בדיקת "גלובס": מי צריך בכלל חנויות מותג?

חנויות המותגים, כמו אלה של נייקי, אפל או סווטש, מציעות חוויית קנייה מושלמת עם ייעוץ מקצועי - אך טועה מי שמחפש שם מחירים נמוכים יותר עבור מוצרים זהים שנמכרים בחנויות הרגילות

חנויות המותג (או חנויות קונספט בלעז) מיועדות בעיקר למי שמבקשים להימנע מלהסתובב בין עשרות חנויות רק כדי לחפש מותג מסוים, או לכאלה שחשוב להם שהמוכר יהיה מעורה גם בפרטים הקטנים של כל אחד מהמוצרים הנמכרים בחנות. למרות מה שניתן אולי לחשוב, המחירים בחנויות אלה לא תמיד נמוכים ממוצרי המוצרים הזהים בחנויות אחרות.

חנויות הקונספט מתחלקות לשני סוגים: בסוג הראשון נמכרים בלעדית מוצרי המותג שלא ניתן להשיג בחנויות אחרות, כך לדוגמה בחנויות רשתות אופנה דוגמת קסטרו, פוקס או מנגו. הסוג השני הן חנויות מותג שמרכזות את הפריטים האופנתיים והפופולריים של הרשת, בעוד שניתן לרוב להשיג מוצרים זהים או דומים של אותה רשת גם בחנויות אחרות. כך לדוגמה נפתחו בשנים האחרות חנויות של אדידס, נייקי, אפל, סווטש, קרוקס ומותגים אחרים. את מוצרי המותגים האלה ניתן לרכוש גם בחנויות אחרות, אולם בחלק מהמקרים הדגמים שיוצעו למכירה בחנויות האחרות יהיו כאלה משנים קודמות, ובמקרים אחרים מוצרים שיובאו לישראל ביבוא מקביל.

בדיקה מדגמית של מחירי מוצרים בחנויות המותג לעומת מחירי מוצרים זהים או דומים בחנויות אחרות, מגלה שלרוב מחירי המוצרים בחנויות המותג אינם נמוכים יותר, ובמקרים אחרים אפילו יקרים (לעתים אפילו בשיעור ניכר).

כך לדוגמה מחירי מוצרי אפל זהים בחנויות המותג של אפל וברשתות אופיס דיפו ובאג שבהן הם נמכרים. כך גם מחירם של דגמים זהים של שעוני סווטש זהה בחנויות הקונספט ובחנויות אחרות שבהם הם נמכרים. התמונה שונה כשמדובר בחלק מהטלפונים הסלולריים של נוקיה - אלה דווקא זולים יותר בחנויות עצמאיות דוגמת הום סנטר, מאשר בחנות המותג.

כל היבואנים שעימם ביקשנו לשוחח בנושא לא הסכימו לדבר לציטוט, אולם כולם כאחד גרסו כי חנות מותג, בשונה מחנות מפעל, אינה מתיימרת למכור מוצרים במחיר נמוך יותר אלא מיועדת לתת לקונה את חווית הקנייה האולטימטיבית ולהכניס אותו ל"רוח המותג", ואכן, ביקור בחלק מחנויות המותג בהחלט גורם להזדהות עם המותג ומייצר חוויית קנייה.

אפל (idigital): לרוב המחירים דומים

חברת idigital, יבואנית מוצרי אפל לישראל, פתחה לפני כשנתיים את חנות הקונספט הראשונה בישראל של המותג בקניון רמת-אביב. לפני כחצי שנה נפתחה חנות נוספת בדיזנגוף סנטר, ובשבועות הקרובים מתוכננת להיפתח חנות נוספת בגרנד קניון בחיפה. החנויות, המחקות את חנויות המותג ברחבי העולם, מאופיינות בתצוגה פעילה המאפשרת למבקרים בחנות להתנסות במוצרים. לצד המחשבים, הנגנים והטלפונים של אפל, מוצע בחנות מגוון גדול של מוצרים משלימים כגון תחנות עגינה, כבלים, תיקים ועוד.

את מוצרי אפל ניתן להשיג גם ברשתות אופיס דיפו, באג וביג בוקס במסגרת חנות בתוך חנות, אולם בכל אחת מהרשתות האלה מוצג מגוון מצומצם משמעותית מזה שבחנויות אפל. מהבדיקה שערך "גלובס" עולה כי מחירי המוצרים זהים: כך למשל, מחשב נייד מאקבוק פרו 13 אינץ' 2.26Ghz עולה ב-idigital כ- 7,000 שקל, וברשת באג 100 שקל פחות - 6,900 שקל. בביג בוקס עולה מחשב זה 6,996 שקל, ובאופיס דיפו 6,984 שקל.

מחירו של iHome - תחנת עגינה ל-iPod (עם רמקולים בצבע שחור) - זהה ב-idigital ובאופיס דיפו - 400 שקל.

