ערעור המונופול: כחלון שוקל מודיעין חלופי ל-144 של בזק

משרד התקשורת הודיע כי הוא בוחן פתיחת שירות "מודיעין לבירור מספרי טלפון" ■ מעוניין לבחון את הצורך והמתכונת לפתיחת השירות החדש לתחרות - ומבקש לקבל את עמדת הציבור בסוגיה

האם תקום תחרות למודיעין הטלפוני הוותיק 144? משרד התקשורת הודיע היום (א') כי הוא בוחן פתיחת שירות "מודיעין לבירור מספרי טלפון", ובמילים אחרות - חלופה למודיעין 144 של בזק.

המשרד מבקש לבחון את הצורך והמתכונת לפתיחת השירות החדש לתחרות. לשם כך, המשרד מבקש לקבל את עמדת הציבור בסוגיה זו. בין הנושאים שהוא מבקש מהציבור לתת עליהם את הדעת: האם יש מקום ליצור תחרות באספקת שירות מודיעין, בעוד שישנם גם שירותים חינמיים; האם דרושה התערבות המשרד, או שיש להותיר זאת לכוחות השוק; האם התחרות תצמיח ערך מוסף צרכני, שיוביל את בזק לבחון את התעריפים שלה ועוד.

המשרד בוחן את האפשרות כי השירות החדש יינתן על-ידי גורמים שאינם מפעילי טלפוניה על-פי הסכמים מסחריים על בסיס "קונה ברצון ומוכר ברצון", או באמצעות הסדרה של משרד התקשורת עצמו לפיה יחוייבו מפעילי הטלפוניה לאפשר לגורמים אלה נגישות בזמן אמת לבסיסי הנתונים שלהם בחינם או בתשלום.

על-פי המתכונת שנבחנת, משרד התקשורת יבטל את קוד הגישה 144 שהוקצה לבזק, ויחייב את כל המפעילים הסלולריים והנייחים לרבות חברת בזק, לספק שירות מודיעין בקוד גישה רבתי - 1344 או בקוד גישה חדש שיוקצה.

המשרד מבקש את דעת הציבור האם שירותי המודיעים החדשים צריכים להינתן בחינם, בתשלום סמלי, או בתשלום מלא; האם מודיעין של 144 הוא כלי עזר שמיש לצרכנים בעידן של התפתחות טכנולוגית; האם יש הצדקה לחייב את חברות הסלולר לספק בחינם את המידע על המנויים שלהן; האם לשנות את אופן הפרסום של השירות החדש, ועוד.

במקביל להליך קבלת המידע, ולצורך בחינת הסוגיה, בכוונת משרד התקשורת לבצע סקר שייערך באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית, אשר יבחן את דפוסי השימוש של הציבור בישראל בהתייחס לאמצעים השונים לבירור מספר טלפון. ניירות העמדה מהציבור יוגשו עד 21 בינואר 2010, ולאחר מכן ייבחן המשרד את כדאיות השירות החדש.

מחברת בזק נמסר בתגובה: "בזק נבחרה על-ידי כל חברות התקשורת לספק באמצעות שירות 144 את מספרי הטלפון של כל המפעילים בישראל. בתוך כך, בזק מאפשרת לציבור להנות באופן מלא ובחינם ממאגר הנתונים המקיף ביותר בארץ, הכולל 5.9 מיליון אנשים פרטיים וכ-300 אלף עסקים, זאת באמצעות אתר האינטרנט b144. במקביל, מאפשרת החברה לקבל את השירות באמצעות מענה קולי ו-SMS.

חשוב לציין כי בזק מפתחת כל העת את השירות, כמו למשל הנגשתו לדוברי ערבית ורוסית, והוא היום בין המתקדמים בעולם".