גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה נקנה בעשור הבא: הצצה לטרנדים הצרכניים בשנים הקרובות

בעשור הבא נשלם פחות על תקשורת, נקנה קרוב לבית, נרקוד במקום להתעמל, נאכל יותר בריא ונזדקן יותר לאט ■ "גלובס" מסכם עשור של שינויים בצרכנות, ממזון עד פיננסים - וגם מציץ לטרנדים של העשור הקרוב

רשתות המזון: יפתחו מכולות והתור יתקצר

איפה אנחנו היום?

* פריחת הרשתות המוזלות: פורמטים שונים של סופרמרקטים נותנים מענה לכל הקהלים: דגש על מחיר, דגש על חוויית קנייה ודגש על קרבה לבית. התחרות הגדירה את המחיר הנמוך מחדש, תוך התרחבות רשתות זולות כמו רמי לוי (שמכר עוף וקרפיון במחיר של מסטיק בזוקה), חצי חינם, מחסני כמעט חינם וכד'.

* נגישות: מול מתחמי הקניות המתרחבים, החלה לפרוח נישת החנויות הנגישות: לצרכן נוח לערוך קניות שוטפות ליד הבית, ואת הנחת היסוד הזו הבינו היטב ברשתות הגדולות. ב-2006 השיקה שופרסל את "שופרסל שלי" כתת-רשת בתוך הערים, ושנה אחריה מצטרפת לזירה המתחרה העירונית "מגה בעיר". בד בבד חולשת רשת AM:PM כמעט על כל פינת רחוב בתל-אביב, וטיב טעם מרחיבה את נוכחותה גם במרכזי הערים - שתי האחרונות מעמיקות את הגדרת הנוחות כאשר משרתות את הקונים 24 שעות, 7 ימים בשבוע.

* מזון אורגני: רשתות מזון טבעי ואורגני, כמו ניצת הדובדבן, עדן טבע מרקט, טבע ספורט קסטל ואורגניק מרקט, הפכו לחלק קבוע מהנוף בערים. לצדן הגדילו גם הרשתות הקונבנציונליות את שטחי המדף המיועדים למוצרים אורגניים.

* מועדוני לקוחות: לכל רשת כרטיס מועדון, ולא פעם הוא חלק ממטרייה רחבה יותר של רשתות (כמו כרטיס YOU של מגה שמקנה בין היתר הנחות בתחנות הדלק של דור אלון, או הכרטיס של שופרסל שמקנה בין היתר הנחות בתחנות הדלק של פז).

* המותג הפרטי: אין רשת המכבדת את עצמה, שעל מדפיה לא נמצאים מוצרים הנושאים את לוגו הבית - אלה נבדלים בנראות ולרוב במחיר: ב-2005 השיקה שופרסל את המותג הפרטי המונה כיום מאות מוצרים, והשנה, הושק מותג "מגה". הרשת הרביעית מחזקת את נוכחות "המותג" על מדפיה (ואפילו החלה בימים אלה לפרסם אותו בטלוויזיה), וגם בעדן טבע מרקט מוצרי המותג הפרטי מקבלים מקום של כבוד.

* פחות שקיות: סלים רב-פעמיים ממשיכים להעמיק את התודעה הסביבתית.

* לקנות באינטרנט: כאן לא מורגשת התקדמות ממשית, כאשר רק שתי הרשתות הגדולות - שופרסל ומגה - מחזיקות אתר עם משלוחים בפריסה ארצית.

מה בעשור הבא?

* בריאות וסביבה: העמקת הדגש על מזון בריא, תוך מגמה של הרחבת ההיצע, גם באמצעות אריזות מתכלות והתחשבות סביבתית, תוך צמצום הפערים במחיר ביחס למזון "רגיל".

* קניות מקוונות: העולם הווירטואלי המתפתח לא יניח לצרכן להתעלם מרשתות המזון המקוונות ונדמה שהשיעורים הבודדים הנמנים עד כה על לקוחות האינטרנט - יגדלו.

