כלי זיהוי לנקודת ההיפוך

שימו לב: למרות הגאות ההולכת וגוברת בשווקים, מפת המשבר לא השתנתה בנתיים

העבודה הרבה של קברניטי המשק האמריקני הצליחה לשבור את שיאי האופטימיות בכניסתה של השנה האזרחית החדשה. בימים אלה נחשפות עוד ועוד תוכניות כלכליות דוקומנטריות, בערוצים הפיננסיים מסוג CNBC ו-Bloomberg, הסוקרות את המשבר הפיננסי, וכמעט בכל אחת מהן, ההנחה היא שהגרוע מכול מאחורינו.

ואכן אין להתכחש שלאחרונה יש נתונים כלכליים משופרים בתחום הכלכלה האמיתית (בתוצר, ואפילו בתחום העבודה), יחד עם עליות שנתיות אדירות בשווקים הפיננסיים. האם כל זה לא היה צפוי מראש? בוודאי שכן.

למרות שאני מודה שלא העליתי בדעתי שהבנקים המרכזיים והממשלות יפנו לקיצוניות כזו: הדפסת כסף לשם קניית אגרות חוב (QE), ריבית 0, הלאמות, העיקרון נשאר יציב: צריך לעשות הכול כדי למנוע את קריסת המערכת הפיננסית, וזאת על ידי פתיחת כל הברזים המוניטרים והפיסקאליים.

בקשר לכך, אני מסב את תשומת ליבכם לסקירת המעקב האחרונה שפרסמתי לגבי מפת המשבר ב-7 לאפריל 2009: ובה תיארתי את הרקע לשינוי באווירה, אשר אמור להביא את השינוי החיובי, וגם את היעדים האפשריים לסיום שלב B, העולה, ואני מצטט (עבור מי שלא הקליקו על הקישור): "האזור המועדף הוא בין ה-50% תיקון (1140-1160), ל-61.8% תיקון (1240-1260)." יתר על כן, כאשר נשאלתי על הזמן המתאים ביותר לשיאו של גל עולה זה, ציינתי שתחילת-אמצע 2010 נראית לי כתקופה הסבירה ביותר לעניין זה.

מה השתנה מאפריל 2009 ועד היום? רק דבר אחד:

תחושת האבדון שהייתה לכל שחקני שוק ההון אז, לעומת הביטחון המוחלט שהכול בסדר עכשיו. אני תמיד חוזר ואומר שניתוח טכני איננה נבואה, אלא הסברה הטובה ביותר. והנה, בינתיים, ומאז 804 במדד SP500, טענתי למגמה עולה בשווקים הפיננסים, כאשר בדרך ליעד הסיום של שלב B, ניסיתי להבין את מהותם של התיקונים הטכניים שבדרך.

ביולי ובספטמבר, הייתה תחושה שנראה תיקונים עמוקים כאלה, אבל זה לא קרה, והמגמה העולה קיבלה תמיכה מתמשכת בכסף ה"חינמי" ובשכנוע שהלך וגבר מצד רבים וטובים בדבר החמצתם את הרכבת.

בשני המקרים, ניתנה הזדמנות לאלו שמימשו ויצאו, לחזור לשוק, וזאת על פי כללי המסחר הפשוטים של קווי המגמה. מטרת סקירה זו להביא בפניכם שני גרפים אשר ייתנו איתות לתחילת שינוי מהותי.

מקור הגרף הראשון באתר:http://www.investorsintelligence.com/x/free_chart.html?r=101 בו תוכלו למצוא אותו - (המספרים ושטחים הצבעוניים שלי):

משה שלום אחוזי חיוב


גרף זה מראה את שיעור המניות המוגדרות כמצב חיובי (Bullish), על פי מתודולוגיה הנקראת Point & Figure. לא כאן המקום להיכנס לפרטים על כך, די להיווכח שהגעה של לשיעור הגבוה מ-65-70, היא סימן לפסגה שממנה מתרחש מימוש או ירידה גדולה. (פס ורוד 2). דוגמא אחרונה ניתן למצוא בפסגה הכפולה ב-2007, אשר ממנה קיבלנו את הנפילה החופשית של המשבר הפיננסי.

כמו בכל אלמנט טכני המציין מצב קיצון של קניות או מכירות יתר, גם כאן, נתייחס לשני שלבים בניתוח שלנו לשינוי אפשרי: שלב ראשון הוא ההגעה לערכים הגבוהים והשלב השני הוא החזרה מהם.

בגרף ניתן להבחין שבספטמבר השנה היתה הגעה וחזרה כזו (דבר שחיזק בזמנו את הסברה לתיקון משמעותי הרבה יותר מאשר התרחש), אבל מאז הגרף הצליח לעלות הרבה יותר מהשיאים ההיסטוריים שלו, והוא עומד על הגבול העליון של הפס הוורוד.

לדעתי, ירידה מתחת ל-60-65, תציין את תחילת סיום שלב B העולה.

עוד גרף מעניין ששווה מעקב, בהקשר זה, הוא הגרף השבועי של תעודת הסל המייצגת את הסקטור הטכנולוגי (XLK):

משה שלום גרף שבועי טכנולוגיה


סקטור זה היווה את הסקטור החזק ביותר בכל העלייה מאז מרץ. למעשה, התחתית של מרץ הייתה יותר גבוהה מזו של נובמבר 2008 (2 סגול) ובזמנו ציינתי את הסטייה החיובית הזו כסימן נוסף לתחילתו של שלב B, במרץ ובאפריל. גל 5 קטום (Truncated) מרמז תמיד על שינוי משמעותי, ובמיוחד כאשר מדובר על גרף שבועי.

יש לזכור שסטייה כזו הייתה גם במדד שלנו (ת"א 25) כאשר השיא של מרץ (630) היה גבוה מזה של נובמבר (590), וזה מסתדר עם החוזק היחסי של השוק שלנו ביחס לאחיו בניכר, עקב המצב המשופר יחסית של המערכת הפיננסית הישראלית.

בגרף ניתן להתרשם מן המצב הקיצוני של קניות יתר במתנדים (1 סגול), בירידה במחזורים של התעודה (3 סגול) ובתעלה העולה התלולה יחסית (שנראית קצת כמו יתד עולה דובית). הגרף מעביר לנו מסר נוסף שקצת קשה לראות ב-SP עצמו: לא היה תיקון משמעותי מאז תחילת המגמה העולה ממרץ.

לסיכום

שלב B לקראת סיום. התאריך המדויק אינו ידוע כמובן, ואפילו קשה לראות את הסיבה המיידית לכך, אבל אם נעקוב אחרי אלמנטים המצביעים על "רוחב" השוק, כמו בגרף הראשון, ונעקוב אחרי סקטורים מובילים כמו בגרף השני, נוכל לקבל איתותים ורמזים לכך.

עם ההכנה הנפשית הזו, נתכונן לפעול על פי כללי המסחר הנכונים, כאשר המדד המייצג את השוק כולו (SP500) יורה לנו על כך.



  1. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com.
  2. משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.