גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בחר את הסיכון שלך"

אין ברירה אלא לפתוח לרווחה את כל הווילונות ולשחק ב"בחר את הסיכון שלך"

אמצע שנות התשעים שודר השעשועון "עשינו עסק", בו המתמודדים התבקשו לנחש מאחורי איזה וילון מסתתר הפרס הגדול. לאחר שנתיים מטורפות למדי בשוק ההון, המשקיעים נמצאים במצב דומה, אם כי בהבדל אחד קטן: מאחורי הווילון הפרס הולך וקטן, ואילו הסיכון גובר. נראה שהמשחק העתידי הוא "מה מסתתר מאחורי המאזן של המדינה", והכוונה היא לשוק האג"ח הממשלתיות העולמי.

החריקות האחרונות מכיוונן של דובאי, יוון וספרד, בשילוב עם רמת התשואות הנמוכה מאוד על אג"ח ממשלתיות ומרווחי האשראי המצומצמים של אג"ח קונצרניות בדירוגים גבוהים ביחס לאותן אג"ח ממשלתיות, צריכים לגרום למשקיעים לתחושה של חוסר נוחות. לפיכך על המשקיעים להחליף את המשחק: במקום לנחש איזה פרס מסתתר מאחורי איזה וילון, אין ברירה אלא לפתוח לרווחה את כל הוילונות, ולשחק במשחק "בחר את הסיכון שלך".

אדגים את המשחק הזה באמצעות קרן המשקיעה באג"ח אירופאיות בדירוגים נמוכים, BlueBay High Yield Bond Fund (פיוניר משווקת מוצרים של BlueBay, כולל הקרן הזו).

ללא פיננסים

לקרן דירוג איכות ניהול AAA מ-S&P Fund Management Rating, שאינו מתייחס לדירוג האג"ח המוחזקות בקרן אלא לאיכות הניהול שלה. התשואה לפדיון הממוצעת נכון לסוף אוקטובר 2009 היא 9.74%, והמח"מ קצר - 2.91. כמו כן, כ-15% מנכסיה מוחזקים במזומן.

מדד היחס הרשמי של הקרן הואMerrill Lynch European Currency HighYield Constrained Index. ב-Constrained הכוונה שקיימת מגבלת משקל מקסימלי למנפיק בודד. מאחר ובקרנות High Yield נהוג להגביל את החשיפה למנפיק בודד כדי לצמצם את הסיכון, מדד זה רלבנטי יותר. תשואת המדד היא כ-10.78% והמח"מ הוא 3.87.

בחודשים האחרונים מציין מנהל הקרן כי רלבנטי יותר מדד דומה שאינו כולל מנפיקים מהסקטור הפיננסי. הבחירה אינה מקרית: הרכב מדד ה-High Yield האירופי השתנה מאוד בעקבות המשבר, ומשקל הסקטור הפיננסי מהווה כ-33% מהמדד - גבוה משמעותית מבעבר. והסקטור הפיננסי הוא שמושך את המדד כלפי מעלה השנה.

במשחק "בחר את הסיכון שלך" בחר מנהל הקרן שלא להיחשף לסקטור הפיננסי בצורה משמעותית, גם במחיר של פיגור משמעותי אחרי המדד. תשואת הקרן השנה היא כ-50% לעומת כ-77% למדד, שכולל את הסקטור הפיננסי. כשאני בוחר את הסיכון שלי, אני מוצא בפיגור זה יותר יתרונות מחסרונות. אם בוחנים את ביצועי הקרן לעומת המדד שנתיים אחורה ויותר התמונה מתהפכת, כלומר במשבר הקרן ירדה משמעותית פחות מאשר מדד היחס. בחמש השנים האחרונות הקרן הניבה תשואה עודפת של למעלה מ-2% לשנה ביחס למדד, ומדורגת ראשונה מתוך קבוצה של למעלה מ-100 קרנות דומות.

