דטהסייף, חברת ה-IT השישית בגודלה בישראל, נכנסה להקפאת הליכים עקב חובות של 120 מיליון שקל

דטהסייף חייבת 40 מיליון שקל למיקרוסופט ישראל ו-28 מיליון שקל לדיסקונט ■ אחד מכ-370 העובדים בחברה ל"גלובס": "ההנהלה כינסה אותנו הבוקר בחצר ונתנה לנו שתי אפשרויות: לעבוד בחינם או ללכת הביתה" ■ עומר נירהוד, מבעלי דטהסייף: "החברה פעילה, אף עובד לא פוטר. אנו במגעים להכניס משקיע"

בית המשפט המחוזי בירושלים הוציא צו הקפאת הליכים ל-30 יום לקבוצת דטהסייף מערכות, ספקית שירותי ה-IT (טכנולוגיית מידע) השישית בישראל, שנקלעה לחובות של כ-120 מיליון שקל, מהם 40 מיליון למיקרוסופט ישראל ו-28 מיליון שקל לבנק דיסקונט.

השופט יוסי שפירא מינה את רם בלינקוב, שהיה הממונה על התקציבים באוצר ומנכ"ל משרד הפנים, כנאמן בהקפאת ההליכים.

קבוצת דטהסייף מצויה בבעלותו ובניהולו של עומר נירהוד, שאף ערב אישית לחובותיה. בבקשת ההקפאה שהגישה החברה באמצעות עוה"ד אבנר כהן ואלי בלכמן ממשרד כהן, וילצ'יק, קמחי ושות', נאמר כי עיקר הפסדיה נוצרו בתחילת 2009, בעקבות השפל בשוק העולמי והמקומי, ההשקעה ברשת חנויות "אקסלנט DMO" וקריסת השותפה למיזם, חברת DMO.

קבוצת דטהסייף מעסיקה כ-270 עובדים, ועוד כ-100 עובדים נוספים דרך קבלני משנה. היקף מכירותיה בשנת 2008 עמד על כ-250 מיליון שקל, מרביתם בשוק המקומי.

עומר נירהוד אמר הבוקר (ג') ל"גלובס": "החברה פעילה, ואף עובד לא פוטר. הנאמן בלינקוב נכנס לתפקידו. הזמנות מתקבלות ומסופקות, טכנאים ואנשי אאוטסורסינג נמצאים אצל הלקוחות".

בתשובה לשאלה מה הביא לקריסת החברה, אמר נירהוד: "קריסת DMO גרמה לנו נזק גדול. ההשקעה ברכישת חברת שח טופז שלא נשאה פירות כמקווה. לכך הצטרף המשבר הגלובלי, שהשפיע בארץ בעיקר ברמת העסקים הקטנים והבינוניים, שהם הביזנס המרכזי של דטהסייף".

בשבועות האחרונים התקיים משא-ומתן רציני וארוך לרכישת חלקים מפעילות הקבוצה על-ידי החברה הציבורית כלנית כרמון . ההסכם נחתם בתחילת נובמבר, אך "לא הבשיל לכלל מימוש".

דטהסייף טוענת כי גורמים נוספים בשוק המחשבים הביעו התעניינות ברכישתה, "אלא שלאור קשיי התזרים של החברות, שהחמירו בימים האחרונים, לא נותרה לחברות בשלב זה ברירה אלא להגיש את הבקשה דנן על מנת לעצור את הסחף".

נירהוד ציין עוד כי החברה מנהלת משא-ומתן עם מספר משקיעים פוטנציאליים לצורך הכנסת משקיע לחברה.

לדברי החברה, במהלך הקפאת ההליכים יהיה אפשר לנקוט במהלך מסודר של התמחרות בין המציעים השונים. דטהסייף טוענת כי יש לחברות הקבוצה "שווי שוק מכובד, ועל כך יעיד המשא-ומתן שהתנהל בשבועות האחרונים עם כלנית ועם גורמים נוספים, וכי יש בסיס לסברה כי במהלך של הקפאה והתמחרות יימצאו רוכשים לפעילות החברות בסכומים משמעותיים, אשר יהא בהם כדי להחזיר לנושים חלק נכבד מחובם".

