טלוויזיה רב-הרוסית

בעוד ש-yes מובילה באופן יחסי בקהל הרוסי ומשקיעה בדרמה חדשה, ב-HOT משיקים סדרה ושוקלים ערוץ ומהדורת חדשות ברוסית ■ בערוץ 9 דווקא מזלזלים במהלכים אלה ■ וגם: מהו ההיבט הפסיכולוגי של פרשת מעיין חודדה?

השבוע עלתה לשידור הדרמה היומית החדשה של yes, "בין השורות", שמתרחשת במסדרונות מערכת עיתון רוסי בישראל. בניגוד לדרמות יומיות אחרות שיצאו מבית היוצר של הלוויין, הסדרה החדשה דוברת רוסית והיא משודרת בערוץ yes רדוגה, שמיועד לקהל הרוסי, בשעות הפריים טיים.

את הסדרה, שמופקת על-ידי שי נשר, יצר וביים יבגני רומן, ומשתתף בה ארסנל מכובד של שחקנים ישראלים דוברי רוסית, ביניהם: ולדימיר פרידמן, איבגנה דודינה, הנרי דוד, ליאוניד קנייבסקי, מרינה שויף ואחרים. בסדרה הושקעו קרוב ל-1.3 מיליון דולר (כ-25 אלף דולר לפרק).

מבדיקה מול HOT עולה כי גם במשרדים ביקום חמים על המגזר הרוסי, ובימים אלה מחלקת הפקות המקור של הכבלים נמצאת בעיצומם של משאים ומתנים עם שחקנים מובילים מרוסיה, שיככבו במיני סדרה חדשה. הסדרה, מאת הבמאי לאון פרודובסקי והתסריטאי ארז קו-אל, תיקרא "השלושה" (שם זמני) ותופק בהשקעה של כחצי מליון דולר ל-4 פרקים. במוקד: 3 חבר'ה ממוסקבה, בתחילת שנות ה-30 לחייהם, שרגע לפני שהם הופכים לאנשים בוגרים, הם יוצאים להרפתקה רומנטית בארץ הקודש. בנוסף, וכחלק מהמאבק של הפלטפורמות בערוץ הייעודי "ישראל פלוס" (9), דנים כעת בחברת הכבלים יחד עם חברת החדשות של ערוץ 2, על הפקה משותפת של מהדורת חדשות ברוסית, שתשודר ב-HOT ותתחרה ישירות בערוץ דובר הרוסית.

עתה נשאלת השאלה, האם הפקות בשפה הרוסית - עד כה נחלתו הבלעדית של ערוץ 9 - צפויות להיכלל בתקציביה של הטלוויזיה הרב-ערוצית באופן שיטתי?

יונה ויזנטל, סמנכ"ל התוכן של yes, חושב שמדובר במגמה טבעית: "מלכתחילה, סימנו את המגזר הרוסי כקהל חשוב אסטרטגית. (לפי מקורות יודעי דבר, יותר מ-30% מלקוחות yes נמנים עם המגזר הרוסי - ד"י). לפני כשנתיים וחצי השקנו את yes רדוגה; יש לנו ממשק ברוסית, הרבה ערוצים שלנו מדובבים או מתורגמים לרוסית, אנחנו עובדים על תוכנית ראיונות בשפה, והפקת מקור ברוסית נראית לנו כהתפתחות טבעית".

* איך אפשר להתחרות מול הפקות הדרמה עתירות התקציב שנעשות ברוסיה?

"התוכן שלנו מאוד רלוונטי ואקטואלי לארץ ולרוסים בישראל".

* "השלושה" של הכבלים מיועדת לשידור בערוץ המרכזי '3 HOT'.

"אי-אפשר להשוות בין הפעילות של yes עבור המגזר לפעילות של HOT. במהלך 3 החודשים הקרובים נספק בכל יום שעת מקור ברוסית. בזמן שאנחנו מחבקים את המגזר הרוסי, ב-HOT רק קורצים לו".

בערוץ 9 לא מפחדים

לדברי קרני פלזנטל-זיו, סמנכ"ל תוכן HOT, העבודה על הסדרה החדשה התחילה בלי "אג'נדות מגדריות". "הרגשנו שיש לנו סיפור טוב שנכון לספר. הרעיון ללכת עד הסוף עם הניחוח הרוסי התבשל תוך כדי הדרך, באומץ גדול", היא משחזרת. "מיני-סדרה היא הפורמט הטלוויזיוני היקר והמושקע ביותר, ובכל זאת החלטנו להמר בגדול - כי זה התפקיד שלנו, כטלוויזיה רב-ערוצית.

