יום תנודתי בבורסה הסתיים בירידות; מדד המעו"ף איבד 0.8%

שלמה אליהו הציע את נגיד בנק ישראל לשעבר דוד קליין לתפקיד יו"ר בנק לאומי ■ בנק ישראל הקפיץ תחזית המאקרו כלכלית ל-2010 - התמ"ג יצמח ב-3.5% ■ שרי אריסון מתכוונת למכור מניות הפועלים ב-100 מ' ד' - במניה נרשם מחזור חריג של כ-241 מ' ש'

המסחר בבורסה של תל אביב נסגר בירידות שערים כאשר מחזור המסחר היה גדול יחסית והסתכם בכ-2.38 מיליארד שקל. מדד המעו"ף איבד 0.8% ומדד הבנקים בלט בירידה של 1.7%. בין מניות המעו"ף ריכזה מניית הפועלים את המחזור הגדול ביותר - כ-241 מיליון שקל, ומניית מזרחי טפחות הובילה את הירידות במדד.

הירידות בת"א היו למרות העלאת תחזית הצמיחה של בנק ישראל ל-2010 בשיעור חד ל-3.5%. ולמרות שהחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט מאותתים על פתיחת מסחר חיובית בשיעור מקסימלי של 0.4% במדד ה-S&P 500.

הבורסה הושפעה היום גם מהמתקפה הספקולטיבית שניחתה על שוק המט"ח שם פועלים השחקנים הזרים בשוק להחלשתו של הדולר כנגד השקל ושערו נפל לרמת שפל בה לא היה מאז דצמבר 2008, בעוד שבנק ישראל בחר שלא להתערב.

בוול סטריט תיפתח היום לאחר נעילת המסחר עונת הדו"חות, כאשר ענקית האלומיניום אלקואה, שמפרסמת מסורתית ראשונה את דו"חותיה, צפויה לדווח על מעבר לרווח של 6 סנט למניה ברבעון הרביעי.

התחזית המאקרו-כלכלית לשנת 2010 של בנק ישראל עודכנה היום כלפי מעלה בעקבות מה משוגדר על ידי הבנק המרכזי כ"מידע חיובי על הפעילות הכלכלית במחצית השנייה של 2009 בארץ ובעולם, ובעקבות השיפור בתחזיות הצמיחה והסחר בעולם לשנת 2010". לפי התחזית המעודכנת, התוצר המקומי הגולמי צפוי לצמוח בשיעור של 3.5% לעומת צפי לצמיחה של 2.5% בתחזית קודמת, מספטמבר 2009. שיעור האבטלה צפוי לרדת ל-7.1% בממוצע לכל השנה, שיעור המתיישב עם רמה נמוכה מ-7% בסוף 2010, זאת לעומת שיעור אבטלה של 8.3% בתחזית הקודמת של בנק ישראל.

בנק ישראל מודאג מהעלייה בציפיות האינפלציה והתחממות שוק הנדל"ן

בנק ישראל פרסם היום את הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה, ממנה עולה כי הבנק מודאג מהעלייה בציפיות האינפלציה והתחממות שוק הנדל"ן בישראל, ופחות מייסוף השקל, ולכן החליט להעלות את הריבית בחודש שעבר ב-0.25% ל-1.25%.

4 חברי הנהלה מייעצים לנגיד סטנלי פישר בהחלטת הריבית. מתוכם, 3 תמכו בהעלאת הריבית בחודש דצמבר ואחד התנגד, מתוך חשש כי "התאוששות הכלכלה העולמית עדיין שברירית ועדיף להמתין לפני העלאת הריבית". יצוין כי גם בחודש נובמבר התנגד חבר הנהלה אחד להעלאת הריבית בטענה ש"עדיף לחכות חודש נוסף לפני העלאת הריבית בכדי להימנע מהסיכון של העלאת ריבית מוקדמת מדי". חברי ההנהלה שתמכו בהעלאת הריבית הדגישו את העלייה בציפיות האינפלציה, חריגת האינפלציה מהיעד העליון (3%), ההתאוששות הכלכלית בעולם שמביאה לגידול בסחר העולמי, וכן "התבססות ההתאוששות בפעילות ועלייה במחירי הנכסים, ובכללם מחירי הדיור".

ואפרופו פתיחת עונת הדו"חות בוול סטריט - החברות האמריקניות הגדולות, שמרכיבות את מדד ה-S&P 500, צפויות, במצטבר, להראות עלייה ברווחיהן ברבעון הרביעי, לראשונה מאז הרבעון השני של 2007. יתרה מזאת - אנליסטים מצפים לזינוק חד, של 184%, ברווחים, בהשוואה לרבעון הרביעי העגום של 2008. זאת, בעיקר הודות למוסדות הפיננסיים שצפויים לעבור לרווח. ללא חברות אלו, הרווח בחברות של ה-S&P 500 צפוי לגדול ב-8%. כך לפי ת'ומסון-רויטרס.

