נתניהו מפזר הבטחות: "נסיעה מאילת עד הצפון בלי רמזור; נוזיל את מחירי הדירות"

גלובס tv ראש הממשלה בתדרוך מיוחד לקראת אישור הרפורמה בתחום התכנון והבנייה: "זוגות צעירים נדחסים לרצועות בנייה קצרות, עם מחירים אסטרונומיים והיצע מזערי; יותר זוגות חיים עם ההורים שלהם" ■ אלי ישי: "הרפורמה - שינוי מהפכני לזוגות צעירים"

"במצב הקיים היום, היזם עובר דרך ייסורים. כדי לקבל היתר בנייה, מתבצע סבב סבוך ומסורבל. זהו מצב שלא מצוי באף מדינה מתוקנת אחרת. אנחנו הולכים להפיל את חומות הביורוקרטיה".

את הדברים האלה אמר היום (א') ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתדרוך מיוחד שעסק ברפורמה בתכנון ובבנייה, לקראת ישיבת ועדת השרים לשיפור תחום התכנון והבנייה שתיערך מחרתיים, אשר בה אמורה הוועדה לאשר את הרפורמה הכוללת בנושא.

נתניהו המשיך ואמר, כי "החזון הכלכלי שלי הוא שישראל תהיה מעצמה אזורית כלכלית, ומעצמה עולמית בטכנולוגיה. הצמיחה שחוללנו בשנים האחרונות נעשתה ללא שוק הבנייה - ללא המנוע המרכזי הזה, ואף חרף כך. אם נסלק את המכשולים בבנייה ובביורוקרטיה נוכל להזניק את הכלכלה. כיום זוגות צעירים נדחסים לרצועות בנייה קצרות, עם מחירים אסטרונומיים והיצע מזערי; יותר זוגות חיים עם ההורים שלהם".

ראש הממשלה פירט את השלבים בתוכניתו להוזלת מחירי הדירות: החל מהגדלת היצע הקרקע (באמצעות תוכנית הצפת השוק של משרד השיכון), דרך פרישת רשת תחבורה ארצית שתחבר את הגליל למרכז הארץ ועד לרפורמה בתכנון ובבנייה.

"אין שום סיבה שלא נוכל להיות מחוברים מבחינת תחבורה, כך שיהיה אפשר לנסוע מאילת עד הצפון מבלי להיתקל ברמזור אחד", הוסיף נתניהו. "אנחנו מקום 120 בעולם בזמן שלוקח לקבל היתר בנייה - זה לא יכול להימשך! אנחנו בתחתית המדינות של העולם השלישי בתחום הזה ואנו הולכים לשנות את זה; יעילות, שקיפות ומלחמה בשחיתות - אלה הם 3 השלבים. חסל סדר ישיבות ואין ספור ועדות בדלתיים סגורות. כל אזרח יוכל לדעת בדיוק מה קורה".

אלי ישי: מהפכה לזוגות הצעירים

שר הפנים, אלי ישי, הוסיף כי "הרפורמה תעשה שינוי מהפכני לזוגות צעירים ולכלל האוכלוסיה. הרפורמה היא שינוי מקצה לקצה. אי אפשר לעמוד מול כל האזרחים עם הבירוקרטיה הנוראית הזו. היא מסרבלת את ההליכים וצריך להפסיק עם זה".

שר האוצר שטייניץ, שנכח גם הוא בתדרוך, ציין כי "אני זוכר שהצגנו את תוכנית 'בלימה ותנופה', ואמרתי אז שהמטרה היא לבלום את ההתרסקות וב-2010 לחזור לצמיחה ולהוריד את שיעור האבטלה. הצלחנו לעשות זאת הרבה יותר מהר משחשבנו. אחד מהסעיפים היה הרופורמה במינהל. זה היה סעיף מרכזי שאנחנו קרובים להשלמתו. האפקט הכלכלי של סעיף זה חשוב מאוד. כדי לאפשר צמיחה משמעותית צריך הון פיננסי, הון אנושי והון קרקעי. במשבר האשראי טיפלנו והוא התפוגג; בהון האנושי טיפלנו בתמיכה במו"פ, חינוך והשכלה, ואחנו עדיין משקיעים בכך.