* נוחות ונגישות: את הרשתות המוכרות (כמו שופרסל ומגה) נראה יותר בפורמטים של קיוסקים ומכולות, מה שעלול להוות תחרות בלתי אפשרית למכולות המסורתיות.

* קנייה ללא תור: אולי ישכילו הרשתות לפתור את ההמתנה בתור באמצעות מכשיר המשמש כסורק ברקוד נייד (הקיים באירופה כבר היום). בעת הקניות מעדכן המכשיר כל מוצר שנכנס לעגלה ומאפשר לקונה לבצע הערכת סך המוצרים בכל שלב. התשלום מתבצע במהירות וללא תור, כאשר הקופאית מעבירה את הנתונים המוזנים ישירות לקופה.

טיפוח: תכשירי אנטי אייג'ינג יחליפו פרוצדורות רפואיות

איפה אנחנו היום?

בתחילת העשור, היה קהל היעד של תכשירי האנטי אייג'ינג בעיקר נשים בנות 50 פלוס, שבעורן כבר ניכרים הקמטים וסימני הגיל השונים. רוב התכשירים היו בעלי מרקם עשיר וסמיך, ותפקידם היה בעיקר הזנה וטיפול ביובש ובקמטים של העור הבוגר.

* הרחבת קהל היעד: בעשור האחרון, בעקבות מחקרים רבים של חברות הקוסמטיקה, התרחב קהל היעד של התכשירים המיועדים לטפל בסימני הגיל, והיצרניות החלו לשווק תכשירים לטווח גילאים רחב יותר, כאשר בתחילה פנו לנשים בנות 40 ובמשך הזמן גם לבנות 30. הפנייה לשוק הצעיר יותר נעשתה על מנת לאפשר טיפול מונע, לעכב את הופעת סימני הגיל ולמנוע נזקים עתידיים. כיום ניתן למצוא גם נשים שגילן נושק ל-30 המתחילות להשתמש בתכשירים שתכליתם לעכב את הופעת הקמטים.

* טכנולוגיות חדשניות ומחקרים ממושכים: בעקבות מחקרים רבים פיתחו היצרניות תכשירים המבוססים על טכנולוגיות שמבטיחות לטפל בצרכים הספציפיים של העור. המחקרים הממושכים שערכו חברות הקוסמטיקה סייעו לבודד את המרכיבים המזיקים לעור, ואיפשרו למצוא פתרונות ומענה נקודתי לנזקים אלה. בשנים האחרונות, ניתן לראות שימוש נרחב בטכנולוגיות המאפשרות להוליך חומרים פעילים בעזרת מולקולות זעירות לאזורים בעור הדורשים טיפול ממוקד. הידע הנרחב שנצבר כתוצאה מהמחקרים איפשר ליצור דור חדש של תכשירים המטפלים בנזקי הגיל באופן הרבה יותר יעיל מבעבר.

מה בעשור הבא?

* עיכוב הזדקנות העור: חברות הקוסמטיקה מדברות על מוצרים מתוחכמים בטכנולוגיות מתקדמות, שיבטיחו לעכב את תהליך הזדקנות התאים וכתוצאה מכך קצב הזדקנות העור יהיה איטי יותר.

* תיקון נזקים: בעתיד נראה יותר ויותר מוצרים ייעודיים המבקשים לתת מענה לצורכי העור בגילאים השונים, ומגוון רחב של תכשירים המבטיחים לעכב ולתקן את נזקי הגיל והסביבה.

* יותר תכשירים ביתיים, פחות ניתוחים: התכשירים ינסו להתמודד עם הביקוש הגובר והחיפוש אחר פתרונות לשימור המראה הצעיר של העור, ולתת מענה מקיף ויעיל אשר יאפשר טיפול ביתי ויעכב את הצורך בפרוצדורות פולשניות יותר כגון הזרקות ומילויים שונים וניתוחים פלסטיים.

