הזרים מכרו, פישר הביט מהצד - והדולר נחלש ל-3.683 שקלים

היציג איבד 0.9% ■ סוחרים בשוק: זרים מכרו מאות מיליוני דולרים - דויטשה בנק, ברקליס ומורגן סטנלי היו הפעילים ביותר; ישנה אופציה עם שער פקיעה ב-3.65 ש' ■ אדם רויטר: "הספקולנטים חזרו לעבודה"

הדולר נחלש היום מתחת ל-3.69 שקלים על רקע מכירות אגרסיביות של דולרים על ידי משקיעים זרים, למרות שבנק ישראל הוריד את תחזית העודף בחשבון השוטף במשק לשנת 2010. סוחרים בשוק מסרו ל"גלובס", כי הזרים מוכרים מאות מיליוני דולרים בשוק, בעיקר דרך קרנות המכונות "קרנות מאקרו".

הדולר איבד 0.94% ושערו היציג נקבע ב-3.683 שקלים. האירו היציג עלה ב-0.4% ל-5.348 שקלים. בשוק המט"ח העולמי, הדולר מאבד 0.8% מול האירו ונסחר סביב 1.452 ד' לאירו.

בשבוע שעבר התערב בנק ישראל ורכש, לפי ההערכות, יותר מחצי מיליארד דולר, לאחר שהזרים מכרו כמיליארד דולר בשני ימי המסחר הראשונים בשבוע שעבר. סוחרים בשוק אמרו ל"גלובס", כי גם היום מוכרים הזרים מאות מיליוני דולרים וקונים שקלים. עיקר המכירות לא נעשה דרך מודלים (מכונות מסחר אוטומטיות) אלא דרך "קרנות מאקרו", קרי קרנות של הגופים הזרים הסוחרות על בסיס נתוני המאקרו של המשק. הסוחרים מציינים עוד, כי דויטשה בנק, ברקליס ומורגן סטנלי הם המוכרים הבולטים היום בשוק. ההערכה היא כי התחזקות הדולר בעולם והעלאת תחזית הצמיחה של בנק ישראל תורמות היום להתחזקות השקל.

מאבקי ספקולנטים?

קשה "לצבוע" את העסקאות בשוק המט"ח ולומר האם מאחורי מכירות הזרים עומדות בעיקר ספקולציות או שמא מדובר בעיקר בעסקאות "ריאליות". סוחרים בשוק מציינים בפנינו, כי בין הספקולנטים מתנהל בימים אלה מאבק על אופציה אקזוטית מסוג "דאל נו טאץ'" אשר שער הפקיעה שלה הוא 3.65 שקלים. היקף האופציה הוא מיליוני דולרים. במילים אחרות, אם הדולר ייגע ב-3.65 שקלים, הגוף שקנה את האופציה ירוויח.

"הספקולנטים חזרו לעבודה והם עושים את העבודה העיקרית", אומר ל"גלובס" אדם רויטר, מנכ"ל חברת הייעוץ חיסונים פיננסיים. רויטר הסביר כי בחודש דצמבר התחזק הדולר מול השקל כיוון שהזרים סגרו פוזיציות לקראת סוף השנה, וכי משבוע שעבר הם שוב חזרו לשוק ופתחו מחדש את הפוזיציות - לונג שקל, שורט דולר.

"בדצמבר הספקולנטים לא משחקים בשוק המט"ח; הם סוגרים פוזיציות וגוזרים בונוסים", הוסיף רויטר ושיגר חץ לעבר בנק ישראל: "הבנק טוען שאין ספקולנטים, אז למה יש לו בעיה? למה הוא נלחם? אם אין ספקולנטים, הוא לא צריך לעשות כלום".

רויטר ציין כי הדולר לא נחלש אך ורק בגלל פעילות ספקולטיבית, אלא גם בגלל נתוני המאקרו של ישראל. בהתייחסו להעלאת תחזית הצמיחה היום, אמר רויטר: "מצד אחד מצבנו נפלא אבל באותה נשימה בנק ישראל רוצה להחזיק את השקל חלש. אם הכל טוב ויש צמיחה - אתה לא יכול לצפות שכל העולם לא ישקיע בשקל. כולם קוראים את התחזיות של בנק ישראל ומתלהבים".

בנק ישראל מעדכן מעלה את תחזית הצמיחה

התחזית המאקרו-כלכלית לשנת 2010 של בנק ישראל עודכנה היום כלפי מעלה בעקבות מה שמוגדר על ידי הבנק המרכזי כ"מידע חיובי על הפעילות הכלכלית במחצית השנייה של 2009 בארץ ובעולם, ובעקבות השיפור בתחזיות הצמיחה והסחר בעולם לשנת 2010".

לפי התחזית המעודכנת, התוצר המקומי הגולמי צפוי לצמוח בשיעור של 3.5% לעומת צפי לצמיחה של 2.5% בתחזית קודמת, מספטמבר 2009. שיעור האבטלה צפוי לרדת ל-7.1% בממוצע לכל השנה, שיעור המתיישב עם רמה נמוכה מ-7% בסוף 2010, זאת לעומת שיעור אבטלה של 8.3% בתחזית הקודמת של בנק ישראל.

נקודה חשובה מאוד לדולר נוגעת לתחזית בנק ישראל בנוגע לחשבון השוטף. על פי אומדן הלמ"ס מסוף דצמבר 2009, הסתכם החשבון השוטף ב-2009 ב-7.2 מיליארד דולר. בנק ישראל צופה כי החשבון השוטף יסתכם ב-2010 ב-3 מיליארד דולר, זאת לעומת תחזית קודמת ל-4.9 מיליארד דולר.

איתן אדמוני, מנהל חדר מסחר מט"ח בבנק ירושלים, אמר כי היחלשות הדולר "היא רק ההתחלה". לדבריו, "לנגיד בנק ישראל צפויה חצי שנה קשה כי הדולר ימשיך להיחלש בארץ ולא משנה מה יקרה איתו בעולם. הסיבה ברורה: מצב כלכלי מעולה בישראל ביחס לכלכלות המערב, שעדיין נאבקות בסימני המשבר הפיננסי. הזרים ממירים דולרים לשקלים כי הדולר לא משלם ריבית כלל. כאן בארץ, ועוד אם התחזית להעלאות ריבית נוספות, הם יכולים לקבל תשואה נאה יותר על כספם".

כלל פורקס: מגמת הדולר השבועית היא דובית

מבחינה טכנית, בכלל פורקס מעריכים כי המגמה השבועית של הדולר היא דובית עם אפשרות לתיקון לאחר מהלך חזק של ירידות. בכלל פורקס מאמינים כי קיימת אפשרות מכירה אם הדולר יסגור יציג מתחת ל-3.71 שקלים. בתרחיש חלופי, יש לחפש אפשרות קנייה זהירה מעל אזור ה-3.76 שקלים.

באיזי פורקס מציינים כי רמת התמיכה הקרובה לדולר מצויה ב-3.69 שקלים, כאשר פריצה של רמה זו יכולה להאיץ את התחזקות השקל לעבר רמת התמיכה המשמעותית ב-3.62 שקלים. להערכתם, העלאת תחזית הצמיחה לשנת 2010 על ידי בנק ישראל וגם בנקים ברחבי העולם כדוגמת מריל לינץ' מספקות תמיכה לשקל, שיחד עם היחלשות הדולר בעולם ממשיך להתחזק.

[לאתר המט"ח]