אפריקה: נפלה טעות טכנית בתזרימי המזומנים בדו"חות רבעון 2

הטעות, שהתגלתה בביקורת שערכה בדוחות החברה רשות ני"ע נוגעת להצגת החזר הלוואה שקיבלה אפריקה ישראל מאחת החברות הבנות שלה

הצרות לא נפסקות באפריקה ישראל . החברה שחתמה באחרונה על הסדר חובות מול בעלי האג"ח של החברה הודיעה היום, כי תתקן את דוחותיה לרבעון השני של 2009, בהם נפלה טעות בסעיף תזרים המזומנים מפעילות שוטפת.

הטעות, שהתגלתה בביקורת שערכה בדוחות החברה רשות ניירות ערך, בניהולו של זוהר גושן, נוגעת להצגת החזר הלוואה שקיבלה אפריקה ישראל מאחת החברות הבנות שלה. על פי הודעת החברה, החזר ההלוואה נרשם בתזרים מפעילות שוטפת ולא בתזרים מפעולות מימון, כנדרש. הסכום בו תתקן החברה את דוחותיה נחשב לחסר תקדים בהיקפו, כ-592 מיליון שקל, שיופחתו מהתזרים מפעולות שוטפות ויתווספו לתזרים מפעולות מימון.

תזרים המזומנים של אפריקה ישראל מפעולות שוטפות יסתכם לפיכך בכ-169.3 מיליון שקל בלבד, לעומת 761.4 מיליון שקל בדיווח הראשוני. תזרים המזומנים מפעילות מימון יגדל מתזרים שלילי של 343 מיליון שקל לתזרים חיובי של 248 מיליון שקל.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת מבטא את היכולת של הפירמה לייצר מזומנים מהפעילות, בלי קשר לאירועים הוניים ומימוניים. להבדיל מדוח רווח והפסד שנעשה על בסיס צבירה - צוברים הכנסות והוצאות ברגע התהוותם, דו"ח התזרים הוא על בסיס מזומנים - תקבולים בניכויי התשלומים. מכאן שקיים פער בין הרווח של הפירמה ובין תזרים המזומנים מפעילות שוטפת התלוי, בין היתר, בגובה ההוצאות שאינן במזומן, ובעיקר בסעיף פחת והפחתות. ככל שסעיף זה גדול יותר, כך הפער בין התזרים לרווח יהיה גדול יותר.

חשוב להדגיש, באשר להשלכות של שינוי הסיווג באפריקה ישראל, מכיוון שמדובר בחברת נדל"ן, הרי שאין בכך משמעות גבוהה. מומחים בשוק ציינו כי מדובר בשינוי טכני בלבד, שאינו משפיע על בחינת שווי החברות, שכן בחברות נדל"ן ובמיוחד בחברות פרויקטים, אין אפשרות לנתח את החברות על פי דוח התזרים לתקופה האחרונה.