פיננסים: מוצרים בנקאיים בהתאמה אישית

איפה אנחנו היום?

* אשראי: האשראי החוץ-בנקאי נעשה רלבנטי מתמיד והאשראי המתגלגל מאפשר לצרכן לשלוט נקודתית ברמת החיוב החודשית, ולהעביר התחייבויות לעתיד הלא נודע.

* בנקאות ישירה: לפני 10 שנים נעשו 20% מהפעולות הבנקאיות בערוצים ישירים, לעומת 40% היום. בבנקים תכננו לצמצם סניפים ולפתח ערוצי בנקאות ישירה. "המחשבה היתה שתם זמנה של הבנקאו שהעולם יעבור לבנקאות מקוונת", אומר ישראל אנגל, מנהל החטיבה הקמעונאית במזרחי-טפחות. הנבואות התגשמו חלקית: הבנקאות הישירה פורחת בעמדות שירות, בטלפון, באינטרנט ובסלולר: לא רק מעקב וביצוע פעולות פשוטות, אלא גם סניפי "לייב" מקוונים (במזרחי-טפחות) ווידאו צ'ט עם נציג הבנק, שירות לקוחות בטוויטר בנקאי (כמו בלאומי ובבנק ירושלים) ועד הפעלת בלוגים (במזרחי-טפחות ולאומי, למשל). אולם מדובר בערוץ משלים לסניפים, לצד בנקאות אישית וסניפי קונספט.

* יצירתיות: הבנקים להיות יצירתיים יותר בכל התחומים. בולט מקומן של המשכנתאות, מוצר שהפך מתוחכם ויצירתי יותר ("משכנתא מסובסדת" בדיסקונט, "משכנתא בטוחה" בלאומי).

* הצרכן: "הלקוחות דורשים שקיפות ורמות שירות גבוהות", אומר טוביה סופר, ראש מערך שיווק בבנק אגוד. "מספר משקי הבית שמחליפים את הבנק בשנה גבוה משמעותית מלפני 10 שנים".

מה בעשור הבא?

* בנקאות בסלולר: "תפקידו של הסלולר בבנקאות יתעצם", מעריכה אירית שלומי ראש אגף בנקאות בבינלאומי.

"אל לנו לטעות, סניף הבנק לא יחדל לפעול בעשור הקרוב", אומר אייל בירן, ראש אגף בנקאות ישירה בלאומי.

* התאמה אישית: "תהיה פרסונליזציה של שירותים פיננסיים", אומר בירן. "הבנקים יתפרו יותר מוצרים בהתאמה אישית לקבוצות קטנות יותר של לקוחות מסגמנטים שונים".

מירב ספקטורובסקי-ששון, מנהלת אגף שיווק בבנק הפועלים: "מוצרי אשראי ומוצרי השקעה יהפכו יותר ויותר למוצרי חיפוש, כאשר בכל נקודת זמן נתונה הלקוח ירגיש שיש לו את הכוח למצוא את ההצעה הטובה ביותר עבורו".

מזון: יותר טרי, יותר אורגני

איפה אנחנו היום?

* מזון אורגני: מה שהיה בתחילת העשור נחלתם של בודדים, הפך לנחלת רבים - לצד מגוון המוצרים המתרחב, גדל גם מגוון החנויות. מחירי המוצרים הפכו למעט ידידותיים יותר.

* מזון לבעלי רגישויות: גם צרכני מזון "ייחודי", כמו חולי סוכרת או חולי צליאק, זכו במהלך העשור החולף לעדנה. מגוון המוצרים היעודיים עלה משמעותית, וחלק מרשתות המזון (דוגמת סטופ מרקט) מייחדות חלקים נרחבים במקפיאים למגוון גדול של מוצרים נטולי גלוטן.

