שלי.

האסטרטגיה של גרינבלט מדרגת את המניה בהתבסס על שני הקריטריונים. הדירוג הסופי של אמקור הוא 18 מבין אלפי מניות, דירוג חזק מאוד.

האסטרטגיה השנייה שאוהבת את אמקור היא זו שמתבססת על כתיבתו של ג'יימס או'שונסי. היא אוהבת את גודל שווי השוק של אמקור, 1.6 מיליארד דולר, את יכולתה להגדיל את הרווח למניה בכל אחת מחמש השנים האחרונות, ואת מכפיל המכירות (היחס בין מחיר המניה למכירות למניה), שלא צריך לעלות על 1.5. מכפיל המכירות של אמקור הוא 0.28.

לבסוף, האסטרטגיה הזו בוחרת את כל המניות שעמדו בתנאים הקודמים, ומאתרת את 50 הטובות ביותר במונחי עוצמה יחסית, כלומר ביצועי המניה בשנה האחרונה יחסית ליתר השוק. העוצמה היחסית של אמקור היא 72, והיא ממקמת אותה בין 50 המניות המצטיינות.

שיקאגו ברידג' & איירון

חברה נוספת בתעשיית הבנייה ששווה בדיקה היא שיקאגו ברידג' אנד איירון (סימול: CBI ), שמספקת שירותי הנדסה ובנייה לתעשיות האנרגיה והאחסון. כמו אמקור, גם היא מקבלת ציון גבוה מאסטרטגיית גרינבלט.

תשואת הרווח של CBI היא 16.6%, במקום ה-43 ברשימת המניות במסד הנתונים שלנו. התשואה הכוללת על ההון 346.58%, ומדרגת את החברה במקום השישי. הדירוג המשולב שלה הוא 3 מבין אלפי המניות במאגר שלנו.

פלואור

המניה האחרונה שקשורה לתעשיית הבנייה שאזכיר היא פלואור (סימול: FLR ), שחקנית גדולה בתכנון, בנייה והקמה של מיזמי בנייה, עם הכנסות של מעל 22 מיליארד דולר ב-2008.

אסטרטגיית פיטר לינץ' שלי מעניקה לפלואור ציון גבוה. האסטרטגיה הזו ידועה בעיקר בזכות הפרמטר של מכפיל צמיחת הרווח שלה, P/E/G, שמודד את מכפיל הרווח ביחס לקצב הצמיחה, ובוחן כמה משלם המשקיע עבור צמיחת המניה.

לינץ' דרש שהתוצאה לא תעלה על 1, ויחס של 0.5 הוא המומלץ בעיניו. פלואור שייכת לקטגוריה הטובה ביותר, עם P/E/G מדהים של 0.3. גם החוב הנמוך של החברה, 4.37% בלבד מההון שלה, משחק לטובתה. *

ג'ון פ. ריס הוא מנכ"ל Validea.com, חברת מחקר השקעות, מייסד Validea ניהול הון ומנהל קרן הגידור Validea. ריס הוא מחבר-שותף של רב המכר "הגורואים של השוק: אסטרטגיות השקעה במניות לשימושכם מהטובים ביותר בוול-סטריט"