בנק ישראל יבטל את זכות הווטו של מנהלי הסיכונים בבנקים

סעיף זה הקנה למנהל הסיכונים הראשי (CRO) זכות וטו לגבי תהליכי קבלת ההחלטות בכל דרג ואפשר לו באופן תיאורטי לבלום כל מהלך עסקי בבנק ■ במקום זאת תהיה למנהל הסיכונים זכות לדרוש "דיון נוסף"

בנק ישראל יבטל את סעיף "זכות הוטו" בחוזר מנהל סיכונים, כך נודע ל"גלובס". הפיקוח על הבנקים קיבל את הסתייגויותיהם של הבנקים מסעיף 15 בטיוטה הראשונה של החוזר. סעיף זה הקנה למנהל הסיכונים הראשי (CRO) זכות וטו לגבי תהליכי קבלת ההחלטות בכל דרג ואפשר לו באופן תיאורטי לבלום כל מהלך עסקי בבנק.

תיאבון הסיכון

לפני שבועיים נערך מפגש בין המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לבין מנכ"לי הבנקים, ובהשתתפות חברי ההנהלה הממונים על באזל 2 בכל בנק. בפגישה העלו המנכ"לים את הסתייגויותיהם מזכות הוטו של מנהל הסיכונים וטענו כי מעמדו של מנהל הסיכונים מאפשר להגיע לאותה תוצאה ללא מתן סמכות פורמלית. כאמור בנק ישראל קיבל את ההסתייגות.

בטיוטה השנייה של חוזר מנהל הסיכונים ייקבע כי למנהל הסיכונים לא תהיה זכות וטו על ההחלטות אלא זכות ל"דיון נוסף". כך למנהל הסיכונים תהיה סמכות להעלות נושאים ועסקאות שנראים לו בעייתיים לדיון נוסף בדרג גבוה יותר מהדרג המחליט. למשל אם מנהל הסיכונים יחשוב שעסקה מסוימת שאושרה בהנהלה היא בניגוד לתיאבון הסיכון של הבנק הוא יוכל לדרוש דיון בה בדירקטוריון. הטיוטה תפורסם כבר בימים הקרובים.

קווים מנחים

עוד מתברר כי בנק ישראל יאפשר לבנקים גמישות גדולה ביציקת תוכן לתפקיד מנהל הסיכונים הראשי. הפיקוח על הבנקים יקבע עקרונות וקווים מנחים לתפקיד וכל בנק יקבע ספציפית כיצד יפעל מנהל הסיכונים.

טיוטת החוזר קבעה כי החל משנת 2010 ימנו הבנקים מנהל סיכונים ראשי בדרגת חבר ההנהלה הבכירה של הבנק ובכפיפות ישירה למנכ"ל, זאת כנגזרת מעקרונות הנדבך השני של באזל 2. מימוש ההנחיה יחייב שינויים ארגוניים בבנקים. כיום רק בבנק הפועלים קיים מנהל סיכונים במעמד חבר הנהלה. את התפקיד ממלא מאז דצמבר 2007 דני קולר.

בנק ישראל קבע כי מנהל הסיכונים הראשי יהיה בלתי תלוי ולא יקבל החלטות עסקיות הכרוכות בנטילת סיכונים. עליו להיות מעורב באופן פעיל בתהליכי תכנון האסטרטגיה העסקית ומדיניות הסיכונים של הבנק בדגש על תכנון ההון.

בנוסף עליו לבצע פיקוח ובקרה לגבי עמידת הבנק בפועל במגבלות הסיכון שנקבעו ולהיות שותף בזיהוי וניתוח סיכונים בפעילות חדשה ובעסקאות לא שגרתיות.