* חטיפי בריאות: כל חברת מזון שמכבדת את עצמה החלה לייצר חטיפי בריאות - אותם תחליפי ממתקים המבוססים לרוב על שילוב של דגנים ושוקולד / פירות /יוגורט. למרות התדמית, עיון לא מדוקדק על האריזות מגלה שלרוב הערך הקלורי של החטיף זהה או גבוה מזה של שוקולד.

* מים בטעמים: דין דומה גם לתחום המים בטעמים, שמילאו את מדפי מחלקות השתייה במרכולים. גם כאן, בדיקה בתוך הקנקן מגלה שלמרות השמטת צבע המאכל, רוב המשקאות האלה מכילים סוכר וערכם הקלורי דומה לערך הקלורי של כל משקה ממותק אחר.

* משקאות אנרגיה: אותן פחיות, המכילות נוזל בטעם שמזכיר סירופ להורדת חום, התחילו לצבור תאוצה ככלי עזר לספורטאים שביקשו להעלות את רמת האנרגיה באמצעות לגימת קפאין וטאורין מרוכזת. מהר מאוד הן הפכו לפופולריות דווקא בקרב צעירים שעירבבו את המשקה עם משקאות אלכוהוליים והגבירו בכך את השפעת האלכוהול. בשוק יש היום כ-3 מותגים בולטים המתחרים ביניהם על נתחי השוק של הצעירים ונוקטות צעדי שיווק אגרסיביים על מנת להישאר בתמונה.

מה בעשור הבא?

אם להסתמך על תערוכת המזון הבינלאומית אנוגה שהתקיימה בגרמניה באוקטובר האחרון, בשנים הבאות נחזה במעבר ממזון קפוא למזון מצונן וטרי, ונהנה ממגוון גדול יותר של ארוחות מוכנות או חצי מוכנות אותן יש לחמם זמן קצר במיקרו גל.

מגוון המוצרים האורגניים יגדל, ונראה חידושים דוגמת דגים בגידול אורגני או משקאות אורגניים מוגזים המתהדרים באחוז גבוה של פרי ומיעו ט סוכר, לצד מוצרי מזון "בריאותיים" הכוללים ערכים בריאותיים מוספים, דוגמת "משקאות יופי" שיסייעו למנוע נזקי עור חמורים הנגרמים מזיהום האוויר.

ספורט: כושר בסלון, ריקוד ורוחניות במכון

איפה אנחנו היום?

* בגדי-ים שמשפרים ביצועים: שיאם של החידושים הטכנולוגיים היה באולימפיאדת בייג'ין 2008, בה זכה השחיין מייקל פלפס ב-8 מדליות זהב כשהוא לבוש בחליפת השחייה של ספידו, שעליה רשומים פטנטים רבים. בשנת 2009 החלו חברות מתחרות כגון ארנה ו-TYR לייצר חליפות, שהביאו לתוצאות טובות אף יותר מחליפת הלייזר. לאור שבירת השיאים הרבים הוחלט כי מ-2010 יתחרו שחיינים רק בחליפות טקסטיל שלא משפיעות על יכולת הציפה.

* נעליים קלות ומותאמות אישית: עוד חידושים בלטו בענף הריצה. חברות הנעליים המובילות - נייקי, אדידס, פומה ואסיקס - ממשיכות להוציא לשוק נעליים קלות במיוחד (לדוגמה, נעלי פומה במשקל של 173 גרם בלבד, ונעלי נייקי במשקל של פחות מ-300 גרם). עוד פותחו נעלי ריצה המותאמות לסגנון הריצה של נשים.

* בדים לשיפור החוויה: ביגוד הריצה והאופניים עבר תהליך דומה. לצד נידוף זיעה מספקים הבגדים חוויית ריצה משופרת באמצעות בד שמספק לחץ על השרירים ובמקביל מסנן קרינה. התפרים שטוחים ואפילו התוויות מולחמות.

מה בעשור הבא?

* המכון בא הביתה: ציוד כושר מקצועי כגון מכשירים אליפטיים, אופני כושר ומסילות נעות, ימשיך לעבור הסבה לשימוש ביתי ופרטי. במקום לצאת למכון, יהיה משתלם יותר לעצב חדר כושר ביתי.

