העיתונאי יואב יצחק: "המשטרה מתמקדת בחשד כי לחיאני הופעל ע"י משפחות הפשע"

(עדכון) - לפי אתר NEWS1, המשטרה חושדת כי ראש עיריית בת-ים "סידר" הטבות בעשרות מיליוני שקלים לשורת עסקים ויזמים בעירו, בעיקר אישורי בנייה חריגים ■ השאלה הפתוחה: כיצד הצטמקו חובותיו של לחיאני ב-28 מיליון שקל תוך 6 שנים, עם משכורת של 40 אלף שקל בחודש?

לפי אתר NEWS1 של העיתונאי יואב יצחק, צוות החקירה החוקר בימים אלה את ראש עיריית בת-ים, שלומי לחיאני, חושד כי לחיאני קשור והופעל על-ידי משפחות פשע.
לפי nfc, בידי המשטרה שמות של כמה גורמים ממשפחות פשע עימם לחיאני התרועע ועימם עשה לכאורה עסקים, בנסיבות חשודות.
על-פי החשד, "סידר" לחיאני הטבות בעשרות מיליוני שקלים לשורה של עסקים ו/או יזמים בבת-ים, בעיקר אישורי בנייה חריגים.

בחקירתו וגם בעת הצגת הבקשה בבית המשפט להאריך את מעצרו של לחיאני, נמנע צוות החקירה מחשיפת מידע זה. עד עתה חשפה המשטרה ברבים חשדות בדבר עבירות מס, הלבנת הון וגניבה ושוחד בהיקף כספי כולל של מאות אלפי שקל בלבד.

על-פי החשד, לחיאני "סידר" הטבות ניכרות לשורה של עסקים ו/או יזמים בעיר בת-ים. מדובר בעיקר במתן אישורי בנייה חריגים. משמעות הדבר: הטבות בהיקף כספי כולל של עשרות מיליוני שקלים. תמורת ההטבות קיבלו בני משפחתו לכאורה שוחד בהיקף כספי של מיליוני שקלים, כספים שסייעו ללחיאני לכסות חובותיו בבנקים.
לילה ראשון בתא המעצר

בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה החליט אמש (ב') להאריך את מעצרו של ראש עיריית בת-ים, שלומי לחיאני, ביום אחד. בכך הוא דחה את הערעור אותו הגיש לחיאני, וקבע כי ראש העיר יבלה את הלילה הראשון בחייו בתא המעצר. מעצרו של אחיו של לחיאני הוארך ב-5 ימים.

פרקליטו של לחיאני, עו"ד אמנון זכרוני, טען כי אין הצדקה להשאיר את לחיאני במעצר וכי יש לשחררו לאלתר. בית המשפט לא קיבל את טענות ההגנה והחליט להאריך את מעצרו של ראש העיר החשוד.

מאיפה הגיעו המיליונים של לחיאני?

חוקרי המשטרה ימשיכו היום (ג') בחקירתו הנמרצת של לחיאני כדי לענות על השאלה המרכזית: מאין הגיעו המיליונים לחשבונו של ראש העיר? במשטרה חושדים כי ראש עיריית בת-ים העניק היתרי בנייה לא חוקיים, פטור מארנונות ורישיונות לעסקים, ובתמורה בעלי עסקים העבירו לחשבונו, על-פי החשד, סכומי כסף גדולים שנועדו לכסות על גירעונות שצבר לפני שהתמנה לתפקיד ראש העיר.

מדובר בסכומי-עתק של מיליוני שקלים אותם היה חייב לחיאני לבנקים, חובות שנמחקו לאורך שנות שירותו כראש עיריית בת-ים. על-פי ההערכות ביחידה למניעת פשיעה כלכלית של המשטרה, טרם כניסתו של לחיאני לתפקיד ראש העירייה בשנת 2003 הוא היה חייב לבנק כ-35 מיליון שקל, אותם צבר במהלך שנותיו כיזם נדל"ן, והוגדר "חדל פירעון" - אדם שאינו יכול להחזיר את חובו. עם היבחרו לראשות העיר הגיע לחיאני להסדר עם הבנק, לפיו חובו יקוצץ ל-18 מיליון שקל בלבד. היום, 6 שנים אחרי, חובו של לחיאני לבנק עומד על 7 מיליון שקל בלבד.

במשטרה חושדים כי הבנק קיצץ לפחות חלק מהחוב של לחיאני תמורת פתיחת חשבונות של העירייה באותו בנק שיכניסו לבנק רווחים נאים. על מנת לכסות את יתר חובות הענק שלו, כך על-פי החשד, כמה מעובדי העירייה הבכירים נטלו הלוואות של עשרות אלפי שקלים כל אחד, והעבירו את הכסף ללחיאני שהפקיד אותו במזומן. בחלק מהמקרים היתה זו אחותו של לחיאני שהפקידה את הכסף. כך למעשה "הלבין" ראש העירייה, על-פי החשד, מאות אלפי שקלים.

פשיטה על ביתו של ראש העירייה

בתום חקירה סמויה שנמשכה חודשים ארוכים ביאח"ה, בליווי אנשי פרקליטות מיסוי וכלכלה תל-אביב, פרקליטות המדינה ורשות המסים, פשטו אתמול סביב השעה 4:00 עשרות חוקרים מהיחידה לפשעים כלכליים של המשטרה על ביתו של לחיאני, ובמקביל על בתיהם של שורה ארוכה של בעלי תפקידים בעיריית בת-ים.

החשדות כנגד לחיאני ובכירים נוספים בעיריית בת-ים כוללים עבירות שונות של שחיתות - בין היתר אי-סדרים כספיים ועבירות שוחד שמיוחסות ללחיאני גם טרם מונה לראש העירייה. על-פי החשד ביצע לחיאני במשך תקופה ארוכה עבירות מתחום טוהר המידות וכן עבירות מרמה.

בחקירה עלה החשד כי לחיאני השתמש בעירייה ובוועדה המקומית לתכנון ובנייה לצורך השגת רווח כספי לו ולבני משפחתו, אולם החקירה היא גם כנגד רבים מבכירי עיריית בת-ים. החוקרים שהגיעו מצויידים בצווי חיפוש החרימו מסמכים ואספו ראיות במסגרת החקירה.

שלומי לחיאני, בן 44, משמש כראש עיריית בת-ים החל משנת 2003. בעבר נקשרה בשמו פרשת שחיתות בה היתה מעורבת אשתו. דו"ח מבקר המדינה שעסק בנושא ציין כי אשתו של לחיאני, דורית, קיבלה בזמן שניהלה את מטה הבחירות של בעלה סכום של 430 אלף שקל כ"דמי הצלחה".

שלומי לחיאני / צלם: אסף מורדכי