בדיקת "גלובס": ויטמינים ותוספי מזון לילדים - האם צריך אותם?

שפע ויטמינים ותוספי תזונה המוצעים כיום לילדים, לרוב כסוכריות או קוביות שוקולד ■ "גלובס" גייס רופא, רוקח ודיאטנית - ובדק מתי כדאי לתת לילדים ויטמין C, מי זקוק לאומגה 3, והאם הסוכר שבוויטמינים עלול להזיק

סוכריות גומי, דובונים, קוביות שוקולד וסוכריות על מקל הם לא חלק מרשימת ממתקים לחגיגה, אלא חלק מהתצורות שבהם נמכרים ויטמינים ותוספי מזון לילדים. "גלובס" התייעץ עם רופא ילדים, רוקח ותזונאית ילדים, וגילה שאין תמימות דעים - יש התומכים במתן תוספים על בסיס קבוע ובמינונים מוקפדים, ויש הדוגלים בכך רק במקרה של חוסרים. לגבי נקודה אחת כולם מסכימים: לתזונה נכונה יש חשיבות ראשונה במעלה.

ענף הוויטמינים לילדים מגלגל 500 מיליון שקל בשנה, כך מעריך חאתם עמשה, מנהל תחום טבע בית-מרקחת בניו-פארם. לדבריו, המספר משקף עלייה ניכרת בצריכת ויטמינים בשנים האחרונות, במיוחד בקרב ילדים בני 3-15. הוא מעריך כי חמישית מכלל הילדים בישראל צורכים תוספי מזון, כפועל יוצא של "הגברת המודעות לבריאות בקרבה האוכלוסייה הכללית והרגלי תזונה לקויים הקיימים בטווח הגילאים המדובר, הכוללים חוסר סדירות בארוחות וצריכת מזון מעובד. גם התפרצויות של מחלות ויראליות למיניהן, לדוגמת שפעת ונגזרותיה, הגבירו את נהירת ההורים לבתי-המרקחת".

"גלובס" גייס את ד"ר מיקי שטיין, מומחה לרפואת ילדים בקופת-חולים כללית, ד"ר טלי סיני, דיאטנית ילדים ויו"ר "עתיד", עמותת התזונאים והדיאטנים בישראל, והרוקח מיקי עופר, חבר מועצת ארגון הרוקחות בישראל, כדי שיתנו חוות דעת מקצועיות על התוספים המבוקשים. "בארץ, למעט מקרים קיצוניים, לא יכול להיווצר מצב של חוסר ממשי בוויטמינים. ברור שעדיפה תזונה נכונה, אולם היות וזו לא תמיד בנמצא אני תומך במתן ויטמינים לילדים באופן קבוע ובמינונים מוקפדים", אומר ד"ר שטיין.

מחירים: חפשו את המבצע

קשה להשוות בין מחירי הפורמולות, משום שההרכב שלהן שונה: האחת מכילה תערובת של 11 ויטמינים, האחרת 21, השלישית מועשרת באבץ וברביעית הדגש הוא על ויטמינים ממשפחת ה- B . אולם, ניתוח המחירים ביחס לעלות כל טבלייה (כסוכרייה, מטבע שוקולד או כדובון ג'לי) מגלה הבדלים משמעותיים.

מבצעים על מדף תוספי המזון הם עניין שכיח. ניתן למצוא צמדי אריזות במחיר מוזל, הנחות לחברי מועדוני הלקוחות השונים, הנחות דרך קופות-חולים ועוד, כך שתמיד מומלץ לעקוב אחר מבצעים. הנחות נפוצות לדוגמה על אריזות בצמדים (למשל זוג אריזות ויטמין C של יומי נמכר ב-50 שקל ב"עדן טבע מרקט").

