בין רכבי היוקרה של ישראל: מרצדס S500 ולקסוס LS600

במדינה שבה המרחק בין הכבישים למדורי הרכילות קטן מאוד, ניתן היה לצפות בשנת מיתון להורדת פרופיל ברכישת מכוניות בפלח-העל ■ אבל מסתבר שבשטח הנתונים הפוכים לגמרי ■ כמה מכוניות נרכשו השנה בכל אחד מששת הדגמים הפופולריים ביותר במאיון-אלפיון העליון?

האדם הוא יצור שזקוק לחיזוקים חיוביים מתמידים מהסביבה. לפיכך, רבים אפילו לא יעלו בדעתם לנטוש את החיק החמים והבטוח של הקונצנזוס החברתי. אבל לעתים להליכה נגד הזרם יש יתרונות לא מבוטלים, והשנה החולפת סיפקה לכך הוכחות בשפע.

בדצמבר 08', למשל, נשמעו בשוק ההון קולות שטענו כי "09' עתידה לספק הזדמנות של פעם בחיים עבור המשקיעים". דעות אלו התקבלו בציבור כניסיון של קומץ מומחים שואפי פרסום לזרות מלח על הפצעים הפתוחים של המשקיעים.

נזכיר, שבאותה תקופה "מניות" הייתה מילה מגונה, שעצם הזכרתה בפומבי גרמה למשקיעים להתכווץ בכאב. אבל מסתבר שהיו כמה וכמה משקיעים שהתייחסו ברצינות לדעות הללו, התעלמו מהסערה המשתוללת והחליטו להיכנס באופן רציני לשוק ההון. אינדיקציה אחת לכך היא הכמות הלא מבוטלת של כלי רכב במחיר 250 אלף דולר ליחידה, פלוס מינוס, שנמכרו בישראל ב-09'.

במדינה קטנה וצפופה כמו ישראל, שבה המרחק בין הכביש למדורי הרכילות קצר מאוד, אתה לא קונה רכב במיליון שקל אם אתה טייקון בצרות שמנסה לפייס את בעלי החוב שלך, או אם זה עתה נדרשת להסביר לעובדיך מדוע מאות מהם יאבדו את משרתם בשנה הבאה, או אם איבדת תוך שלושה חודשים 40% מערך פורטפוליו ההשקעות שלך.

אתה קונה רכב במיליון שקל, אם זה עתה קצרת תשואה של מאות אחוזים על השקעותיך. העובדה שב-09' נמכרו בפלח המיליון אפילו יותר כלי רכב מאשר ב-08', מעידה שיש לא מעט אנשים כאלו.

הבוננזה של פלח מכוניות-העל בישראל מרשימה אפילו יותר, אם לוקחים בחשבון שהשנה חלה קפיצה משמעותית במחירי רכבי היוקרה בעקבות "המס הירוק". אומנם חלק לא מבוטל מהמכירות בוצע במהלך "בהלת הרכישות" שלפני כניסת המס הירוק לתוקף, אך גם אחרי עליית המחירים השוק לא נרדם.

בנוסף, צריך לקחת בחשבון שמלבד המכירות הרשמיות המרשימות, שנת 09' הייתה גם שנת שיא של כל הזמנים ביבוא אישי של רכבי יוקרה. אומנם לא קיימים נתונים מדויקים, אבל אפשר לקבל אינדיקציה מהמגוון המרשים של המכוניות המוצעות למכירה בלוחות יד שנייה תחת הכותרת "יד ראשונה, מודל 09', מיבוא אישי".

לפיכך, לנתוני המכירות הרשמיות של היבואנים ב-11 החודשים הראשונים של השנה, אפשר להוסיף עוד כמה אחוזים.

1. פורשה: פאנאמרה מזנקת קדימה

פורשה פאנאמרה

פורשה פנאמרה היא מותג שתמיד טוב להתחיל בו את מצעד המכירות בפלח-העל, ולו רק בשל המגוון המרשים של הדגמים שמחיריהם מפליגים מעבר למיליון שקל.

השנה הצטרפה למצעד הלהיטים של החברה פורשה פאנאמרה, מכונית ספורט אקזוטית מזן חדש, עם ארבע דלתות וארבעה מקומות ישיבה. לא פחות משש מכוניות כאלו נמכרו בישראל תוך שלושה חודשים בלבד, כשחמישה מתוכן היו מדגם הטורבו החזק, שמחיר המחירון שלו עומד על 1.59 מיליון שקל לפני אבזור אישי מיוחד. לשנה הבאה, אגב, מוזמנות עוד חמישה.

העולה החדשה כרסמה מעט במכירות של אחותה הקלאסית, פורשה 911, שהעלתה על הכביש ב-11 חודש "רק" שמונה יחידות, מתוכן אחת טורבו ואחת קבריולט-טורבו, שמחירן נע סביב 1.5 מיליון שקל לפני תוספות. מנגד, ה-911 הייתה השנה להיט היסטרי בשוק היבוא האישי, וכמה עשרות אקזמפלרים "אפורים" שלה נחתו בישראל.

2. אאודי: 316 קמ"ש על האספלט

אאודי R8

לצד 911, אאודי R8 המרתקת היא הדגם הנוסף היחיד בישראל שניתן לכנותו "מכונית ספורט אקזוטית". החברה מכרה מכונית אחת כזו השנה, ודווקא בגרסת-העל, עם מנוע V10, תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות, ואופציה למתיחת גבולות הרדאר המשטרתי עם מהירות של 316 קמ"ש. מחירה הרשמי נע בסביבות 1.6 מיליון שקל.