"אנחנו מיעדים את הסדרה לערוץ המרכזי שלנו, כי היא מיועדת לקהל אוהב טלוויזיה באשר הוא. אותו קהל שאהב את 'להוציא את הכלב' ו'הבורר'. תפיסת העולם שלנו היא שהקהל הרוסי לא חי בגטו מגודר. הוא חי ונושם את התרבות הישראלית".

* קיימת אופציה למכור את הסדרה לשווקים זרים?

"זה בהחלט נמצא על הפרק".

* בעבר דובר על שיתוף-פעולה עם ערוץ 9 בהפקת הסדרה. זה עדיין רלוונטי?

"אנחנו מקיימים דיאלוג די ארוך מול ערוץ 9 על מספר שיתופי-פעולה, ביניהם 'השלושה'; אך הדברים עדיין לא הגיעו לבשלות".

* לא אחת הועלה במשרדיכם הרעיון להקים ערוץ ייעודי ברוסית. איפה זה עומד?

"הנושא כל הזמן נמצא על השולחן. מדובר במהלך לא זול ואנחנו מנסים לבחון איפה הכי נכון - עבורנו ועבור הצופים - שנשקיע את הכסף. האם בערוץ ייעודי נפרד, בהפקת תוכניות שישולבו בערוצים המרכזיים שלנו, או להמשיך ולרכוש תוכן איכותי מרוסיה ל-VOD?".

ליאוניד בלחמן, מנכ"ל ערוץ 9, לא מרגיש מאוים מהמגמה החדשה: "yes ו-HOT נכנסים לרחוב ללא מוצא. תוצאה של תחרות טיפשית בנו, ולא על הקהל". הוא אומר. "להפיק בארץ סדרות בשפה הרוסית זה אולי נכון ברמה התכנית והתדמיתית, אבל ברמה העסקית - זה לא יחזיק מים. גם אם הרייטינג שלהם יגדל באופן נקודתי בקרב הצופים הרוסים בעקבות הסדרות ברוסית, עדיין מדובר במספרים זניחים, שלא מצדיקים השקעה של מאות אלפי דולרים.

"יש כאן שריפת כסף יקר. כדי שסדרה תצליח, לא מספיק שהיא תהיה טובה, היא צריכה תמיכה של תוכן רלוונטי נוסף כמו חדשות ובידור. להערכתי, זו גחמה שלא תחזור על עצמה".

* לסדרות האלה יש סיכוי להימכר לרוסיה?

"לא לערוץ רציני. אולי לערוצים קטנים במחיר של 50-100 דולר לפרק".

על הספה

אחת התהיות שעלו בקרב גורמים המעורים בהפקות ריאליטי, היא האם מעיין חודדה - המודחת השערורייתית מ"האח הגדול" - עברה את שלב המבדקים הפסיכולוגיים, שמועמדים לתוכניות ריאליטי מחויבים לעבור. אלה התקשו להאמין ש"הג'ורה המהלכת" התנהגה מול פסיכולוגית מיומנת כליידי מעודנת ונחבאת אל הכלים (דעה מורחבת בעניין תמצאו משמאל).

בניסיון להבין מה כוללת חוות הדעת המקצועית של הפסיכולוג, שנפגש עם המועמדים לתוכניות ריאליטי, ומה משקלה בהחלטה הסופית לגבי כשירותם להשתתף במשחק, עולה שלא פשוט למצוא תשובות קונקרטיות מהגורמים הרלוונטיים. כך, למשל, הפסיכולוגית אמי ברמן - שאחראית בין השאר על המיונים של "האח הגדול" וכן של תוכניות ריאליטי נוספות, כמו "הישרדות", "היפה והחנון" והפורמט המיובא החדש, "הרווק" - חתומה על הסכמי סודיות דרקוניים מול הזכייניות, שאוסרים עליה לחלוק כל מידע שקשור בתהליך.

