שערי ריבית חתכה ב-32% את שערוך האג"ח של אלעד US

זאת, לאחר שהחברה האם, אלעד גרופ של יצחק תשובה, רכשה 11.6 מיליון אג"ח של הבת לפי שער של 80 אגורות

בעוד שחברת אלעד גרופ, זרוע הנדל"ן הפרטית של יצחק תשובה, בוחנת על פי פרסומים שונים הנפקה של החברה הבת, אלעד קנדה, בבורסה של ת"א, סופגת חברה בת אחרת שלה, אלעד US, הפחתה של 32% בשערוך האג"ח הפרטיות שהנפיקה למוסדיים - מ-118 אגורות ל-80 אגורות לאיגרת.

ההפחתה מתרחשת לאחר שאלעד גרופ ביצעה רכישה של 11.6 מיליון שקל ערך נקוב מהאג"ח של אלעד US, לפי שער של 80 אגורות.

את השווי החדש קבעה חברת שערי ריבית, חברה בת של משרד רואי חשבון פאהן קנה יועצים, המשערכת בשוק את מרבית הנכסים הלא סחירים (ובמקרה זה אג"ח פרטיות).

אלעד US היא חברה ייעודית שבבעלותה 11 נכסי נדל"ן למגורים ומשרדים בפלורידה ובג'ורג'יה שבארה"ב. החברה הנפיקה אג"ח בהיקף של 1.15 מיליארד שקל ביוני 2007, בריבית של 5.2%. תזרים המזומנים של החברה משמש כבטוחה לאג"ח, אשר צפויות להיפרע בחמישה תשלומים שווים בשנים 2011-2015.

חברת שערי ריבית מספקת שירות של שערוכי שווי הוגן למשקיעים המוסדיים בישראל משנת 2005.

בתחילה סיפקה את הריביות להיוון, והמוסדיים היו עושים את השערוך בעצמם. אך מתחילת 2009 החברה משערכת את השווי ההוגן למשקיע המוסדי באופן ישיר, והמודל שלה מתעדכן באופן שוטף בהתאם לעסקאות מהותיות בשוק.

"עיוותים שמטים תוצאות הקופות"

גילעד אלטשולר, בעלי חברת הברוקרים אלטשולר שחם, התייחס לאחרונה לנושא בשיחה עם "גלובס", ואמר כי "עמיתים רבים בקופות הגמל אמנם אינם יודעים זאת, אבל בתוך הקופות שהם מחזיקים קיימים עיוותים שמטים את תוצאות הקופות, ומי שנושאים בנטל הם העמיתים עצמם. הכוונה היא לעיוותים בשוק האג"ח הבלתי סחירות, שמהוות אמנם חלק קטן, אך לא מבוטל, מתיק הנכסים של קופות הגמל".

לדברי אלטשולר, יש לכך השלכה על קופות הגמל וקרנות הנאמנות שמחזיקות באיגרות החוב הללו, ובהתאם לכך גם על העמיתים בקופות. כך למשל, אם עמית מחליט לעזוב קופת גמל שמחזיקה באג"ח המשוערכת בערך גבוה מערכה ה"אמיתי", הרי שהעמיתים הנותרים מסבסדים את היציאה שלו במחיר הגבוה. מי שנכנס לאותה קופת גמל כעמית חדש, משלם כמובן פרמיה על האג"ח, שכן הוא קונה אותה במחיר המשוערך.

דירוג גבוה לאיגרות החוב

אג"ח אלעד US מדורגות ב-A, כמו גם האג"ח של החברה האם אלעד גרופ. נזכיר, שבחודש אפריל 2009 הוציאה מעלות את אלעד גרופ מרשימת המעקב שלה, ואשררה לה את הדירוג הגבוה, עם תחזית שלילית. "המשך ירידת שווי הנכסים, כפי שנצפה בצפון אמריקה ברבעון האחרון של 2008", כתבו אז כלכלני מעלות, "עשוי להביא להמשך הגידול במנוף הפיננסי של אלעד גרופ, לרמות גבוהות משצפינו".

באשר לאפשרות להנפקת אלעד קנדה, בשבוע שעבר ביקר בישראל מיקי נפתלי, מנכ"ל אלעד גרופ, ככל הידוע כדי להכשיר את הקרקע להנפקת החברה בתל-אביב. על פי הערכות, נציגי אלעד יגיעו לישראל פעם נוספת בחודש אפריל, כדי לבצע את הרוד-שואו לקראת ההנפקה, שתתבסס על דוחות אלעד קנדה לשנת 2009.

סך ההתחייבויות של חברת האם, קבוצת אלעד גרופ, נאמד ב-4.3 מיליארד דולר והיא חייבת למחזיקי איגרות החוב כ-655 מיליון שקל. אלעד קנדה חייבת למחזיקי האג"ח שלה 1.4 מיליארד שקל. המחזיקים הגדולים באג"ח של קבוצת אלעד הם פסגות, מגדל, כלל, הראל ומנורה מבטחים.

אלעד גרופ סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2009 בירידה של כ-65% בהכנסות בהשוואה לתקופה המקבילה ל-357 מיליון דולר.

בשורה התחתונה נרשם רווח נקי של כ-31 מיליון דולר, לעומת הפסד של 60 מיליון דולר בתקופה המקבילה והפסד של 292 מיליון דולר ב-2008.

בשיחות עם החתמים והמשקיעים המוסדיים, עימם נפגש נפתלי במהלך השבוע האחרון, הוא הפגין ביטחון בעסקי החברה והביע תקווה שהשווי לפיו היא תונפק יגיע לכחצי מיליארד דולר.* *