בסופר פארם מוענקת בימים אלה הנחה של 20% על מוצרי אלספה (אלטמן), בניו-פארם 25% הנחה על ביוטיקיד (סופהרב) ועל דובוני מדי-בר, באתר האינטרנט של טבע ספורט קסטל ( www.tevasport.com ) נמכרים דובוני ויטמין C של מדי-בר ב-30 שקל, באתר ויטמין גלובל ( www.vitaminglobal.co.il), 20% הנחה על מוצרי אומגה 3 לילדים של אלספה ועוד.

* מולטי-ויטמין: בבתי-המרקחת של מכבי, ישלמו מבוטחי מכבי על מולטי-ויטמין מסדרת מכבי care כ-60 אג' לטבלייה (76 שקל לצמד אריזות המכילות כל אחת 60 יחידות סוכריות דגיגונים), לעומת כ-1.40 שקל לטבליית לעיסה של סולגאר (85.50 שקל לאריזה ובה 60 טבליות לעיסה).

* ויטמין C: גם כאן ישלמו מבוטחי מכבי את המחיר הנמוך ביותר: כ-45 אג' לטבלייה לעומת כ-1.25 שקל לסוכרייה מסרת מוצרי דורה של ארומה לייף. המחיר גם משתנה לפי המיתוג: ויטמין C בפורמט סוכריות ג'לי של דורה נמכרים ב-50 שקל אריזה המכילה 40 טבליות, לעומת דובוני מדי-בר שמחירם 38 שקל והמכילים 60 טבליות. זאת למרות ששני המוצרים משווקים על-ידי ארומה לייף. בחברה מדגישים שהמוצרים אינם זהים לחלוטין, ודווקא מחזקים את מוצרי מדי-בר, שהם הזולים יותר, משום שהם מחוזקים מבחינת ערכי הוויטמינים שהם מכילים. באופן כללי, מחיר תוסף ויטמין C נמוך משל תרכובת מולטי-ויטמין.

* פרוביוטיקה: מגיעה לרוב בפורמט של אבקה ובכמויות שונות בין היצרנים, בחישוב לפי גרם המחיר הוא כ-70 אגורות עד 1.10 שקל לגרם (80 שקל ל-75 גר' אבקת פרוביוטיקה של life , מתוצרת סופהרב, ו-107 שקל ל-100 גר' ביוטיקיד של סולגאר). פורמט אחר מציגה למשל אלטמן עם קוביות לעיסה פרוביוטיקיד 74 שקל ל-40 יחידות - 0.54 שקל ליחידה.

הכי חשוב: תזונה

הרוקח מיקי עופר מגדיר את שפע תוספי המזון והויטמינים לילדים ולכלל האוכלוסייה כ"טרנד שלא בהכרח נחוץ כתוספת:

"ככל אדם בוגר, ילד עם תזונה מאוזנת אינו זקוק לתוספת ויטמינים, למעט יוצאים מן הכלל", אומר עופר.

גם הדיאטנית ד"ר טלי סיני מדגישה כי רוב הילדים אינם זקוקים לתוספי תזונה וויטמינים, למעט אלה הסובלים מחוסר על רקע תזונה לקויה מאוד, מחלה ממושכת או לסובלים מבעיות בספיגת המזון.

לדבריה, במקרים מסוימים, לצד תיקון הרגלי האכילה יומלץ על צריכה מבוקרת של תוספי תזונה. דרך זו נמצאה יעילה במחקר שערכה סיני שהתמקד בהפרעות בגדילה בקרב ילדים.

"תפריט מגוון הכולל דגנים, מוצרים מן החי, ירקות ופירות יספק את המינונים המתאימים לכל גיל וגם מספק מרכיבים הכרחיים ויעילים נוספים שהגוף זקוק לו כגון: סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון. אני לא מקבלת את הטענה שילדים ובני נוער לא אוהבים ירקות ופירות, מכיוון שניתן לגוון את אופן שילוב הירקות והפירות בארוחה, כטריים או כמבושלים. מה שחשוב הוא להקנות הרגלים אלה מגיל צעיר. ירקות ופירות מועשרים ועשירים במינרלים ובוויטמינים וההרגל לשלב אותם בתזונה היומית עדיף על הרגלים של צריכתם באמצעים מלאכותיים.