שרי אריסון מתכוונת למכור מניות הפועלים ב-100 מיליון דולר

שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים , פנתה לגורמים בשוק ההון בכוונה למכור חלק ממניותיה בבנק. ככל הנראה, אריסון מתכננת למכור מניות בהיקף של ב-100 מיליון דולר והיא פנתה לבתי השקעות במטרה למצוא מפיץ למניות. לפי הערכות בשוק, אריסון מעוניינת למכור את המניות בדיסקאונט של כ-2.5% על מחיר המניה ביום ההפצה. אריסון מחזיקה ב-25.76% ממניות בנק הפועלים דרך חברת מלח וחברת אריסון החזקות שבבעלותה. מניית הבנק מרכזת היום את המחזור הגבוה בשוק.

החברה לישראל , המחזיקה בצים, הודיעה כי אתמול הורידה סוכנות הדירוג את דירוג אגרות החוב (סדרה א'), (סדרה ב') ו-(סדרה ג') של צים מדירוג 'ilCC' עם תחזית דירוג שלילי לדירוג 'D'. היום הודיעה S&P מעלות לצים כי לאחר בחינה מחדש של דירוג אגרות החוב, הוא עלה לדירוג 'ilB' עם תחזית דירוג יציבה.

מניית הבינלאומי בדרך למדד ת"א 25: לאחר שבנק דיסקונט יתחיל במכירת מניותיו בבינלאומי, בכוונת הבנק הבינלאומי, שבשליטת צדיק בינו, לאחד את מניות מסוג 1 ו-5 על מנת להיכנס למדד ת"א 25. מהלך זה יגדיל באופן אוטומטי את הסחירות במניה וצפוי להעלות את שווי הבנק. במקביל לאיחוד המניות, מתכננים בבנק חלוקת דיבידנד גדול בסכום של 500-700 מיליון שקל וממתינים לצורך כך לאישור בנק ישראל. לאחר מכן צפוי כי הבינלאומי יכריז על מדיניות דיבידנד רשמית, צעד ממנו נמנע עד עתה.

אפריקה ישראל הודיעה כי תתקן את דו"חותיה לרבעון השני של 2009, בהם נפלה טעות בסעיף תזרים המזומנים מפעילות שוטפת. הטעות, שהתגלתה בביקורת שערכה בדו"חות החברה רשות ניירות ערך נוגעת להצגת החזר הלוואה שקיבלה החברה מאחת החברות הבנות שלה. הסכום בו תתקן החברה את דוחותיה נחשב לחסר תקדים בהיקפו, כ-592 מיליון שקל, שיופחתו מהתזרים מפעולות שוטפות ויתווספו לתזרים מפעולות מימון. תזרים המזומנים של החברה מפעולות שוטפות יסתכם לפיכך בכ-169.3 מיליון שקל בלבד, לעומת 761.4 מיליון שקל בדיווח הראשוני.

שלמה אליהו, המחזיק ב-9.6% ממניות בנק לאומי , כינס הבוקר מסיבת עיתונאים, בה הוא הציע את נגיד בנק ישראל לשעבר, דוד קליין כמחליפו של איתן רף בתפקיד יו"ר הבנק.

סאני שבשליטת אילן בן דב צפויה לבצע במהלך חודש ינואר הנפקה למוסדיים ולציבור של 3 סדרות של אג"ח, ולגייס הון בסך של כ-240 מיליון שקל. סאני מחזיקה באופן ישיר ובאמצעות החזקותיה בסקיילקס בכ-45.6% ממניות חברת פרטנר . האג"ח צריכות לקבל דירוג ע"י מידרוג עד למועד ההנפקה. אילן בן דב מתחייב להזמין באמצעות חברות שבשליטתו או באופן ישיר כ-50 מיליון שקל.

בלידר שוקי הון חוזרים לסקר את אלרוב נדל"ן וממליצים עליה ב"תשואת יתר" עם מחיר יעד של 77 שקל. בלידר מנמקים המלצתם בכך שהחברה נהנית היום מפורטפוליו נכסים איכותי בעיקר בישראל ובשוויץ, נכסי החברה נהנים מביקוש גבוה ושיעורי תפוסה גבוהים ובכך ממשיכים לייצר מיד שנה תזרים משמעותי, המחזק את האיתנות הפיננסית של החברה.

מדיגוס דיווחה כי התקשרה עם חברת Voyage Medical האמריקנית בהסכם רב שנתי לאספקת מצלמות וידאו זעירות, חד פעמיות שפיתחה החברה. על פי הדיווח, תמורת ההסכם המינימלית מסתכמת בכ-6.5 מיליון דולר. למיטב ידיעת החברה, המצלמות ישולבו כחלק ממוצר הלקוח אשר נועד לטיפול בלב.

גבעות עולם מרכזת עניין לאחר שאמש דיווחה על סיום הקידוח באתר "מגד 5" ומעבר לשלב הבדיקות החשמליות על מנת לקבוע האם קיים באתר מאגר נפט מסחרי.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]