שמענו על לפחות עוד שתי R8 שהגיעו השנה ארצה ביבוא אישי. טייקון ישראלי מאושר אחד, עם שאיפות בתחום האנרגיה הירוקה דווקא, בחר להצטייד השנה באאודי RS6, מכונית מנהלים שנראית תמימה למדי, אך מסתירה מנוע V10 עם 580 כ"ס.

המחיר לצרכן שאין לו בעיות בחיים עומד על כ-933 אלף שקל.

3. מרצדס: שנת ה-CL קופה

מרצדס CL500

המס הירוק הביא לא מעט רכבי יוקרה של מרצדס לטווח של מיליון שקל פלוס, אך זה כנראה לא הפריע ל-28 יחידות של ספינת הדגל, מרצדס S500, להימכר עד דצמבר.

לקוח ישראלי אחד בחר דווקא בגרסת-העל S600, עם מנוע 12 צילינדרים. אחר בחר בכיוון ספורטיבי יותר, עם ה-S63AMG שמצוידת ב-525 כ"ס ומזנקת מ-0 ל-100 קמ"ש ב-4.2 שניות. המחיר של שתיהן נמסר רק על-פי הזמנה, אבל הוא נע באזור של 1.3 עד 1.6 מיליון שקל.

הפתעה גדולה סיפקה מכונית המגה-קופה CL500, מעין גרסת שתי דלתות אלגנטית של סדרה S. לא פחות משבע יחידות שלה נמכרו בישראל עד דצמבר, במחיר רשמי של 1.125 מיליון שקל לפני תוספות ייחודיות. נמכרו גם שתי יחידות של הספורטיבית הדו-מושבית בעלת הגג הנפתח, מרצדס SL350, במחיר של 950 אלף שקל לראש.

4. לקסוס: נציגה ירוקה בפלח-העל

לקסוס LS600

הקורלציה בין פלח מכוניות-העל לבין חיסכון וידידותיות לסביבה אינה גבוהה, אך מסתבר שכשהחבילה אטרקטיבית מספיק יש מי שמגלה בה עניין גם בקרב האלפיונים העליונים.

לקסוס מכרה השנה בישראל את כל כמות ה-LS600 ההיברידית שהוקצתה לה, שמונה יחידות בסף הכול, במחיר שנע בין כמיליון ל-1.1 מיליון שקל, בהתאם לגרסה.

לתחילת השנה הבאה, אגב, מוזמנות מראש כמה יחידות נוספות.

5. לנדרובר, יגואר: כוח בריטי

ריינג`רובר

שתי החברות נפרדו בשנה שעברה מקבוצת פורד, מה שלא הפריע להן להשיג ביצועים נאים בישראל. בפלח המיליון ניתן למצוא אצל יגואר את ה-XK-R, עם מנוע מוגדש בהספק 416 כ"ס, זינוק מ-0 ל-100 ב-5.2 שניות, ותג מחיר של 1.135 מיליון שקל. אופציה פחות מוחצנת, עם 3 מקומות ישיבה נוספים אבל עם אותו מנוע וביצועים דומים, היא ה-XF-R, שמחירה 899 אלף שקל בלבד. כל אחת מהן נמכרה ללקוחות בהזמנה.

המותג "לנדרובר" עשה השנה קמבק מכובד, שמתבטא היטב גם בפלח-העל שבו מתחרה ריינג'רובר. ארבע יחידות מדגם ה-V8 בנזין שלו עם מנוע מוגדש, עלו על הכביש השנה, במחיר מחירון של כ-1.095 מיליון שקל ליחידה, ולצדן עוד שבע יחידות טורבו-דיזל, שמחירן "רק" 908 אלף שקל ליחידה. גם חמש יחידות של הגרסה הקומפקטית יותר, ריינג'רובר ספורט, עם מנוע 5 ליטר מוגדש ו-510 כ"ס, נמכרו השנה בישראל.

6. ב.מ.וו: 1,000 שקל עודף ממיליון

ב.מ.וו 650 קבריו

ב.מ.וו השיקה את סדרה 7 החדשה בתחילת השנה עם שלל מנועים חזקים, ועד דצמבר בחרו 19 לקוחות לדלג על הדגמים "העממיים" שלה וניגשו ישר לדגם ה-750, שמצויד במנוע בהספק 407 כ"ס ובתג מחיר סמלי של 999 אלף שקל לדגם הארוך.

מהעיצוב של ב.מ.וו סדרה 6 קופה קשה להתעלם על הכביש, אך מסתבר שזה לא הספיק לחמישה לקוחות ישראליים, שהזמינו אותה השנה דווקא בתצורת 650 קבריולה מופשלת גג, שמחירה עומד על 953 אלף שקל לפני מבצעים עונתיים. ב-2009 נמכרה בישראל גם ב.מ.וו M3 אחת, שהיא מכונית קומפקטית אומנם אבל עם ביצועים של מכונית-על ותג מחיר של כמיליון שקל פלוס מינוס.

רכב הקופה-כביש-שטח הענק X6 זרם השנה בהמוניו ביבוא אישי מארה"ב, אבל גם היבואן הרשמי מכר עד דצמבר שלוש יחידות של גרסת V8 החזקה (407 כ"ס, 5.4 שניות), שמחירה 856 אלף שקל לפני תוספות ייחודיות.