IBI: "שוק המזון הישראלי יהיה מהאחרונים לצאת מהמיתון"

"במחירה הנוכחי אסם תתקשה להדביק את תשואת השוק" ■ "פוטנציאל הצמיחה וההתרחבות של שטראוס כבר מגולם בצפיות השוק ובמחיר המניה" ■ "ההשקעה במניית שופרסל אינה אטרקטיבית"

"חברות המזון המקומיות נפגעו בינתיים בצורה מתונה יחסית מהמשבר הפוקד את השווקים, כשעיקר האתגרים נובעים מתהליכים מבניים המגבירים את התחרות בשוק, ופחות מהתנהגות צרכנית שונה. מניות התחום נתפסות כדפנסיביות, ובצדק, רשמו תשואה עודפת על פני מדדי המניות הכלליים בתקופת המשבר, ובהתאם רשמו תשואת חסר עם התאוששות השווקים הפיננסים ועליות השערים", כך פותח גיל בשן מבית ההשקעות IBI את סקירתו על שוק המזון ב-2010. לדבריו, "שוק המזון הישראלי יהיה מהאחרונים לצאת מהמיתון".

לדברי בשן, המתייחס ליצרניות המזון אסם ושטראוס, המיתון והחיסכון אצל הצרכנים מעלה את רמת התחרות בענף, כאשר המחיר נהפך לשיקול מהותי וברקע, הולכת ומתגברת חדירת המותג הפרטי המשחק בדיוק על קטגוריית המחיר. "היצרניות מעמיקות מבצעים וממשיכות להשקיע סכומים גבוהים בפרסום ושיווק וכל אלו באים לידי ביטוי בשורת המכירות והרווח".

עוד מציין האנליסט כי הפעילות בחו"ל ממשיכה להוות את מנוע הצמיחה העיקרי לחברות הללו - בשטראוס באמצעות פעילות הקפה הבינלאומית ובאסם עם פעילות טבעול - וניכרת מגמה של המשך התרחבות למרות המשבר. "אנו מעריכים כי בשנת 2010 עם התאוששות הכלכלה תימשך צמיחה משופרת, לצד שיפור מסויים בשיעורי הרווחיות", אומר בשן.

אשר לאסם "זו אכן חברה דפנסיבית שמספקת את התוצאות מדי רבעון. היא אף הטיבה להתמודד עם המשבר, וע"י התייעלות תפעולית ועדכון מחירים הציגה אף גידול ברווח, שחלקו נבע להערכתנו מירידה דרסטית במחיר התשומות עליהן חשופה החברה (חיטה, תירס וכד')".

בשן אומר כי אסם הינה חברה טובה ואפילו מצוינת, אולם מניית החברה כבר משקפת זאת היטב. "פוטנציאל ההתייעלות, אפשרויות הצמיחה בחו"ל, היציבות בישראל, אפילו עסקת מטרנה שטרם נחתמה - הכול כבר מתומחר ויתר על המידה, אנו מעריכים כי עם מגמת השיפור ישנן חברות אטרקטיביות יותר להשקעה. להערכתנו, במחיר הנוכחי אסם תתקשה להדביק את תשואת השוק". ב-IBI משמרים את המלצת "הפחת".

לגבי שטראוס , ב-IBI עדכנו לאחרונה את מודל הערכת השווי שיכלול גם את פעילות המים. להערכת האנליסטים, החברה נסחרת מעט מתחת לשווי ההוגן. "אנו רואים פוטנציאל אמיתי בפעילויות המתרחבות מתחום המים והסלטים בארה"ב ולהערכתנו, בכוחן לשנות את פני החברה בטווח הארוך, אלא שפעילויות אלו עדיין קטנות יחסית בתמהיל המכירות והרווח ומוקדם להניח פרמיה משמעותית לשווי", אומרים. לדברי בשן, ברמת המחיר הנוכחית שטראוס אינה צפויה להציג תשואה עודפת על השוק. "בטווח הקצר הסיכון לתוצאות יהווה משקולת על מחיר המניה, ובטווח הארוך - פוטנציאל הצמיחה וההתרחבות בהתאם לתוכניות האסטרטגיות של הנהלת החברה כבר מגולמות בצפיות השוק ובמחיר המניה". ב-IBI משמרים ההמלצה על "נייטרלי", במחיר יעד של 55 שקל.

רשתות השיווק הגיעו למשבר הנוכחי במצב משופר מפעמים קודמות

"קמעונאיות מזון הן בד"כ מהאחרונות להיפגע ממיתון או האטה בשווקים וכך היה גם במשבר הנוכחי, במיוחד נכון הדבר לגבי רשתות מוטות דיסקאונט, ועל כן נחשבות חברות אלו כהשקעה דפנסיבית וחסינת מיתון", כותב בשן. לדבריו, רשתות השיווק הגיעו למשבר הנוכחי במצב אחר ומשופר מפעמים קודמות - הפורמטים ערוכים למאפייני האוכלוסיות השונות ולטעמי הצרכנים באזורים השונים, גם המבנה התחרותי בשוק הקמעונאות בריא מבעבר ונתחי השוק מלמדים על מאזן כוחות יציב יחסית.

"שופרסל עשתה דרך ארוכה מאז רכישת קלאב-מרקט, רכישה ששינתה את מבנה שוק הקימעונאות המקומי. החברה שיפרה בהדרגה את רווחיה, תוך שיפור עקבי במרווחים משנה לשנה, וגם במשבר הנוכחי היא השכילה לשמור על שיעוריי הרווח התפעולי המרשימים של 4% ויותר", כותב האנליסט. ב-IBI מעריכים כי יש עוד מקום לחיסכון בכל נושא שרשרת האספקה וחלוקת העלויות מול הספקים. בנוסף, הם מציינים, מהלכים תפעוליים הכוללים גידול במכירות ה-Non food והמותג הפרטי שהולך ותופס נתח מהותי -תורמים גם הם לרווחיות.

עוד מציין בשן כי לשופרסל יש תת-רשת דיסקאונט מצליחה "שופרסל דיל" ופורמט דיסקאונט עמוק נוסף "יש", כאשר המיצוב של תתי רשתות אלו בתחום ה-Hard Discount שמר על נתח השוק של החברה גם במצב של מיתון במשק.

לדברי בשן, החברה צפויה להניב תשואת דיבידנד של 7.5% ב-2010, והערכת השווי לחברה נוקבת במחיר היעד של 20.5 שקל למניה, המשקף דיסקאונט של 6% על מחיר השוק, "בהתאם, אנו מעריכים כי ההשקעה במניית שופרסל אינה אטרקטיבית ומורידים המלצתנו מ'קנייה' ל'נייטרלי'. מחיר המנייה מגלם את השיפור התפעולי שעברה החברה וגם תהליכי ייעול נוספים שעשויים לתרום לשורת הרווח. בצד הסיכונים ניתן למנות את המשך התחזקות הרשתות הפרטיות והתחרות מצד רשת ה-HD, 'מגה בול' של הרבוע הכחול".