כך למשל, רמה מספקת של ויטמין C מתקבלת בקלות עם אכילת תפוז אחד, המכיל פי 4 ויטמין C מהצריכה המומלצת לילדים בני 4-8, או פלפל אדום המכיל ויטמין C בכמות הגבוהה פי 3 מהצריכה המומלצת למבוגרים".

עופר מדגיש כי ויטמינים שיש לתת לתינוק, בהם ויטמין D או ברזל, אינם נכללים בין ויטמינים שניתן לקבל מתזונה נכונה.

ממתק או ויטמין?

ויטמינים בגרסאות ממתקים אמורים לעשות את החיים קלים להורים, ומתוקים לילדים. גם על כך הדעות חלוקות: ד"ר שטיין מציג גישה ריאלית לפיה "הילדים ממילא אוכלים ממתקים, ולכן עדיף שאלה יהיו בעלי ערף מוסף החיוני לגופם. ידוע שאצל ילדים הטעם גובר על ההיגיון ובשל כך גם תרופות עשויות בפורמט מתוק. היות והסוכר לא פוגם ביעילות של הוויטמין ואינו פוגם בספיגה אלא רק "מעלים" את הטעם, אין מניעה מסוכרייה אחת או קוביית שוקולד ליום. אין מה להיתמם רוב הילדים יוכלו ממתקים בכל מקרה".

סיני לעומתו מדגישה את העניין השנוי במחלוקת: "ויטמינים המסתתרים בממתק הם אכן נוחים יותר לשימוש אך קיימת בהם בעייתיות בשל החיבור השגוי שבין ממתקים לתזונה בריאה, והעידוד לאכול ממתק במקום פירות וירקות".

"אני לא אוהב לערבב ויטמינים עם ממתקים" מציין עופר. "ילד לא צריך לאכול שוקולד או סוכרייה כל יום, ובכדי לשמור על מינונים נכונים למי שכן זקוק לתוספי מזון, הייתי מעדיף שיינתן כתרופה ולא בתוך מעטפת של ממתק".

אומגה 3

דבר הרופא: "מומלץ לצרוך אומגה 3, שתפקידה להוריד את רמת הכולסטרול בדם ושמירה על מערכת הלב. תוסף זה נמצא יעיל בעיקר לילדים בעלי בעיות קשב וריכוז".

דבר הרוקח: "האומגה 3 יעילה למערכת הדם והלב, אולם יש לבדוק את נחיצותה באופן אינדיווידואלי".

דבר הדיאטנית: "על-ידי תכנון מושכל של תזונה, אין סיבה שיהיו חוסרים בגוף".

טווח מחירים: 85-100 שקל.

מולטי-ויטמין

דבר הרופא: "מתן מנות מדודות לא יכול להזיק. יש הורים שמדווחים על שיפור בתאבון, יש שדיווחו על חיזוק שורשי השערה. חשוב לבדוק את תכולת התערובת והתאמתה".

דבר הרוקח: "לפני צריכת מולטי-ויטמין יש לבדוק את מידת נחיצותו.

דבר הדיאטנית: "עם תזונה מאוזנת אין צורך בתוספים מלאכותיים".

טווח מחירים: 50-100 שקל, בפורמטים שונים.

פרוביוטיקה

דבר הרופא: "חיונית לילדים בעיקר בחורף.יעילותה גם הוכחה מדעית".

דבר הרוקח: "יעיל בתקופת החורף. היות ובארץ ילדים ומבוגרים מקבלים אנטיביוטיקה בכמות מופרזת, יש לדאוג להחזרת החיידקים הטובים. למשל, אסידופוליס שעוזר להחזרת הפלורה הטבעית לתוך מערכת העיכול. מומלץ לשלב פרוביוטיקה עם מתן אנטיביוטיקה".

טווח מחירים: 80-100 שקל.

