סטורנקסט ונילסן משכו את בקשת המיזוג ביניהן

במשרדי הממונה על ההגבלים סברו כי אישור המיזוג משמעו מונופול מושלם, כיוון שסטורנקסט ונילסן הן המתחרות היחידות בתחום המידע הקמעונאי בישראל

שתי חברות שירותי המידע בענף הקמעונאות, סטורנקסט ונילסן, משכו את בקשת המיזוג שהגישו במשותף לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן - כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי ההחלטה למשוך את בקשת המיזוג באה לאחר ששתי החברות הוזמנו שלשום (ב') לשימוע במשרדי הממונה, בו הובהר להן כי הסיכוי שהמיזוג יאושר הוא קלוש עד בלתי אפשרי.

הבהרה זו באה לאחר שהחברות הציגו את טענתן, לפיה אין זה נכון להתייחס אל שתיהן כאל המתחרות היחידות בתחום שירותי המידע הקמעונאי, וכי למעשה כל חברת מחקר מסוגלת לספק ללקוחות מידע קמעונאי.

סטורנקסט ונילסן הן שתי החברות היחידות בארץ המעניקות נתונים על שוק מוצרי הצריכה השוטפת ועל הרשתות הקמעונאיות. בשנתיים האחרונות ידעו שתי החברות תחרות קשה שהלכה והחריפה.

לשתי החברות קהל לקוחות רחב ביותר הכולל את רשתות השיווק המאורגנות והפרטיות, לרבות שופרסל, רבוע כחול, רמי לוי שיווק השקמה, מחסני כמעט חינם ועוד. כמו כן, לחברות קהל לקוחות רחב בקרב ספקי המזון ומוצרי הצריכה בשוק, לרבות תנובה, שטראוס, אסם סנו ואחרים.

חברת נילסן העולמית הקימה את השלוחה שלה בישראל בשנת 1997, כאשר רכשה חברה ישראלית בשם מרקטשר, שהוקמה שנתיים קודם לכן. השלוחה הישראלית מנוהלת היום על-ידי רן דותן. ייחודה של נילסן הוא בפאנל צרכנים הכולל 3,000 משפחות בישראל, המהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בארץ.

חברת סטורנקסט, המנוהלת על-ידי גיא מלישקביץ, נמצאת בבעלות משותפת של ריטליקס (51.47%), החברה המרכזית למשקאות קוקה-קולה (24.99%), ישראכרט (13%) ודיסקונט השקעות (10.54%).

סטורנקסט פרצה לשוק עם חידוש בכך שהחלה לספק מידע על בסיס נתוני האמת של הקופות ברשתות השיווק, מודל שאומץ מאוחר יותר גם על-ידי נילסן. מערכת סטורנקסט מחוברת היום ללמעלה מ-1,500 חנויות מזון ומוצרי צריכה, לרבות מינימרקטים, חנויות נוחות ומכולות.

נילסן עשויה לצאת מישראל

במשרדי הממונה סברו כי אישור מיזוג השתיים משמעו מונופול מושלם, כיוון שסטורנקסט ונילסן הן המתחרות היחידות בתחום ובשל חסמי הכניסה, הסיכוי שתיכנס חברה חדשה לשוק לאחר המיזוג ותתחרה בהן נמוך מאוד. מכאן גם מסקנה כי המיזוג יביא לפגיעה משמעותית בתחרות בשוק, פגיעה שלא ניתן יהיה לפתור על-ידי הצבת תנאים למיזוג.

השוק הישראלי נחשב לשוק קטן, והוצאת היצרנים והרשתות הפועלות בו על מחקר היא כרבע מההוצאה של חברות בשוק המערבי - עובדה המקשה על השורה התחתונה של שתי החברות.

בכיר בשוק הביע היום (ד') ספק כי נילסן העולמית תמשיך את פעילותה בארץ. במקרה כזה נראה כי סטורנקסט לא תוכל להתקשר עם נילסן לאספקת שירותי מידע עולמיים תמורת תגמולים, שכן הדבר עשוי להיחשב לעבירה פלילית.

בהקשר זה יצויין כי אמת-המידה לבחינת מיזוג היא מהותית ולא טכנית, ולכן מצב זה ייחשב כמכירת הפעילות לסטורנקסט.

בהתייחס לאפשרות שנילסן תצא מהשוק הישראלי אומר דותן: "אין לנו כוונה לסגור את הפעילות בארץ אלא לשדרג את השירות לפי הסטנדרט המקובל בחו"ל, על מנת לתת יותר ערך ולהיות יותר תחרותיים בשוק המקומי".