כאל תחזיר כמיליון שקל ללקוחותיה בגין ריבית על ה"אקטיב"

הפיקוח על הבנקים הורה לכאל לאפשר ללקוחותיה לקבוע סכום קבוע לפירעון; לגלות ללקוח באופן מפורש את שיעור הריבית על האשראי המתגלגל; להחזיר בתוך 6 חודשים רטרואקטיבית את הריבית שגבתה מאז 2005 ל-7,000 לקוחות

המפקח על הבנקים בבנק ישראל מסר לחברת ויזה כאל מסמך הוראות לשינויים בכרטיס האשראי "אקטיב" של החברה (כרטיס אשראי "מתגלגל", בו בין השאר הלקוח מחליט על גובה התשלום החודשי. י.נ), במטרה להבטיח התנהלות הוגנת כלפי הלקוחות.

מתוך רצון לצמצם את האפשרות שהלקוחות ישלמו ריבית גבוהה עבור אשראי שצרכו, רק בשל כך שלא יצרו קשר עם חברת כרטיסי האשראי בכל חודש, הורה הפיקוח על הבנקים לכאל לבצע שינויים בכרטיס ובדרך שיווקו.

דרישות הפיקוח על הבנקים התרכזו בשלושה נושאים עיקריים, והן ייכנסו לתוקף החל מחודש פברואר 2010. הפיקוח הורה לחברה לאפשר ללקוחותיה, בעת ההצטרפות לכרטיס ובכל מועד מאוחר יותר, לקבוע סכום קבוע לפירעון האשראי בכרטיס.

החברה נדרשה לגלות ללקוח באופן מפורש את שיעור הריבית החלה על האשראי המתגלגל, לכל המאוחר בעת מסירת הכרטיס ללקוח. בנוסף, יישלח ללקוח דף מידע בו יפורטו מסגרת האשראי המאושרת, גובה החיוב החודשי כפי שנקבע על ידי הלקוח, מועד החיוב החודשי ושיעור ריבית האקטיב. זאת, על מנת לאפשר ללקוח לקבל החלטה מושכלת בדבר סכום הכסף שברצונו לגלגל.

מאחר שכאל גילתה ללקוחותיה את שיעור הריבית רק בעת משלוח דף הפירוט החודשי הראשון ולא לפני כן, הורה הפיקוח על הבנקים להפחית רטרואקטיבית ל-7,000 לקוחות את שיעור הריבית שגבתה מהלקוחות מ-2005-2008. סכום ההחזר מסתכם הכמיליון שקל וההפחתה תיעשה בתוך שישה חודשים ממועד ביצוע העסקה הראשונה בכרטיס, ללקוחות אשר ביטלו את הכרטיס או הפסיקו להשתמש בו לשם קבלת אשראי נוסף.

הפיקוח על הבנקים מכיר בזאת שהלקוחות שביטלו את הכרטיס או הפסיקו להשתמש בו מסיבה זו, עשו זאת מפני שהחליטו כי הריבית שנגבתה אינה מקובלת עליהם, וזו תופחת לגובה הריבית הממוצעת שחלה על מסגרות האשראי הבנקאיות בתקופה הרלבנטית. עם זאת, כאל אינה מחויבת לבצע החזר ללקוחות שלגביהם היא תוכיח כי גילתה להם את הריבית במועד הדרוש.

מחברת כאל נמסר בתגובה, כי "האקטיב כולל תקופת אשראי חינם, והריבית הממוצעת בו כולל הימים האלה היא 11.8%. החברה קובעת את שיעורי הריבית בהתאם למאפייני הלקוח באופן אישי. גובה הריבית נקבע על-פי מעגלי הסיכון ומשקף את היקף וגובה הסיכון. נבהיר כי לקוחות רבים נהנים מריביות זולות בהשוואה לשוק וזאת על-פי מעגל הסיכון בו הם נמצאים. חשוב לציין כי מכתב בנק ישראל מתייחס לתקופה של עד סוף 2008. נדגיש כי חברת כאל מוסרת ללקוח את שיעור הריבית מידי חודש בחודשו בדף הפירוט עוד לפני נטילת האשראי. החברה מעמידה לרשות הלקוח 17 ימי אשראי חינם כדי להחליט על סכום החיוב באותו חודש, כך שהלקוח יודע בדיוק את הסכום בו יחויב ואת שיעור הריבית עוד בטרם קבלת ההחלטה על לקיחת האשראי".

"החל מפברואר 2010 כאל תאפשר ללקוחותיה לקבוע את גובה החיוב החודשי על-גבי כרטיס האקטיב במסלולים שונים. לגבי ההחזר הכספי המצוין במכתב, מדובר באלפים בודדים של לקוחות, כאשר החשיפה הכספית לחברה, אינה מסתמנת כמהותית. נדגיש כי חברת כאל תפנה באופן אישי לכל לקוח רלבנטי ותיידע אותו בגובה הזיכוי המגיע לו", לשון התגובה.