ויטמין C

דבר הרופא: "מצוין לחיזוק מערכת החיסון. מינון נמוך באמצעות אכילת פרי לא ישפיע במיוחד, ולכן נדרש מינון כזה שניתן לצרוך בעיקר דרך תוסף תזונה".

דבר הרוקח: "יעילותו מוכחת,, בעיקר בחורף, כמחזק וכמונע מחלות. לכן אני תומך בצריכתו".

דבר הדיאטנית: "זה פיתרון קל ולא בהכרח נכון. הירקות והפירות זמינים, רכיביהם נספגים בצורה טובה יותר והמינון הנדרש אינו "בשמיים". טווח מחירים: 36-70 שקל.

ברזל

דבר הרופא: "תוסף זה אין צורך לתת לילד שלא צריך.

בניגוד לתוספים האחרים, נדרשת בדיקה מקדימה לבדוק האם יש חסר, ואם יש - יש לקבל מינון מדויק מהרופא".

דבר הרוקח: "יש המלצה גורפת להוסיף לתפריט תינוק ויטמין D וברזל. תוספים אלה יש לתת גם במקרים בהם מתגלות בעיות ספיגה או חוסרים. בכל מקרה הייתי מעדיף לתת תוסף זה כסירופ ולא כממתק".

דבר הדיאטנית: "במקרים מסוימים לצד תיקון הרגלי האכילה יומלץ על צריכה מבוקרת, למשל ברזל בקרב ילדים המטופלים בהורמון גדילה". טווח מחירים: 30-100 שקל לטבליות או סירופ.

10 דברים שכדאי לדעת בבחירת ויטמינים ותוספי תזונה לילדים

עומר פורת, רוקח ומנהל תחום ויטמינים בעדן טבע מרקט, ממליץ כיצד לבחור בתוסף הדרוש, ומתי כדאי לרוכשם:

1. יצרן מוכר: חפשו תוצרת של חברה מוכרת. משרד הבריאות אינו מפקח על תכולת החומרים החיוביים המוצהרים כי נכללים במוצר, אלא רק שולל קיומם של רעלים, עלינו ל"סמוך" על היצרן.

2. סירופ מהיר יותר: הסוכרים בממתקי הויטמינים אינם מפריעים לספיגה. ככלל, לסירופ יכולת ספיגה מהירה יותר.

3. אין תוסף טבעי: בדקו מה הצורך הגופני של ילדכם בהתאם להרגלי אכילה. זכרו כי אין תוסף מזון שהוא 100% טבעי, ולכן התעלמו מהצהרות שווא מצד המשווקים.

4. מינון נכון: הקפידו על מינונים נכונים, בעיקר במולטי-ויטמין ובברזל.

חשוב להתייעץ עם נטורופת או דיאטנית בנקודת המכירה ולברר התאמה לילדכם, מבחינת רכיבים ומינונים.

5. מולטי-ויטמין: חפשו הרכב עשיר ככל הניתן, תוך דגש על רכיבים מסוימים (ויטמיני B , אבץ וכד') בהתאם לצרכי הילד.

6. ויטמין C: במהותו חומצה. לתוספות "המיוחדות" יש להתייחס בספקנות כך למשל פקעות ורדים.

7. פרוביוטיקה: על גבי האריזות מצוינת כמות החיידקים הטובים, הכמות פחות חשובה, מומלץ לחפש כמה שיותר זנים.

8. בדקו ריכוזים: ריכוז גבוה של ויטמין בטבלייה לא בהכרח נחוץ. התייעצו עם מומחה לכמות המתאימה לילדכם.

9. נאמנות לא הכרחית: מחיר גבוה אינו ערובה למוצר טוב יותר. חפשו את המבצעים. רוב המוצרים דומים, ולכן אין צורך "לדבוק" במוצרים של חברה מסוימת. בדקו את כל ההיצע.

10. הקפדה: הרחיקו את המוצר מהישג ידם של ילדים, במיוחד אם הוא בפורמט של ממתק.