ניסים זאב: "ב'ארץ נהדרת' אין שום דבר נהדר - זו ארץ מכוערת"

ועדת החינוך של הכנסת דנה בפרומו של תוכנית הסאטירה והבידור "ארץ נהדרת" ■ ח"כ יעקב כ"ץ: "זוהי תוכנית המעודדת אנטישמיות וטוענת כי מתנחלים מתכננים לרצוח את חיילי צה"ל"

ועדת החינוך של הכנסת דנה היום (ב') בפרומו של תוכנית הסאטירה והבידור "ארץ נהדרת", ששודר בשבועות האחרונים בערוץ 2, בו נראו כוכבי התכנית מתערטלים ובאים במגע זה עם זה. הדיון נערך ביוזמתה של ח"כ רונית תירוש (קדימה).

הדיון בוועדת החינוך נפתח בהטחות אשמה קשות ברשות השנייה על אישור הפרומו. "איזה לכלוך יכול להיות בטלוויזיה", אמרה ח"כ ליה שמואלוב בדיון. "אין לזכייניות הטלוויזיה קוד אתי?".

כצל'ה זעם: "יום יבוא ותועמדו לדין"

"ב'ארץ נהדרת' אין שום דבר נהדר, זו ארץ מכוערת שמראה את הבעייתיות בחברה הישראלית", תקף ח"כ ניסים זאב. "אין בתוכנית כל מסרים חינוכיים תרבותיים, אני לא רואה בה שום דבר, וחייבים להגביל את תכניה". לדבריו, "יש להחזיר את הצנזורה, משום שבכל תוכנית יש סקס".

מי שניכר כי הגיע זועם במיוחד לדיון היה ח"כ יעקב כץ, שתקף את עורכת הדין שייצגה את זכיינית ערוץ 2 קשת בדיון. "יבוא יום ואנחנו נהיה בשלטון, וכל מי שעשה מרשעות לצון יועמד לדין באופן רטרואקטיבי", התלהם כץ. "זוהי תוכנית המעודדת אנטישמיות וטוענת כי מתנחלים מתכננים לרצוח את חיילי צה"ל. זה כמו שהנאצים עודדו את רצח היהודים בשואה".

ח"כ אנסטסיה מיכאלי היתה ליחידה שניסתה לגונן בצורה כלשהי על קשת. "כל אחד רואה בפרומו הזה מסרים משלו. צריך לקחת כל תוכן של התוכנית בפרופורציה של סאטירה".

נציגת הרשות השנייה בדיון טענה כי אכן התקבלו פניות רבות מהציבור נגד הפרומו, אך היו גם לא מעט תשבוחות עליו.

לדברי נציגת הרשות השנייה, "מקומה של הרשות השנייה להתערב בתכנים הוא מצומצם מאוד, ונעשה רק במקרים חריגים". היא הוסיפה כי "מעטים היו המקרים בהם אכן נעשתה התערבות".

עירומים ומתיזים צבע

לדבריה, "מיצגים כאלה מעוררים אצלי מחשבה שאולי בכל צריך צנזורה כלשהי שתייצר קווים אדומים. 'ארץ נהדרת' היא תוכנית מעולה ואינה זקוקה לפרומו שכזה. דיברנו לא פעם על השפעה של מיצגים שונים על הנוער ועל התנהגותו - וזהו מיצג אלים".

הפרומו לעונה הנוכחית, השביעית במספר, של "ארץ נהדרת", הציג את צוות שחקני התוכנית הפופולרית כשהם עירומים כביום היוולדם ומתיזים צבע זה על זה. בעקבות הצגתו נשלחו הגיעו תלונות רבות לנציב תלונות הציבור של הרשות השנייה, והרשות אף פנתה בעניין לזכיינית קשת. בקשת עמדו בסירובם לערוך בו שינוי כלשהו, והודיעו כי נציגים מטעמם לא ייטלו חלק בדיון.

יש לציין כי נושא הפרומו נידון בעבר במועצת הרשות השנייה, אז אמרה יו"ר הרשות נורית דאבוש כי "הפרומו לא מכבד את קשת".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה כי "רגולציה אינה צנזורה, וזאת בהתאם לחוק ובוודאי שלא על-פי ערכי הדמוקרטיה. הגבלת חופש הביטוי דורשת זהירות יתירה, ורק אם יש פגיעה בציבור מעל לכל ספק. הרשות השנייה סבורה כי במקרה של הפרומו ל'ארץ נהדרת' הופעל שיקול-דעת אחראי שנשען על עקרונות אלה. סברנו כי הפרומו אינו מתאים, עם טעם רע, ואף העברנו את תלונות הציבור לידיעת הזכיין. לא מצאנו לנכון להתערב באופן ישיר. עם זאת, יש מקום לביקורת ציבורית, לדיון נרחב וכן לגילוי אחריות של הזכיין והגוף המשדר".