מתי פישר יפסיק באמת להתערב?

לנגיד לא בוער, אין לו חשיפה שהוא צריך לכסות ודבר לא מאיץ בו, ה"קיו" שלו - אחר

משלחת קרן המטבע הבינלאומית שביקרה השבוע בישראל השאירה שתי המלצות מרכזיות לממשלה ולבנק ישראל: ראשית, על האוצר כדאי להתחיל לנקוט צעדים להתאמות בתקציב, שיביאו לצמצום הגירעון הממשלתי ובחוב הציבורי. שנית, על בנק ישראל כדאי להתחיל לחשוב על יציאה עתידית מהתערבות בשוק מט"ח, כאשר התנאים יצדיקו זאת.

פישר פועל נגד תיסוף השקל

לעת עתה, אמרו חברי המשלחת, המשק הישראלי מוכיח את עצמו כאחד המוצלחים, ועל כן הצעדים הדרושים הן בבחינת צעדי מנע ותיקוני כיוון, והם אינם מעשיים דרמטיים. זו, פחות או יותר תמצית הערות המשלחת. מי שיקרא את הדברים, לא ימצא שם דאגה מיוחדת מפני האינפלציה, וספק אם הדברים היו משתנים לאור עליית המדד בשיעור של 0.3% בחודש נובמבר.

שיעור האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים הוא עדיין גבוה מהיעד הממשלתי, אך הציפיות לאינפלציה, כפי שנמדדות בשוק ההון, הן לשיעור שנתי של 2.5%, וזה כבר ביעד הממשלתי, אם כי קרוב לגבול העליון - 3%. למעשה, אין בנתונים אלה כדי לשכנע את פישר שיש לפעול בדחיפות להעלאה נוספת בריבית בנק ישראל. מחיר הדלקים, שתרם לא מעט לעליית המדד בחודש שעבר, עומד לרדת עם ירידת מחיר הנפט בעולם, וזה יתרום למיתון נוסף בלחצים האינפלציוניים.

יתר על כן, בנק ישראל עדכן כלפי מטה את המדד המשולב למצב המשק לחודשים האחרונים. משמעות הדבר, שההתאוששות המקומית חזקה פחות מכפי ששוער תחילה, והביקושים בישראל אינם גדלים מהר כל כך. במילים פשוטות, גם בתחום הריאלי אין סיבות לחשוב על העלאת ריבית או על סכנה אינפלציונית.

יש סיבה נוספת, אולי החשובה ביותר, שעשויה לשכנע את פישר לדחות את נשק הריבית: שוק המט"ח. בקרב הלא-שוויוני בין הנגיד לבין גופים פיננסיים שהימרו על תיסוף חד של השקל, לסטנלי פישר יתרון בולט, לפחות בשבועות האחרונים. השבוע הוא דאג לשלוח תזכורת נוספת בעניין זה לכל אותם גופים, שמכרו לא מעט דולרים וחתמו על לא מעט חוזים נגד המטבע האמריקני.

יפסיק להתערב כשהדולר יתחזק

ביום שבו משלחת הקרן הציעה לו להתחיל לחשוב על תאריך לסיום ההתערבות, הוא רכש 100 מיליון דולר בשוק המט"ח, ומנע תיסוף של המטבע המקומי.

מהלך זה משקף את סדרי העדיפויות במדיניות המוניטרית. מי שממשיך להמר על תיסוף השקל, וחשוף להיחלשות השקל והתחזקות הדולר בסכומים גדולים, צריך לשאול את עצמו אם מהלכיו של הנגיד בשבועות הקרובים מנוגדים לציפיותיו.

לנגיד לא בוער, אין לו חשיפה מיוחדת שהוא צריך לכסות, איש לא מאיץ בו להפסיק את ההתערבות בשוק המט"ח. אם הדולר בעולם יתחיל להתחזק בקצב מהיר, הוא יוכל לסגור את תיק ההתערבות בשקט ולחזור כעבור כמה שבועות לשגרת יומו של בנק מרכזי, שעיקר עיסוקו בתחום יציבות המחירים.