פורום משותף לכנסת ולאוצר יפעל להגבלת חוק ההסדרים

בראש הצוות, שעל הקמתו הכריז הבוקר יו"ר הכנסת, יעמדו מזכיר הכנסת וראש אגף התקציבים ■ רובי ריבלין: "החוק במתכונתו הנוכחית הוא אנטי דמוקרטי ואנטי חברתי"

פורום משותף לכנסת ולמשרד האוצר יפעל להגבלת חוק ההסדרים. בראש הצוות, שעל הקמתו הכריז הבוקר (ג') יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, יעמדו מזכיר הכנסת וראש אגף התקציבים. במסגרת עבודתו יגבש הצוות את אופיו של חוק ההסדרים וילבן היבטים שונים שלו, בעיקר לנוכח הביקורת הרבה שסופג החוק מדי שנה.

"החוק במתכונתו הנוכחית הוא אנטי דמוקרטי ואנטי חברתי", אמר הבוקר ריבלין. "הוא הפך מאמצעי-למטרה, חוק דרקוני שמבטל במחי יד חקיקה פרטית שעברה בעמל רב את כל הליכי החקיקה", הוסיף. לדבריו, "על הממשלה לתת את הדעת לאיזון הנדרש בין הצורך להשיג את יעדי התקציב, שזו מטרה לגיטימית, לבין הנוהג הפסול להעמיס על החוק הזה רפורמות כלכליות מהפכניות או ביטולי חוקים, תוך ניצול השוט המונף מעל ראשי הח"כים של הליכה לבחירות, אם לא יאושר. אני שמח שבניגוד לשנים קודמות באוצר הבינו את ההשלכות הקשות של החוק וכעת שהגיע הזמן לגבש גבולות גיזרה ברורים לחוק כפי שקיימים במדינות דמוקרטיות רבות אחרות".

יו"ר הכנסת טען בדבריו כי "בעונת התקציב האחרונה, חשו כל הצדדים שהגיעו מים עד נפש, ויש לשים לכך סוף. מבחינת שני הצדדים, העברת התקציב הדו-שנתי היא הזדמנות לקיים הידברות מסודרת ונינוחה בין הכנסת לאוצר, לקראת הנחת התקציב הבא. הפורום המשותף שהקמנו יגבש אמות מידה ברורות וקפדניות, כדי להבטיח שחוק ההסדרים יהיה מידתי ויקיים את תכליתו . נבקש להפחית במידה ניכרת את הנפח וההיקף של החוק, ובמיוחד את הסעיפים שאין ביניהם ובין יישום התקציב קשר אינהרנטי וברור. כפועל יוצא, נבקש להשיב את החקיקה הממשלתית, ובתוכה גם את החברתית, אל ערוצי החקיקה השגרתיים והתקניים".

ריבלין אמר עוד כי ינהיג בוועדות הכנסת יום חקיקה שבועי, שיוקדש לקידום הצעות חוק ממשלתיות . זאת, לנוכח הטענות כי ועדות הכנסת משתהות בטיפול בהצעות חוק אלו, ומסכלות אותן באמצעות אי הנחתן על סדר היום.