שטייניץ: "ישראל יכולה להכות את תחזיות הצמיחה ב-2010"

שר האוצר הישראלי אמר לבלומברג "לקראת סוף שנת 2010 אנו מקווים לחזור לצמיחה משמעותית כפי שהיתה לפני המשבר" ■ אמר כי יש לו הערכה גבוהה לפישר, אך הוסיף כי הוא מעריך גם "רבים אחרים"

"ישראל יכולה להכות את תחזיות הצמיחה והגירעון בשנה הבאה" אמר שר האוצר הישראלי, יובל שטייניץ בראיון לרשת בלומברג שנערך אתמול (ד') בכנסת, זאת על רקע שינוי המגמה והחזרה לצמיחה של הייצוא הישראלי והפחתת הגירעון הפיסקאלי של ישראל.

לדברי השר הצמיחה בישראל צפויה לעקוף את התחזית שפרסמה הממשלה ב-1 בספטמבר אז צפתה לצמיחת תמ"ג בשיעור של 2.5%. עם זאת השר לא פירט מספרים עתידיים. לדבריו הגירעון הפיסקלי כניראה יעמוד על כ-5% מהתוצר השנה לעומת רמת התיקרה של 6% שקבעה הממשלה לשנה זו. בשנה הבאה העריך שטייניץ כי יחס החוב/ תוצר יהיה נמוך מ-5.5%.

נזכיר כי ב-26 באפריל עוד היתה התחזית של שר האוצר להתכווצות הכלכלה בשיעור של 1% השנה וצפי לצמיחה של 1.5% בשנה הבאה. זאת לאחר שברבעון האחרון של 2008 והראשון של 2009 התכווצה הכלכלה הישראלית.

"אנו אופטימיים באופן זהיר. השנה, למרות התחזיות הראשוניות שהיו עגמומיות, אנו מקווים כי הצמיחה תסתכם באפס, לא שלילית, אולי קצת מעל לאפס. בשנה הבאה. לקראת סוף שנת 2010 אנו מקווים לחזור לצמיחה משמעותית כפי שהיתה לפני המשבר בין השנים 2003-2008 אז היתה הצמיחה בישראל כ-5%" אמר שטייניץ.

"התאוששות הכלכלה הישראלית חוזקה ע"י הייצוא אותו הוביל מגזר ההיי-טק" אמר בהתייחסו לעלייה של 33.2% במונחים שנתיים בייצוא מישראל בין ספטמבר לנובמבר, כאשר ייצוא הטכנולוגיה נסק ב-40.2% במהלך התקופה.

לדברי השר החלטת הממשלה להעביר תקציב דו שנתי עזרה לתמוך בייציבות הכלכלית במהלך המשבר, והוסיף כי מאמצי הממשלה לשמור על גירעון נמוך באמצעות העלאת המע"מ והמס על הדלק, בעוד היא מציגה תוכנית ארוכת טווח להפחתת מסים - היו המפתח להצלחה.

שטייניץ אמר במהלך הראיון בהתייחסו לקדנציה נוספת לנגיד בנק ישראל כי "הממשלה עדיין לא ביקשה מפישר לשמש כנגיד בקדנציה שניה לאחר שכהונתו תסתיים ב-30 באפריל". בעוד ששטייניץ אמר כי יש לו הערכה גבוהה לפישר, אך הוסיף כי הוא מעריך גם "רבים אחרים". "אפילו לראש הממשלה הטוב ביותר או שר האוצר יכול להיות תחליף הולם".

בבלומברג מזכירים כי לשר האוצר, שטייניץ ולנגיד, פישר היה במהלך השנה האחרונה חיכוכים על רקע ההצעות להוציא את הפיקוח על משכורות בנק ישראל מהאוצר ולהעביר את הסמכויות לבנק ישראל.