ביהמ"ש: "מורה רוחני" יפצה ב-700 אלף שקל תלמידה שאנס

השופטת מיכל אגמון-גונן: "מקרה זה מייצג תופעה חברתית חמורה, בה אנשים המחזיקים בכוח או בסמכות כלפי צעירות - כגון מטפלים, מעסיקים, מפקדים וכו' - עושים בסמכותם שימוש ציני לצורך קבלת טובות הנאה מיניות"

בית המשפט המחוזי בתל-אביב חייב "מורה רוחני" לשלם פיצוי בסך כ-700 אלף שקל לתלמידה שאנס ונותרה בעלת נכות פסיכיאטרית. זאת, במסגרת תביעת פיצויים אזרחית הנגררת להרשעה בפלילים.

המורה, שהציג עצמו כ"מחובר לתודעה האלוהית ולאנרגיה הקרויה מהר באבא" מהודו, הורשע במסגרת הסדר טיעון באינוס במירמה ובמעשים מגונים ב-5 נשים, לאחר שגרם להן להאמין כי מעשיו הם חלק מהטיפול לשיפור המודעות העצמית. הוא נידון ל-5 שנות מאסר בפועל, ובין היתר חוייב לפצות ב-10,000 שקל את המתלוננת התובעת, שהיתה בת 20 בעת ביצוע המעשים.

למתלוננת נותרו 15% נכות נפשית, ולטענתה מאז המקרה היא נזקקת לטיפולים נפשיים. חוות-דעת מומחה מטעמה קבעה את הקשר הסיבתי בין המעשים לנכות.

השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן ציינה כי מקרה זה מייצג תופעה חברתית חמורה, במסגרתה אנשים המחזיקים בכוח או בסמכות כלפי צעירות - כגון מטפלים, מעסיקים, מפקדים וכו' - עושים בסמכותם שימוש ציני לצורך קבלת טובות הנאה מיניות מהצעירות התלויות או הכפופות להם.

לדבריה, הנזק שנגרם לקורבנות מעבירות אלה הוא עצום, וההליך הפלילי אינו מפצה אותן על הנזק שנגרם להן, גם אם במסגרתו הן זוכות לפיצוי מסוים. כיום קיימת מגמה הולכת וגוברת של פנייה לפיצוי בהליך האזרחי.

השופטת דחתה את טענת המורה כי יש לייחס אשם תורם למתלוננת, שכן לטענתו היא פיתתה אותו ולכל הפחות הסכימה למגע המיני עימו.

הפיצוי ניתן בגין הוצאות טיפולים פסיכולוגיים, הפסד השתכרות ו-200 אלף שקל בגין פגיעה באוטונומיה.

אמנם השאלה האם הנזק של "פגיעה באוטונומיה" הוא בר-פיצוי לא הוכרעה בפסיקה באופן גורף, והעליון ציין כי יש בכך קשיים, ציינה השופטת, אולם "מאחר שחלק ניכר של הכאב והסבל שנגרמו לתובעת נובעים מהפגיעה באוטונומיה שלה ובכבודה - ממילא הפיצוי בגין הפגיעה באוטונומיה והפרת חוק היסוד מגולם בתוך הפיצוי בגין הנזק הלא ממוני". (ת"א 2039/07).