ללא הזרמת הון חיצוני בשבועות הקרובים, טוענת הקבוצה, יחוללו הצ'קים שמסרה, חשבונותיה יוגבלו, וכל החברות יקרסו בתוך ימים ספורים, ויביאו לאובדן הנכס המרכזי שלהן הפעילות והמוניטין. דטהסייף טוענת כי לקוחותיה חייבים לה 13 מיליון שקל.

דטהסייף חייבת כ-41 מיליון שקל לנושים המובטחים (28 מיליון לבנק דיסקונט, 8 מיליון למרכנתיל, 6.7 מיליון לבינלאומי ו-4.2 מיליון למזרחי-טפחות), כ-5 מיליון שקל לנושים בדין קדימה (3.2 מיליון מתוכו לעובדים), 23 מיליון לספקים בעלי ערבות אישית של הבעלים נירהוד, ו-50 מיליון לנושים רגילים, כאשר 33.5 מיליון מתוכם למיקרוסופט.

קבוצת דטהסייף נחלקת לשתי זרועות עיקריות: הזרוע העסקית, שייחודה בהיותה הקבוצה המובילה בישראל בשירותי מחשוב למגזר העסקים הקטנים והבינוניים; והזרוע הפרטית, שהפעילה מערך מכירות משולב בכל אתרי האינטרנט המובילים תחת חברת אקסטרים PC, ומערך מכירות ב-30 חנויות של רשת אקסלנט DMO.

הקבוצה עברה בשנים האחרונות מהפכה במעבר ממכירת מוצרים בעלי ערך מוסף נמוך, בעיקר מחשבים תואמים ורישיונות תוכנה, למכירה של מוצרים בעלי ערך מוסף גבוה, חטיבה למחשוב תעשייתי האחראית על מחשבים מיוחדים כמו מחשבים מוגני גזים בתחנות הדלק, מחשבים בבסיס מערכות צה"ל לגילוי חדירות מחבלים, עגלות רפואיות המשמשות בבתי-חולים ואפילו מערכות מחשוב המורכבות בתוך הלווין "עמוס".

שתי חברות הסטארט-אפ שבבעלות הקבוצה - RDV, המוחזקת ב-51% ולה פטנטים בתחום של הדמיית תלת-מימד; ו-Future IT הציבורית הנסחרת בניו-יורק ומוחזקת ב-65% - לא הוכנסו לבקשת ההקפאה בשלב זה.

עובד בחברה: "אנחנו המומים"

בין לקוחות החברה ניתן למצוא שמות מוכרים וגדולים, כדוגמת סלקום, רכבת ישראל, משרד הביטחון, אמדוקס, כלל ביטוח, שירותי בריאות כללית, משטרת ישראל, הראל ביטוח ועוד.

אחד העובדים בחברה, ששימש כמנהל חנות, סיפר ל"גלובס" כי החברה הציבה בפני העובדים שתי אפשרויות: לעבוד בחינם - או להתפטר.

"אתמול בערב ההנהלה אמרה לנו לא לפתוח את החנויות ולבוא למטה החברה בלוד. הגענו לשם הבוקר, ובשעה 9:30 אמרו לנו: 'אם אתם רוצים - תמשיכו לעבוד ללא תשלום, ואנחנו לא יודעים מה יעלה בגורל החברה. אם אתם לא רוצים לעבוד ללא תשלום - לכו הביתה'. אין עם מי לדבר בהנהלה. מה זה? ככה מפטרים אנשים במדינת ישראל? איזו אפאטיות, איפה ההבנה? הרסו לנו את החיים. לא נקבל משכורות החודש".

העובד מאשים את הנהלת החברה החדשה יחסית בהידרדרות מצבה של החברה. לדבריו, עומר נירהוד וסמי בכר רכשו את החברה בינואר 2008 והתחייבו בפני הבעלים הקודמים שלא לקצץ בשכר העובדים. עם זאת, הוא מספר כי כבר לאחר חודש בוצע קיצוץ שכר של עד 20%.

"לא יכולנו לשער שיש כאלה קשיים", הוא מוסיף. "לא דיברו איתנו על כלום. בדיעבד ייתכן כי האיתות היה בכך שמיקרוסופט ביטלה לחברה את הזיכיון, אבל לא יכולנו לשער שיש קשיים כאלה. אנחנו עומדים בחצר החברה המומים".