המדינה תיאלץ להחזיר קרקעות שהופקעו ולא נעשה בהן שימוש

ועדת הכספים אישרה תיקון לפקודת הקרקעות: שטחים שלא נעשה בהם שימוש במשך 17 שנה יוחזרו ■ עם זאת, התיקון תקף רטרואקטיבית רק על 25 השנים שעברו, ורוב ההפקעות הגדולות נעשו בשנות ה-50, 60 וה-70

ועדת הכספים של הכנסת אישרה הבוקר (ג') תיקון לפקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור), שיאלץ את המדינה להחזיר קרקעות שהופקעו אם לא נעשה בהן שימוש במשך 17 שנה. עם זאת, התיקון תקף רטרואקטיבית רק על 25 השנים שעברו ורוב ההפקעות הגדולות נעשו בארץ בשנות ה-50, 60 וה-70. התיקון יעבור להצבעה בכנסת בעוד מספר שבועות.

בין הקרקעות שהופקעו לפני שנת 1985 ניתן למצוא את מתחם פי גלילות, המתחם שמדרום לגבעת אולגה, המשתרע על 300 דונם, ורמת בית הכרם בירושלים. "מדובר בהפקעות שהיו בשעתו למטרות ציבוריות אך נזנחו וייעודן שונה למגורים במקום למטרות ציבוריות", אומר ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.

ועדת הכספים אישרה גם סעיפים המגבילים את משך זמן מוגדר לביצוע הליך ההפקעה, הגדרה של מימוש מטרת ההפקעה, מנגנון פיצוי שמאי מוסדר לנפקע, ותקופת התישנות של 25 שנה שבה אם לא ממומשת מטרת ההפקעה הקרקע הופכת לקניינה של המדינה.

"זכויות קניין נמחקו"

"מצער כי תיקון החוק לא הוחל על הפקעות עבר, ועל כן בעצם יש פה מחיקה של זכויות קניין של בעלי קרקעות, בהן כבר אין צורך בשימוש הציבורי שלשמו הופקעה הקרקע", אמר עו"ד יורם חגבי-חגי, נציג ועדת הקניין של לשכת עורכי הדין בדיוני ועדת הכספים. "עתה, המדינה משווקת קרקעות אלה למטרות אחרות, לרבות מגורים, לשם עשיית רווח".

הוועדה אישרה את זכות הרכישה מחדש, כאשר מטרת ההפקעה משתנה למטרה אחרת שאיננה ציבורית, כגון מגורים. על פי ההחלטה, בעל הקרקע יוכל לקבל את מה שהמדינה הפקיע בתמורה להחזרת סכום הפיצוי שקיבל בתוספת תשלום של מחצית מההשבחה. זכות נוספת שהוכרה הינה זכות ההשבה של הקרקע לבעליה המקוריים, כאשר נזנחת מטרת ההפקעה. "למדינה לא יהיה יותר בנק קרקעות", אומר חגבי-חגי, "וזה ההישג של ההחלטה הזאת".