שני הסיכונים המרכזיים בפניו של משקיע באג"ח הם סיכון אשראי ורגישות לשינוי שיעור הריבית. סיכון האשראי מהותי יותר מאחר ובאופן תיאורטי התממשותו עלולה לגרום לאובדן ערך פרמננטי. הרגישות לשינוי שער הריבית במידה מסוימת לא רלבנטית למשקיע אשר מתכוון להחזיק את האיגרת עד פדיונה.

באג"ח ממשלתיות של מדינות מפותחות סיכון האשראי יחסית מאוד נמוך, ולכן הסבירות לאובדן ערך פרמננטי נמוכה מאוד. מה שכן, ערך הכסף עלול להיפגע משמעותית עקב אינפלציה. כאמור, בחר את הסיכון שלך. נכון להיום, גם אג"ח קונצרניות בדירוגים גבוהים רגישות לשינויים בשיעור הריבית על אג"ח ממשלתיות, מאחר והמרווח בינן לבין האג"ח הממשלתיות מצומצם מאוד.

תוספת סיכון האשראי לאג"ח של חברות בריאות, כפי שמגולמת כיום בשוק, נמוכה מאוד. לכן מנהלי השקעות רבים שומרים על מח"מ קצר בתיקי אג"ח בדירוג גבוה, ו/או פונים לאיגרות בריבית משתנה.

אג"ח בדירוגים נמוכים נהנות מקופון גבוה, כלומר מייצרות יותר מזומן אותו ניתן להשקיע בריביות גבוהות יותר, אם אכן תתרחש עליית ריבית. לכן כל עוד איגרות ה-High Yield משלמות את הקופון הן באופן מבני נפגעות פחות מעליית הריבית, בהשוואה לאג"ח עם מח"מ זהה וקופון נמוך יותר.

האלטרנטיבה האירופאית

ב-BlueBay משתמשים בנגזרים (CDS - ביטוח כנגד פשיטת רגל) כדי לצמצם או לנצל את סיכון האשראי של המנפיק. כמובן שבעצם השימוש ב-CDS הקרן נחשפת לסיכון האשראי של מנפיק ה-CDS, אך אם מנהל הקרן סבור כי סיכון האשראי של חברה מסוימת בדירוג נמוך הוא גבוה יותר מאשר סיכון האשראי של מנפיק ה-CDS, אזי השימוש ב-CDS מאפשר ניהול סיכונים יעיל יותר.

שוק ה-High Yield האירופאי הוא אלטרנטיבת השקעה מעניינת. אמנם יש ויהיו חברות שייקלעו לקשיים, אך חברות רבות נוקטות באופן שוטף במהלכים לייצוב ושיפור המאזנים. בנוסף, השוק החוץ בנקאי תופס מקום משמעותי יותר כספק הון, מאחר והבנקים בעולם עדיין נמצאים בתהליך של הפחתת מינוף, ולפיכך צפויות הנפקות נוספות של אג"ח בתשואות מעניינות.

כאשר התשואה לפדיון על אג"ח בדירוג נמוך ובמח"מ קצר היא כ-8%-10% והריבית חסרת הסיכון קרובה ל 0%, אין סיבה אמיתית לחפש הרפתקאות במח"מ ארוך. האלטרנטיבה האמיתית להשקעה ב-High Yield היא בכלל שוק המניות ולא האג"ח הממשלתיות או אג"ח חברות בדירוגים גבוהים.

על אף סיכון האשראי הטמון בקרן כמו זו של BlueBay ביחס למניות של חברות גדולות ומבוססות, הפיזור הרחב והשימוש המושכל בנגזרים יבואו לידי ביטוי ביחס התשואה/סיכון.

דוד טמיר הוא מתכנן פיננסי בפיוניר קרנות תבל. אין לראות בכתבה המלצה לרכישת ני"ע או תחליף לייעוץ השקעות אישי

עוד כתבות

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": תקציבי הביטחון בעולם מזנקים ואלה חלק מהמניות שעשויות להרוויח מכך

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגיאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: פנטהאוז נמכר ב־3.8 מיליון שקל

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש, נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר עם מרפסת בשטח של 83 מ"ר ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית