בסר פרויקטים רכשה 2 פנטהאוזים בפרויקט צמרת ב-15.5 מיליון שקל

נחשון קויתי, מבעלי השליטה, יעמיד ערבות אישית לעסקה ■ ב-9 החודשים הראשונים של 2009 הפסידה החברה כ-1.82 מיליון שקל ■ לחברה גירעון של 70.5 מיליון שקל בהון העצמי וגירעון של 24.1 מיליון שקל בהון החוזר

קבוצות רכישה הן אולי טרנד לוהט בשוק הנדל"ן, אך אינן חדשות לנחשון קויתי וקלמן סופרין, בעלי השליטה בחברת בסר פרויקטים . לשניים ניסיון של למעלה מ-20 שנה בקבוצות רכישה, וגם כיום הם אינם טומנים ידם בצלחת, כיזמים וגם כשותפים. בשבוע שעבר הצטרפה בסר פרויקטים לקבוצת רכישה נוספת, והפעם באמצעות רכישת שני פנטהאוזים בפרויקט צמרת של קבוצת חבס בת"א תמורת 15.5 מיליון שקל. על פי תנאי המימון בפרויקט, כל אחד מחברי קבוצת הרכישה נדרש להעמיד 30% מהמימון בהון עצמי (4.6 מיליון שקל במקרה של בסר), והיתרה במימון של בנק משכן.

בד בבד עם הצטרפותה לקבוצת הרכישה, מימשה בסר אופציה שהעניקה לה חבס לרכישת מגרש בן 7 דונם בפרויקט. בסר מתכננת להקים מגדל בן 28 קומות ובו 122 דירות, תמורת כ-127 מיליון שקל. העסקה משקפת עלות קרקע של כ-1.21 מיליון שקל לדירה.

בסר פרויקטים דיווחה היום על אישור הדירקטוריון למתן ערבות אישית מצידם של קויתי ושל גיא פלד, שותף בחברה הבת בסר ישראל, למימון הבנקאי שילווה את החברה בעסקת הרכישה של צמד הפנטהאוזים. לאחר אישור הדירקטוריון, ועם מינויו של דח"צ נוסף בחברה, תבקש בסר להעביר בוועדת הביקורת את הערבות כ"עסקה מזכה", קרי עסקה עם בעל שליטה שלא תהיה טעונה אישור של האסיפה הכללית, במידה שוועדת הביקורת והדירקטוריון אישרו כי אין בה אלא כדי לזכות את החברה. בסר פרויקטים מתנהלת מאז אוקטובר עם דח"צ אחד, לאחר פקיעת תוקף כהונתו של מרדכי לניאדו.

במקביל להודעת החברה על מימוש האופציה לרכישת הקרקע בפארק צמרת, דיווחה בסר בשבוע שעבר על תוצאותיה לתשעת החודשים הראשונים של השנה. למרות ההצלחה בזירת קבוצות הרכישה, בסר ממשיכה להפסיד והיא מתנהלת בחודשים האחרונים תחת גירעון כבד בהון העצמי, שזכה אף להערת רואי החשבון של החברה.

בתשעת החודשים הראשונים של 2009 הפסידה בסר פרויקטים כ-1.82 מיליון שקל. לחברה גירעון של 70.5 מיליון שקל בהון העצמי (שנוצר לה בעקבות הפסד דומה אשתקד), וגירעון של 24.1 מיליון שקל בהון החוזר. החברה צריכה לפרוע במארס הקרוב סך של 11.75 מיליון שקל, שמתוכם כ-1.57 מיליון שקל הם חוב לבעלי השליטה בחברה אשר נדחו לאוקטובר הבא.

בור אמריקני

הבעיות של בסר פרויקטים נבעו ברובן מההחלטה להשקיע בשוק הנדל"ן האמריקני, שנקלע לאחד המשברים החמורים שידע בשנים האחרונות. החברה רשמה בשנים 2007-2008 הפרשות בגובה כ-99 מיליון שקל בגין ירידת ערך בפרויקטים בהם היא משקיעה. במחצית הראשונה של 2009 רשמה החברה ירידת ערך נוספת בגובה 6 מיליון שקל.

ההסתבכות הגדולה של החברה הייתה בפרויקט One Las Vegas, שכלל שני שלבים. השלב הראשון בו כבר הושלם, ובתחילת 2008 אף עדכנה החברה כי 223 יחידות בו נמכרו. עם זאת, בארה"ב לרוכשים עומדת הזכות לבטל את החוזה תמורת השארת דמי הפיקדון, וכך אכן קרה בבסר, עובדה שהורידה את ההשקעה בפרויקט לטימיון.

ביטולי החוזים יצרו בור בתזרים המזומנים של הפרויקט, ובאוגוסט אשתקד קיבלה החברה הודעה על הפרה של הסכם המימון מהבנק המלווה. הבנק פתח בתהליך עיקול של שלב א' בפרויקט, ובמקביל הוגשו תביעות על ידי דיירים, קבלני משנה והקבלן הראשי. בפברואר הסתיים הליך הכינוס, והבנק, שהלווה לבסר 140 מיליון דולר, רכש חזרה את הפרויקט במכרז תמורת 45.5 מיליון דולר בלבד.