"ההון הקרקעי עדיין לא ממומש ולא מנוצל בגלל הסחבת והבירוקרטיה. את זה אנו באים לפתור היום. רה"מ הטיל עלי להפוך את החזון למציאות. הביצוע ייעשה במשרדים האחרים ויסתבר שגם בישראל אפשר לבנות בית מלון בשנתיים-שלוש וגם מגורים במרכז ובפריפריה - זה יהיה חשוב לצמיחה הכלכלית שנרגיש בשנים הקרובות".

אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, חשף את סיסמת הרפורמה:"'תוכנית אחת בוועדה אחת", ופירט: "כל בקשה להיתר תידון בוועדה אחת וזה יקצר משמעותית את הביורקרטיה. בשלב שני נבזר סמכויות מהוועדות המחוזיות למקומיות. שלב שלישי הוא חיזוק מקצועי לוועדות המקומיות והגברת השקיפות הפיקוח והבקרה, לאחר מכן נתמקד בשימור הוועדות המחוזיות ומיקוד תפקודן בתוכנית מתאר כוללנית, נבצע סדר בתחום העררים. בסופו של דבר הראיה הכוללת תבוצע בסמכות המועצה הארצית. מימוש הרפורמה הזו צפוי להיות בתוך 4 שנים. יש המון כסף שיושקע והושקע כדי להתאים את המערכת למצב החדש, בהדרכות ובהטמעה".

הרפורמה: פחות בירוקרטיה, דירות זולות יותר

מטרת הרפורמה בהליכי התכנון והבנייה היא ייעול, קיצור ופישוט הליכי הרישוי תוך שיפור באיכות הבנייה. הרפורמה כוללת רישוי זמין, כמו הגשה ומעקב מקוונים ובקרה מקוונת. השלב הראשון של הרפורמה, שהוא "מהפכת הרישוי", אושר בוועדת השרים כבר בנובמבר.

השלב הראשון, שלב מהפכת הרישוי, כולל 3 מסלולי רישוי קצובים לקבלת היתרי בנייה, שכוללים מסלול פטור, מסלול מקוצר ומסלול מלא. מסלול פטור הוא מסלול שבמסגרתו יינתן פטור מלא מהליכי רישוי ויוענק אישור מיידי לתוכניות קטנות כמו סגירת מרפסות והקמת פרגולות. במסלול זה יינתנו ההיתרים באופן מיידי. המסלול המקוצר הוא מסלול שאליו יוגשו תוכניות בעלות השפעה קטנה יחסית ברמה ההנדסית והמרחבית. במסלול זה יינתן ההיתר תוך 45 יום. המסלול המלא מיועד לתוכניות הגדולות שיש להן השלכה מהותית ברמה ההנדסית והמרחבית כמו בניית בניין חדש והקמת גשרים. במסלול זה יינתן האישור תוך 90 יום.

המסלולים ייקבעו בתקנות שר הפנים, כך שלפחות 50% מהבקשות ייכנסו למסלול הפטור או המסלול המקוצר.

הרפורמה, ובראשה חקיקת חוק תכנון ובנייה חדש, באה להגדיל את השקיפות והנגישות לכל תיק שנמצא בשלבי אישור, לצד קביעת מועדים מקסימליים שיגדירו את הזמן הצפוי לקבלת האישורים.

החלק השני הוא ייעול התכנון במוסדות התכנון. מטרתו להגביר את השקיפות והפיקוח. מטרה נוספת היא לחזק את הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה. בוועדות המקצועיות יישבו נציגים ממועצת העיר ומשקיפים וזאת במטרה להביא למצב שבו תוכנית אחת נידונה בוועדה אחת ולא במספר ועדות כפי שנהוג היום, מה שיוצר סרבול ביורוקרטי.

יצוין, כי במתווה החדש לכל שלב בתכנון התוכנית יינתנו לוחות זמנים מראש. הרפורמה בכללותה נועדה לשפר את השירות ואת את רמת הוודאות של ההליכים מתוך מטרה להביא לבסוף להורדת מחירי הדירות ולחיסכון שיכול להגיע עד ל-4.5 מיליארד שקל בשנה.