* כושר בצעדי ריקוד: תתחזק המגמה של תנועה בהנאה, לאחר שעולם הריקוד נכנס לעולם הסטודיו ולתכניות האימון (ריקוד אפריקאי, אירובי לטיני, שיעורי וניה).

נראה גם ענפי ספורט יותר הוליסטיים, המשלבים גוף ונפש. לצד היוגה והפילאטיס שהפכו פופולריים, נראה את הג'ירוקינזיס ושיטות נוספות.

תקשורת: נתחיל לדבר חינם

איפה אנחנו היום?

* טלפון ביתי: בזק כבר לא לבד, ולצדה מספקות טלפון ביתי גם HOT, סמייל 012, בזק בינלאומי, 013 נטוויז'ן, אקספון, סלקום ואורנג'.

* סלולרי: המכשירים של היום אורזים בתוכם נגן מוסיקה, מצלמה ומחשב, ומשאירים אותנו מחוברים גם לחברינו הווירטואליים מכל מקום (כמעט).

* שיחות בינלאומיות: מחירה של שיחה לחו"ל צנח, וכיום עומד על אגורות בודדות.

* שיחות חינם: עוד ועוד חברות, כמו סקייפי וג'אג'ה, מציעות לצרכנים לשוחח באמצעות האינטרנט ללא תשלום כלל.

* אינטרנט: אינטרנט זהב התאחדה עם סמייל, נטוויז'ן התאחדה עם ברק, כך שכיום יש פחות חברות בזירת ספקיות האינטרנט. מחירי הגלישה נמצאים בירידה, ואילו מהירות הגלישה בעלייה: 100 מגה כבר אינה מהירות וירטואלית (תמורת כמה מאות שקלים בחודש).

* טלוויזיה: בתחילת העשור החלה yes להתחרות בחברות הכבלים, שלימים אוחדו ל-HOT. שתי החברות מציעות היום ספריות וידאו, הקלטת שידורים, חבילות במסלולים שונים, משחקים ותכנים נוספים בתשלום. HOT מציעה גם חבילות טריפל המשלבות שירותי טלפון ביתי, תשתית אינטרנט וכבלים יחד. yes מצדה מציעה חבילה "חסרה" ללא טלפון או תשתית אינטרנט של בזק, בשל איסור של משרד התקשורת.

* ממיר עצמאי: הצרכנים יכולים לרכוש ממיר עצמאי המאפשר קליטת 5 ערוצים בסיסיים (מדי) ללא תלות בכבלים או בלוויין.

* תחרות וחקיקה: משרד התקשורת מנסה להגביר את התחרות באמצעות מהלכים כמו קיצור משך ההתחייבות וחיוב החברות לתת שירות גם על מכשיר שנרכש במקום אחר. מהלך מוצלח היה ניידות המספרים, כשעד כה נויידו 1.1 מיליון מספרים.

מה בעשור הבא?

* גלישה באינטרנט: המהירות תעלה והמחירים יירדו, יש להניח שבסיכום העשור הבא נגחך על התעריף הנוכחי.

* תחרות: בשם התחרות נראה מהלכים שבקצה האחד שלהם ניצב מחיר זול ובשני שיפורים טכנולוגיים.

* סלולר: כניסת משתמש נוסף לענף הסלולרי צפויה להוריד מחירים.

* אינטרנט: שיפורים טכנולוגיים, נגישות ואיכות - ובעיקר חינוך צרכני, יגרמו לכך ששיחות הטלפון ושידורי הטלוויזיה יקבלו חיזוק של ממש באמצעות הרשת.

* חינם: היכולת לשוחח בטלפון ללא תשלום ולראות טלוויזיה באינטרנט רק תשתפר, והצרכנים ישלמו הרבה פחות - אם בכלל - על שיחות וצריכת מדיה.

עוד כתבות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת