צ'אבס על האמריקנים בהאיטי: "כובשים את המדינה בחשאי"

נשיא ונצואלה: "קראתי ש-3,000 חיילים מגיעים, חיילי מרינס חמושים כאילו הם הולכים למלחמה. אלוהים אדירים, הרי אין כאן מחסור ברובים. רופאים, תרופות, דלק, בתי חולים שדה - זה מה שארה"ב צריכה לשלוח"

ממשלת האיטי מסרה לידי ארה"ב את השליטה בנמל התעופה שלה ובאזורים אחרים שאליהם מגיעים מסוקי סיוע. כתוצאה מכך, ארגוני סיוע אחרים מתקשים להנחית את המטוסים שלהם. תוכנית המזון העולמית של האו"ם נאלצה להמתין יומיים עד שארה"ב אישרה למטוסיה לנחות, בין היתר כדי לאפשר לכוחות האמריקניים לפנות את אזרחיהם ולהנחית מטוסי סיוע.

נשיא ונצואלה, הוגו צ'אבס, השתמש אתמול (א') בידיעות הללו כדי להאשים את ארה"ב שהיא משתמשת ברעידת האדמה כתירוץ לכבוש את האיטי ההרוסה. הוא הציע לשלוח להאיטי נפט מוונצואלה, החברה בארגון אופ"ק.

"קראתי ש-3,000 חיילים מגיעים, חיילי מרינס חמושים כאילו הם הולכים למלחמה. אלוהים אדירים, הרי אין כאן מחסור ברובים. רופאים, תרופות, דלק, בתי חולים שדה - זה מה שארה"ב צריכה לשלוח", אמר צ'באס בתוכנית הטלוויזיה השבועית שלו. "הם כובשים את האיטי בחשאי".

"בנוסף לכך, לא רואים אותם ברחובות. האם הם אוספים גופות? האם הם מחפשים פצועים? לא רואים אותם. אני לא ראיתי אותם. איפה הם?". צ'באס הבטיח לשלוח את כל הבנזין שהאיטי זקוקה לו לייצור חשמל ולתחבורה. ונצואלה שלחה להאיטי כמה מטוסים ובהם רופאים, סיוע וחיילים. משלחת רוסית-ונצואלית תגיע היום (ב') להאיטי.

צ'באס, אויב נצחי של "האימפריאליזם האמריקני", אמר כי אינו רוצה להמעיט בחשיבות המאמץ ההומניטרי שעושה ארה"ב, ושהוא רק מעלה תהיות לגבי הצורך במספר רב כל-כך של חיילים.

נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, הגיע להאיטי כדי לפקח מקרוב על הסיוע האמריקני. נשיא האיטי אמר שחיילי ארה"ב ישתפו בשמירה על הסדר הציבורי ברחובות האיטי, שבהם הולכת ומחריפה ההפקרות.