אלעד קופרמן - מפיק "האח הגדול" - ביקש שלא להתראיין, "מפאת הרגישות הרבה שכרוכה בנושא". מקשת נמסר: "תהליך בחירת המועמדים ל'האח הגדול' מורכב ויסודי ולוקחים בו חלק אנשי מקצוע מתחומים שונים. כל דייר מגיע עם האופי הייחודי לו. החוויה שעוברים הדיירים הינה עוצמתית ושונה במובנים רבים מחייהם בחוץ והסיטואציות בבית מובילות לתגובות שונות ובלתי צפויות. הדחת מעיין לא נבעה מאי התאמתה אלא מאחר שלא עמדה בחוקי הבית".

לעומתם, גיא המאירי מ"אבוט-רייפ-המאירי" - מפיקת "הישרדות" וריאליטי נוספות, דווקא חושב שמדובר בנושא שחשוב לדבר עליו. "אני משתמש כל-כך הרבה בשירותיהם בעבודה, שלפעמים נראה לי שאני צריך להחזיק פסיכולוג במשרה מלאה", הוא מספר ל"פירמה". "המיונים לריאליטי כוללים בדרך כלל תחקיר עומק, בדיקות רפואיות, דינמיקה קבוצתית ואבחון. כל המתמודדים שמגיעים לשלב ג' - דהיינו, 50 המועמדים האחרונים, נדרשים לעבור אבחון פסיכולוגי".

* מה זה כולל? איפה הקווים האדומים?

"הפסיכולוג אמור לאתר את הדברים שיושבים על הגבול האפור שבין המודע לתת-מודע - אלה שנשארים רדומים בתנאי היומיום, אבל עלולים לפרוץ החוצה בתנאי המעבדה האינטנסיביים של תוכניות ריאליטי; נטיות אובדניות, טראומות מודחקות, צלקות נפשיות שלא הגלידו. לא אחת פסלתי מועמדים, למרות הפוטנציאל הרייטינגי שהיה גלום בהם, כי חוות הדעת של הפסיכולוגית מצאה אותם לא כשירים. בדברים האלה, אני נמנה עם בית שמאי. עם בריאות הנפש לא מתעסקים".

ביחס לחשיבות הרבה שטמונה באבחון וליווי פסיכולוגי בתוכניות ריאליטי, משקלם בתקציב ההפקה זניח יחסית, ומסתכם, לפי גורמים המעורבים בהפקות ריאליטי, בלא יותר מ-15 אלף דולר להפקה.

לדבריו של המאירי, פרט לשלב המיונים, ההפקה עושה שימוש בדו"ח הפסיכולוג גם בשלב פיתוח המשימות שמוטלות על המתמודדים. "אנחנו משתמשים בדו"ח ככלי לפיצוח האישיות של המתמודד, על מנת למפות את הנקודות הרגישות שלו - כאלה שאפשר להפעיל עליהם לחץ במקרה הצורך, וכאלה שאסור ללחוץ עליהם בשום מצב".

* כמה זמן אורך שלב המיונים הפסיכולוגיים?

"כל מתמודד נפגש עם הפסיכולוג לפגישה אישית של כשעתיים".

* זה מספיק?

"ההשגחה הפסיכולוגית לא מפסיקה אחרי האודישנים. כמו שיש שני רופאים על הסט, ככה יהיה תמיד פסיכולוג - למקרים שבהם מתעוררים סימפטומים נפשיים שדורשים טיפול. צריך להבין שבריאליטי - פרט ל'האח הגדול' - המתמודדים עוברים את החוויה פעמיים: גם בשלב הצילומים וגם בשלב השידור. לכן, אנחנו מאפשרים להם להמשיך ולהיפגש עם הפסיכולוג, שליווה אותם במהלך הצילומים, גם אחרי תום ההפקה. בנוסף, אחרי שהשידור בטלוויזיה מסתיים, אנחנו מזמנים את המתמודדים שהשתתפו במשחק לשיחה אישית עם הפסיכולוג ומנפיקים דו"ח מסכם".

* מה קורה במקרים שבהם מועמד נמצא כשיר בכל השלבים, פרט לזה הפסיכולוגי?

"התפקיד של הניתוח הפסיכולוגי הוא לתת זווית התבוננות נוספת על המתמודדים. אני מרגיש שהצוות הבכיר שלי ואני, לאור העבודה הממושכת בז'אנר, הצלחנו לפתח רגישות ועין להבנת נפשם של אנשים. אם כולם מרגישים שמישהו כשיר ורק הדו"ח הפסיכולוגי מתנגד, ההחלטה תעלה לדיון משותף".

* מה דעתך על מקרה מעיין חודדה?

"אני לא רואה 'האח הגדול'. אין לי זמן".