שמידט: "אמריקה צריכה לקחת על עצמה את האשמה למשבר"

מנכ"ל גוגל מסביר בראיון לעיתון הבריטי "טלגרף" מדוע מגיעה סימפטיה מועטה לבנקאים ומדוע לאובמה מגיעה סימפטיה ■ "זה היה בעיקר בשל מדיניות הריבית הנמוכה שיצרה עודף של כסף. זו היתה מדיניות של כסף קל"

מנכ"ל גוגל , אריק שמידט מסביר בראיון לעיתון הבריטי "סאנדיי טלגרף" מדוע מגיעה סימפטיה מועטה לבנקאים "מספרם של אלה שנפגעו ממעשיו של המגזר הפיננסי כה גדול, שקשה לפתח סימפטיה לאנשים העובדים במגזר, על רקע התנהגותם החמדנית", ומפרט מדוע צריכה אמריקה לקחת על עצמה את האשמה למשבר הפיננסי. כמו כן מעריך שמידט מה צפוי בשנת 2010 לכלכלת העולם.

במאי 2008 שם לב אריק שמידט כי משהו מוזר קורה בעולמה של גוגל, כאשר האנליסטים שלו עדיין לא יכלו לשים את האצבע על הנקודה אך כל הפרמטרים ב"מטריקס" של החברה הבוחנים את ההכנסות מפרסום הנובעות מכל הקלקה - רשמו ירידות, למרות שמספר ההקלקות נותר זהה.

החברה לא הצליחה לפצח מה קורה וחשבו בתחילה שמדובר בטעות שלהם, עד הקיץ היה כבר ברור כי משהו מהותי השתנה. הנתונים שהצביעו על ירידה בהנכנסות החלו לבלוט בתחילה בבריטניה ו"אני זוכר שחשבתי - מה לעזאזל קורה פה?" אומר שמידט. כיום אנו מבינים שמדובר היה בשינוי בהתנהגות הצרכנים שהיווה אינדיקציה מוקדמת למה שיקרה מאוחר יותר במערכת הבנקאית.

המערכת של גוגל שנתנה איתותים ראשוניים למשבר ואיפשרה לחברה להגיב אליו בהתאם והיא אחת הסיבות ששמידט הוא אחד מהמנכ"לים החזקים בעולם, אשר לו יקשיבו בקשב רב בסוף החודש בפורום הכלכלי העולמי שיערך כמדי שנה בדאבוס, בו נושא השנה את תפקיד היו"ר המשותף של הכנס.

"אני רוצה להיות בהיר - במשבר אשמה בעיקר ארה"ב, הדברים קרו בה ולא באירופה או בריטניה, זה היה בעיקר בשל מדיניות הריבית הנמוכה שיצרה עודף של כסף. זו היתה מדיניות של כסף קל". הבנקאים בניו יורק מיהרו לנצל את ההזדמנות שיצר חוק גלאס -סטיגל שאיפשר לבנקים לעשות שימוש במכשירים להשקעה בנכסים לשם יצירת נזילות, מה שיצר יש מאין סכומי כסף גדולים בשוק ובעוד שהבנקים עסוקים ביצירת כסף מכסף ורושמים רווחים אדירים מכך, הרגולטורים, תלוי בתפיסתכם, נרדמו על ההגה או שלא היו להם את הכלים להבנת מה שקורה".

לשמידט אין סבלנות לאלו המתלוננים כי אנו נכנסים לתקופה מסוכנת, בה החופש בשוק יוחלף ע"י המדינה והתערבות הרגולטורים ואומר כי "לכל יללה של הבנקאים ישנם מיליון אנשים שאיבדו את מקום עבודתם או את ביתם או את עסקיהם. הבנקאים צריכים להפסיק לצעוק נגד הרוח". מספרם שלם האנשים שנפגעו ממעשיה של תעשיית הפיננסים הוא כה גדול, שקשה שתהיה סימפטיה גדולה אליהם, בהינתן התנהגותם היהירה והחמדנית". "זיכרו, רבים מהממוסדות הללו הפריטו את הרווחים ובחרו בסוציאליזם ביחס להפסדיהם".

חששתי שאירופה ובריטניה יפגרו בכחצי שנה עד 9 חודשים אחרי ארה"ב בהתאוששות, כפי שקרה בהיסטוריה, אך באופן מפתיע זה לא קרה, אנו רואים תוצאות טובות למדי לפעילותינו באירופה. יש לכך שני הסברים, האחד הוא חוזקו של האירו כנגד הדולר והשני הוא חוכמת הצרכנים האירופיים אשר עוברים לפעול אונליין יותר מאשר במקומות אחרים בעולם.

שמידט צופה כי ההתאוששות בכלכלה העולמית בשנת 2010 תלווה במהמורות ותשפיע באופנים שונים על סקטורם שונים, כאשר לדעתו מגזר הטכנולוגיה יוביל את ההתאוששות.