האתרוג מבת-ים

רבים מתושבי בת-ים מגוננים על לחיאני כי הוא "ראש עירייה טוב". ומה אם הוא אשם?

פרשת שלמה לחיאני מזכירה קצת את תקופת האתרוגים. ראש עיריית בת-ים נעצר בחשד לעבירות פליליות שונות ולא פשוטות, אבל רבים מבני עירו יוצאים להגנתו. חלקם מתוך אמונה בחפותו, אבל לרבים אחרים השאלה הזאת לא נוגעת. הם מגוננים על לחיאני כי הם רואים בו ראש עירייה טוב, וזה מה שמעניין אותם. עניין יושרו או פליליותו הם משניים מבחינתם, ונראה כי הם מוכנים לסלוח על המעשים שבהם הוא נחשד, בלי ממש לרצות לדעת או לברר אם הוא אכן אשם בהם.

כמובן, מיד עולה בזיכרון אריאל שרון, שהעיתונאי אמנון אברמוביץ' עשה ממנו אתרוג. זה היה בימי ההתנתקות הלוהטים. נגד שרון היו תלויים חשדות על עבירות שחיתות כבדות, ואברמוביץ, שמאוד רצה ביקרה של ההתנתקות, המליץ לציבור ולעיתונאים לא לרדת לחייו של שרון - או, כדבריו, לשמור עליו כמו אתרוג.

הרציונל של אברמוביץ' היה שמה שחשוב עכשיו, כלומר באותה תקופה, הוא ביצוע ההתנתקות מעזה, וצריך להניח לשרון לבצעה ללא "הטרדות" מצד התקשורת, וגם מצד היועץ המשפטי.

ביקורת רבה ספג אברמוביץ' על האתרוג, ועד היום רבים לא שוכחים לו את זה. אבל קשה לומר שאין פה דילמה. מה אנחנו רוצים מנבחרים, ממנהיגים, ממנהלים? שיבצעו את עבודתם כראוי, למען רווחתנו.

אנשי בת-ים אומרים: כל-כך הרבה שנים חיינו בעיר מפגרת, והנה בא לחיאני והכניס בה סדר ורוח חיים. אז נניח שהוא מושחת, אז מה? ככל הידוע, ראשי העיר הקודמים לא הואשמו בשחיתות, אז מה יצא לנו מזה? מה יצא לעיר?

טיפש או מושחת - זו השאלה

כל זה מוביל לשאלה שרבים עוסקים בה בכל הזמנים: מה עדיף - איש ציבור שהוא מוצלח אבל מושחת, או כזה שהוא ישר כסרגל אבל לא מוכשר?

אם מניחים לעניין החוקתי-מוסרי, מבחינה מעשית יבשה - איש ציבור ישר ולא מוצלח יכול לגרום נזקים הרבה יותר גדולים מראש עיר מושחת ויעיל, גם מבחינה כספית וגם מבחינת ההשפעה על איכות חייהם של אזרחים.

כל אלה הן כמובן שאלות תיאורטיות, כי מעל לכולן קיים החוק והשוויון בפניו. הנזק שיכול להיגרם למדינה ולאזרחיה כתוצאה מהתעלמות מהחוק הוא גדול וחמור לאין שיעור מכל תועלת העלולה לצמוח משיקולים של כדאיות זמנית ובלתי ודאית.

קשה מאוד לאמוד את תועלתו האמיתית של איש ציבור ומהלכיו, כפי שמוכיח המקרה של שרון וההתנתקות. לרובנו המהלך הזה נראה בשעתו כרצוי וחשוב, אבל בדיעבד זה לא בהכרח כך.

לכן, עם כל ההבנה לצערם ולחששותיהם האמיתיים של תושבים בבת-ים, הם וכולנו צריכים להבין שמקומו הטבעי של האתרוג בסוכה - לא בעיריית בת-ים ולא בשום מקום אחר.