הספונסרים התחילו לברוח עוד לפני "שערוריית טייגר"

11.3 מיליארד דולר הוציאו חברות מסחריות בארה"ב על ספונסרשיפ בספורט ב-2009 - ירידה של 100 מיליון דולר בהשוואה ל-2008

תופעה של נטישת ספונסרים בספורט העולמי קיבלה ביטוי בעיקר בגלל פרשת טייגר וודס. אלא שהיו אלו מקרים שקצת העלימו את המגמה הכללית ב-2009. מבדיקה של המגזין "פורבס" עולה כי בשנה שחלפה הצטמק שוק הספונסרשיפ והחסויות בארה"ב ב-100 מיליון דולר, לרמה של 11.3 מיליארד דולר. זאת אחרי שבשנים האחרונות נרשמה עלייה ממוצעת של 10% מדי שנה בחסויות בספורט.

"חברות לקחו צעד לאחור בכל הנודע לחסויות בספורט, והתחילו לשאול את עצמן האם הן באמת מקבלות החזר עבור ההשקעה שלהן", מסביר וויליאם צ'יפס, עורך במגזין IEG, שמתמחה בפרסום.

הנטישה לא פסחה גם על ספורטאי הצמרת. טייגר וודס איבד החסות עם ביואיק עוד הרבה לפני שהתפוצצה פרשת הבגידות שלו, כך גם דייויד בקהאם שאיבד את פפסי, או מיקרוסופט שהחליטה לסיים את ההתקשרות עם לברון ג'יימס. גם יצרנית הטרקטורים "קאב קאדט" ביטלה במארס האחרון את ההסכם עם לברון.

מחקר שהזמינה החברה השווייצרית קרדי-סוויס, מצא כי הסיבה העיקרית לכך שחברות החליטו לנטוש ספורטאי צמרת היא העובדה שהן לא מצליחות לשכנע את הלקוחות שהספורטאים באמת אוהבים את המוצרים שהם מפרסמים או אפילו משתמשים בהם. במלים אחרות, קשה לשכנע את הציבור שלברון ג'יימס אכן נוסע על טרקטור בזמנו הפנוי.

חברות גם החלו להבין שמסוכן מדי להיות מזוהות עם כוכבי ספורט, בגלל הכמות הגדלה והולכת של סקנדלים בהם הם מעורבים. גם אירועים שהחלו להיתפס כבעייתיים שילמו את המחיר. כך למשל הטור דה פראנס - אם ב-2007 עוד שילמו עבור חסות לקבוצת רכיבה לפי מפתח של 28 דולר ל-1,000 צופי טלוויזיה (משלמים לפי רייטינג), ב-2009 המחיר צנח עבור קבוצות מסוימות לדולר אחד ל-1,000 צופים.

מי שמאמינה חזק מאוד בשוק הספונסרשיפ היא חברת נייקי, שמחזיקה בהתחייבויות חסות בשווי 4 מיליארד דולר. זכויות שמיות לאצטדיונים הכניסו ל-122 הקבוצות המקצועניות בארה"ב (MLB, NBA, NFL ו-NHL) 187 מיליון דולר, שמהווים 1% בלבד מההכנסה הכוללת שלהם.