"עובדי שוק התקשורת צריכים להתאגד לפני שיהיה מאוחר מדי"

כך אומרת עו"ד נעמי לנדאו על רקע הפיטורים הצפויים בפרטנר ■ לנדאו טוענת כי גל חילופי הבעלות בשוק התקשורת הוא עיתוי מצוין לעובדים להקים ועדים ולהקדים תרופה למכה

"על רקע גל חילופי הבעלות בשוק התקשורת, במסגרתו שאול אלוביץ' רכש את בזק , יוסי מימן רכש את 012 , אילן בן דב את פרטנר , ופטריק דרהי את HOT , עובדי שוק התקשורת צריכים להתאגד מייד ולהקים ארגון עובדים חזק לפני שיהיה מאוחר מדי" - כך ממליצה עו"ד נעמי לנדאו, מהמשפטניות המזוהות ביותר עם ציבור העובדים.

"כל בעלים חדש חושב שהדרך הטובה והמיידית להתייעלות היא על ידי פיטורי עובדים", טוענת לנדאו, כשברקע כוונתו של אילן בן דב לפטר כ-120 עובדים בפרטנר. "כדי לפטר עובד בפרטנר חייבים לערוך לו שימוע, לנמק מדוע בחרו בו לצורך הפיטורים, ולמה אי אפשר לנייד אותו למקום אחר", מבהירה לנדאו. "הנימוק של צמצום כלכלי איננו תופס מבחינה משפטית, כיוון שצריך להסביר למה אותו עובד ספציפי יפוטר ולא עובד אחר", היא מוסיפה.

לעובדיו של בן דב היא ממליצה חד משמעית: "הם צריכים להתאגד ולהקים ועד. זה ייתן להם כוח מול המעסיק ואז הוא יצטרך לנהל מו"מ עם גוף חזק ולא עם עובד בודד. יכול להיות שיהיו מפוטרים גם בדרך זו, אבל מספרם יפחת ותנאי הפרישה יהיו טובים בהרבה, מאלו שכל עובד היה משיג לעצמו כבודד".

לנדאו, ששימשה בעבר כיועצת המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, מזכירה כי עד לפני שני עשורים כל עובדי חברות הטלקומוניקציה היו מאוגדים, אבל בשל רצונם לחתור ל'חופש היצירה', רובם עברו לחוזים אישיים. "כיום הם מוצאים עצמם עומדים כבודדים אל מול אילי ההון ששולטים בענקיות התקשורת", היא אומרת. לדבריה, כיום רק בבזק ישנו ועד עובדים עם מערכת יחסי עבודה קיבוציים. בהקשר זה צריך לציין כי בשנת 2011 יסתיים הסכם העבודה של עובדי בזק, ואז צפוי מאבק לא פשוט מול הנהלת החברה, שתבקש לבצע "תיקונים" שיגבירו את "הגמישות הניהולית" בחברה.