נוקיה: חנות המותג יקרה יותר

חברת יורוקום, יבואנית נוקיה, מפעילה את חנות הקונספט של המותג ברמת-החי"ל בתל-אביב. החנות, שבהקמתה הושקעו כחצי מיליון דולר, כוללת עמדות להתנסות במכשירים החדישים של החברה, וביניהם גם כאלה שעדיין לא משווקים בשוטף בישראל. כשהוקמה החנות היא היתה בין המוקדים הבודדים בהם ניתן היה להשיג מכשירים ללא שיוך לספקית סלולרית, אלא שבינתיים לפחות בתחום זה קמו לה מתחרים. בנוסף ניתן להשיג במקום אביזרים נלווים למוצרי נוקיה ולהיעזר בשירותי המעבדה של החברה. השוואת מחירי המכשירים בנוקיה לעומת מרכזי הסלולר בסניפי הום סנטר מוכיחה כי לפחות עבור מי שמסתפק במכשירים שאינם "המילה האחרונה", יהיה משתלם משמעותית לרכוש אותם שלא בחנות המותג.

לשם הדוגמה: נוקיה 7210 יעלה בהום סנטר 820 שקל, ובחנות נוקיה 909 שקל, נוקיה 3110 יעלה בהום סנטר 700, ובחנות נוקיה 800 שקל, נוקיה 2680 יעלה בהום סנטר 600 שקל ובחנות נוקיה 750 שקל.

סווטש: המחירים בחנויות זהים

מותג השעונים הבינלאומי, המיובא לישראל על-ידי חברת רולטיים, מפעיל 8 חנויות מותג ברחבי הארץ. בנוסף נמכרים שעוני המותג בחנויות מורשות ברחבי הארץ. חניות המותג המעוצבות בשפה עיצובית הזהה לחנויות המותג בעולם מציגות את הקולקציות העדכניות של שעוני סווטש, תכשיטי bijoux ושעוני פליק פלאק.

מחירי השעונים זהים בחנויות המותג ובחנויות השעונים בהם נמכרים השעונים, אולם בחנויות המותג נערכים מעת לעת מבצעי מכירה על דגמים מסוימים. כך לדוגמה בימים אלה נערך מבצע, שבמסגרתו מוענקים 45% הנחה על מגוון דגמי שעונים, ו-50% הנחה על מגוון תכשיטים.

מחירי השעונים הם 245-1,600 שקל.

נייקי: מחירים זהים על דגמים חדשים

מותג הספורט מפעיל 15 חנויות מקניונים ברחבי הארץ ובנוסף חנות עודפים בקניון הפתוח "מול זיכרון". בחנויות המותג ניתן להשיג את מגוון הדגמים החדישים ביותר של נעלי הספורט מבית נייקי, לצד פריטי אופנה עדכניים וציוד ספורט. מחירי נעלי הספורט בחנות המותג הם לרוב המחירים המומלצים על-ידי היבואן, ואלה אמורים להיות זהים למחירי אותם דגמים בחנויות ספורט אחרות. בשונה מחנויות המותג, שבהן נמכרים לרוב הדגמים החדשים בלבד, בחנויות ספורט אחרו ובחנויות עודפים ניתן להשיג דגמים משנים קודמות של נעלי ספורט במחירים נמוכים משמעותית ממחירי הדגמים החדשים.

בנייקי ישראל מסבירים כי למרות שלעתים הדגמים נקראים באותו שם, ישנו שוני משמעותי ביניהם בשנות דגם שונות. כך לדוגמה משנה לשנה מתעדכנים המפרט והטכנולוגיה של הנעל ולעיתים בא הדבר לידי ביטוי בהורדת משקל הנעל. לטענת היבואנים, מוצרים הנמכרים בחנויות האאוטלט השונות הם מוצרים מלפני 3 עונות ויותר, עובדה העשויה להיות משמעותית עבור העוסקים בספורט מקצועי.

מחירי נעלי ספורט מדגמים חדשים של נייקי: נייקי שוקס (NZ, R4 medallione) לנשים ולגברים עולות 699 בחנויות נייקי, בחנויות מגה ספורט ובחנויות ספורט ורטהיימר (למעט דגם medallione, המוצע כרגע במבצע בספורט ורטהיימר במחיר 649 שקל). דוגמה נוספת - נעלי נייקי שוקס SC, experience עולות 750 שקל בחנויות נייקי, במגה ספורט ובספורט ורטהיימר.

נעליים מאותו דגם במודלים ישנים יותר ובטכנולוגיות שונות ניתן להשיג בחנויות עודפים שונות במחירים נמוכים משמעותית. כך לדוגמה באאוטלט דיוטי פרי בפאואר סנטר נס ציונה נמכרות נעלי נייקי שוקס לנשים וגברים (NZ , R4, medallione, SC, experience) במחירים של 300-450 שקל.

מקס ברנר: הבדלים זניחים במחירים

מותג השוקולד היוקרתי מפעיל 6 סניפי חנויות מותג בבתי-הקפה של הרשת (שוקולד בר מקס ברנר), המעוצבים באווירה יוקרתית.

בנוסף נמכרים המוצרים בסניפי רשת זר פור יו, בדוכנים ייעודיים בקניונים ובנקודות ובכ-60 נקודות מכירה ברחבי הארץ.

מחירי המוצרים בבתי הקפה נמוכים בכ-10% בממוצע ביחס למחירים בנקודות המכירה ברחבי הארץ, אולם גם המחירים בנקודות המכירה אינם זהים ועשויים להשתנות בין הנקודות השונות.

מחירים לדוגמה: נאטס 80 גרם - בסניפי הרשת 36 שקל, ובדוכנים בקניון 38 שקל.

פייבוריט 40 גרם - בסניפי הרשת: 16 שקל, ובדוכנים בקניון 18 שקל.