7 משחקים, 33.4 מיליון דולר הכנסות

הנתון המדהים הזה שייך לקבוצת הפוטבול של אוניברסיטת טקסס, והיא ממש לא לבד. איך הפכו קבוצות הקולג'ים למושכות הקהל הגדולות בעולם? ■ וגם: מה המשמעות של "חוזים לא-מובטחים" ב-NBA

1. לא שמישהו צריך עוד הסברים למה המכללות בארה"ב שופכות מיליונים על קבוצות הספורט שלהן, אבל עוד דוגמה קטנה לא תזיק. אז ככה, בשבוע שעבר דיווחו המכללות בארה"ב על ההכנסות שלהן מפעילויות ספורט לשנת 2008. הנתון הכי מעניין הוא בהקשר של קבוצות הפוטבול. עמוק בתוך המשבר הכלכלי דיווחה אוניברסיטת טקסס כי קבוצת הפוטבול שלה סיימה את העונה עם הכנסה של 87.6 מיליון דולר, עלייה של 20% לעומת העונה שלפני כן ושיא כל הזמנים לקבוצת מכללות.

הנתון אולי היותר מדהים הוא שבעונת המשחקים שכללה 7 משחקי בית בלבד, ההכנסות ממכירת כרטיסים הסתכמו ב-33.4 מיליון דולר. בממוצע 4.77 מיליון דולר למשחק. הסיבה: לפני פתיחת העונה הצליחו לדחוס לאצטדיון ה"טקסס ממוריאל סטדיום" עוד 9,000 מקומות.

כמה שווה תוכנית האתלטיקה לאוניברסיטת טקסס? ב-2008 הפעילה האוניברסיטה 20 קבוצות שונות בליגת המכללות הארצית (NCAA) - החל מכדורסל, שחייה, טניס וכו' - כשסך ההכנסות עמד על 138 מיליון דולר. מיותר לציין כי תוכנית האתלטיקה היתה הענף הכי מכניס של המכללה. 45 אוניברסיטאות בארה"ב חצו בשנה האחרונה רף הכנסות של 50 מיליון דולר מהפעלת קבוצות הספורט. אם לוקחים את 20 המכללות בטופ-20, עולה שרק מהפעלת תוכניות הספורט הן הכניסו 1.78 מיליארד דולר.

איך קרה שתוכניות הפוטבול מכניסות כל כך הרבה כסף? הסיבה העיקרית היא הטירוף סביב משחקי הבית של הקבוצות האלו. 10 מתוך 11 קבוצות הספורט שרשמו את ממוצע הקהל הגבוה ביותר בעולם (בעולם, כן בעולם) הן קבוצות פוטבול מכללות. רק קבוצה מקצוענית אחת הצליחה להיכנס לרשימה, וגם היא קבוצת פוטבול - דאלאס קאובויז מה-NFL עם 87,813 צופים העונה.

טקסס, למשל, בששת משחקי הבית של הקבוצה העונה היא לא ירדה אפילו פעם אחת מ-100 אלף צופים למשחק, ולפני קצת פחות מחודש נשבר שיא הצופים במשחק של המכללה - 101,357 מול קנזס. בעונה שעברה ארבע קבוצות פוטבול מכללות רשמו ממוצע גבוה יותר מ-100 אלף צופים למשחק. ומה תגידו על מישיגן סטייט? 108,571 צופים בממוצע למשחק בעונת 2008...

2. הלחץ למצוא עבודה בכל מחיר גורם ללא מעט שחקני NBA לחתום בקיץ על "חוזים לא-מובטחים" (non-guaranteed contracts). כשקרלוס ארויו היה נואש לחזור ל-NBA בקיץ, כולם דיווחו על כך שהסכים לחתום במיאמי היט עבור שכר מצחיק של 1.1 מיליון דולר ברוטו. מה שקצת הושמט כאן היה העובדה שארויו לא רק שהיה מוכן להתפשר על הכסף, אלא היה מוכן לעשות את זה בחוזה לא-מובטח.

המשמעות היא, שלעומת חוזים "רגילים", החוזים הלא-מובטחים נותנים לקבוצות עד ה-10 בינואר להחליט מה הן עושות עם השחקנים האלו. אם השחקן חצה את ה-10 בינואר בשעה 18:00 מבלי שקיבל הודעת נפנוף, זה אומר שעד סוף העונה אסור לקבוצה לגעת בו. אם הן מחליטות להמשיך את ההתקשרות עם השחקן מעבר ליום הזה, זה אומר גם שכל החוזה שלו נחשב לצורך חישוב תקרת השכר.

חלק מהשחקנים יודעים שההחלטה לגביהם ברוב המקרים לא תהיה מקצועית. בשלב הזה של העונה, אחרי שקבוצות כבר עברו 40 משחקים, הן רואות איך מתפתחת לה העונה, ואם העונה הולכת לטמיון הן ברוב המקרים יעדיפו לשחרר את השחקנים הללו כדי לשחרר קצת כסף. והשחקנים? הם נאלצים במקרה כזה לוותר על הרבה כסף. ארויו, למשל, שחתם על 1.1 מיליון דולר - יסיים את העונה עם בקושי מחצית מסכום זה אם מיאמי תחליט לשחרר אותו. ויש גם את אלן אייברסון, שחתם לפני כשבועיים על חוזה לא-מובטח עד תום העונה בפילדלפיה, שיכולה להחליט ב-10 בינואר שהירח דבש המחודש לא עובד טוב ולחסוך 650 אלף דולר.

כמה הסטטיסטיקה היא נגד השחקנים האלו? בעונה שעברה החזיקו הקבוצות 23 שחקנים עם חוזים לא-מובטחים, מתוכם 7 שוחררו קצת לפני הדד-ליין, וביום הדד-ליין שוחררו יותר ממחצית מהשחקנים. העונה, מעריכים ב-NBA, שבשל המצב הכלכלי הקשה והעובדה שקבוצות גם ככה נמצאות מעל התקרה, רוב השחקנים שמחזיקים בחוזים לא-מובטחים, יתעוררו ב-10 בינואר כשהם מחוסרי עבודה. קבוצות שנמצאות מרחק פסיעה קטנה מעל התקרה, רק כדי ליהנות מהכסף שמחולק לקבוצות שלא חצו את התקרה (בשנה האחרונה זה היה מעל 3 מיליון דולר לקבוצה), חותכות את השחקנים האלו גם אם המאמנים מעדיפים לשמור אותם אצלם.

השנה נכון לעכשיו יש 28 שחקנים שמחכים לראות מה יקרה איתם ב-10 בינואר. מדובר על בין 5%-6% מהשחקנים בליגה, ובתרגום לכסף מדובר בחוזים ששווים 13.9 מיליון דולר, שחלק מהקבוצות ישמחו לחתוך. לקליבלנד יש 4 שחקנים על חוזה לא-מובטח בחוזים ששווים 2.6 מיליון דולר, שלפחות שניים מהם יאלצו לחפש עבודה בקרוב.

ויש גם שחקנים שנפלו לסיטואציה הזאת שלא כל כך באשמתם. למשל ראפר אלסטון, שמשחק בניו ג'רזי עם חוזה לא-מובטח של 5.3 מיליון דולר העונה. הנטס לא מתחרים על כלום העונה, הקהל גם ככה לא בא. כך שהסיכוי של אלסטון להישאר ב-10 בינואר בערב עם חוזה תקף הוא בערך כמו הסיכוי של הנטס לזכות השנה באליפות.