וול סטריט ננעלה בירידות חדות: הדאו ג'ונס איבד השבוע 4.1%

זאת הירידה החדה ביותר מאז פברואר 2009 ■ שיעורי האבטלה ב-43 מחוזות המשיכו לעלות בדצמבר ■ הנאסד"ק ירד היום ב-2.7% ■ אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות: "השבועות הקרובים יתאפיינו בעליית התנודתיות ובמגמה שלילית בשוק האמריקני"

יום המסחר בוול סטריט ננעל בירידות חדות של יותר מ-2%, בהובלת אמריקן אקספרס וכאשר הדאו ג'ונס איבד 4.7% בשלושה ימי מסחר בלבד ומסכם את השבוע הגרוע ביותר מאז פברואר 2009. זאת על רקע תוכניתו של אובמה ואיומה הפוטנציאלי על רווחיות הבנקים, שלא הפסיקה להכביד על הלך הרוח בוול סטריט. עוד השפיע על הסנטימנט השלילי - דו"ח ממשלתי שהצביע על כך ששיעור האבטלה בקרב 43 מחוזות בארה"ב המשיך לעלות בדצמבר.

ברמת הפירמות, המשקיעים הגיבו לדו"חות של חברות מובילות, שפורסמו לפני הפתיחה, כגון אלו של מקדונלדס וג'נרל אלקטריק ולאלה של אמריקן אקספרס שפרסמה דו"חות אתמול.

"עונת הדו"חות השנתיים נפתחה והנתונים הראשונים חלשים ברובם מציפיות האנליסטים. על רקע השנה החיובית שעברה והצפי לשיפור נוסף בשנת 2010 יעדיפו חברות רבות למחוק חשיפות לנכסים בעייתיים שעדיין נמצאים במאזן ובכך "להיערך" לדו"חות שנת 2010 ולהפחית סיכון להפתעות בהמשך. עוזרת לכך כמובן העובדה שהדו"חות השנתיים מבוקרים ע"י רואי החשבון שינקטו משנה זהירות בביקורתם", אמר ל"גלובס" אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות.

"להערכתי השבועות הקרובים יתאפיינו בעליית התנודתיות ובמגמה שלילית בשוק האמריקני בטרם נחזור למגמת העליות שאיפיינה את החודשים האחרונים ושתאפיין, להערכתי, גם את השנה הקרובה".

המדדים צנחו בנעילת המסחר אמש, לאחר נאום הנשיא ברק אובמה בבית הלבן, אשר קרא להידוק הרגולציה על המוסדות הפיננסיים. אובמה הציע חבילת רגולציה להגבלת לקיחת הסיכונים של הגופים המוסדיים וגודלם של הבנקים. אובמה נאם אחרי פגישה עם ראש ה'פד' לשעבר, פול וולקר. וולקר ויועצים נוספים הביעו חשש מפני הסיכונים וניגודי העניינים של הבנקים במסחר בכספם שלהם מול המסחר בכספי לקוחותיהם בניירות ערך, בסחורות, בנגזרים ובמוצרים פיננסיים נוספים.

"בימים האחרונים, באיחור של חודשים רבים, החל ברק אובמה בהובלת שורת חוקים, צווים ותקנות להגברת הרגולציה בשוק הפיננסים האמריקני. תקנות אלה חיוניות לשוק האמריקני, בו הרגולציה על תחומים מסויימים בשוק ההון רופפת עד לא קיימת, במטרה למנוע או להפחית את הסיכון למשבר פיננסי עתידי בסדר גודל של זה שעברנו בשנתיים האחרונות. אחרי שהעביר את הרפורמה בבריאות והוכיח את יכולתו בקבלת החלטות אמיצות ובקידום רפורמות משמעותיות, אני מאמין שאובמה יפעל בנחישות גם להגברת הפיקוח על הגופים הפיננסיים ופעילותם ולגידור כוחם", הוסיף אורי גלאי.

שר האוצר האמריקני, טים גייתנר, הביע אמש את תמיכתו בתוכנית של הנשיא אובמה, למרות שלפי דיווח של סוכנות "רויטרס", גייתנר השמיע בחשאי את חששותיו. שר האוצר מודאג שמא הטלת מגבלות על לקיחת הסיכונים של הבנקים הגדולים, כמו גם על גודלם, עשויה להשפיע לשלילה על כושר התחרות שלהם בעולם.

המשקיעים בארה"ב תופסים, בצורה מכרעת, את הנשיא אובמה כ"אנטי ביזנס" ומטילים ספק ביכולתו לנהל משבר פיננסי. כך לפי הסקר הרבעוני של סוכנות "בלומברג". הסקר הגלובלי, שסקר אנליסטים ומשקיעים ברחבי העולם, מצא ש-77% מהמשיבים האמריקנים מאמינים שאובמה הוא אנטי-עסקים, ו-4 מתוך 5 בטוחים במקצת או שאינם בטוחים כלל ביכולתו להתמודד עם מצב חירום פיננסי. הסקר מצא גם ירידה בדירוג הרייטינג הכללי של אובמה - הוא אהוב ע"י 27% מהמשקיעים האמריקנים בלבד, לעומת 32% בסקר הקודם שנערך באוקטובר. זאת, גם בהשוואה לשלושה רבעים מהמשקיעים באסיה ואירופה שאוהדים את אובמה.

היום לא התפרסמו נתוני מאקרו, אך כן פורסם דו"ח ממשלתי לפיו שיעורי האבטלה ב-43 מחוזות המשיכו לעלות בדצמבר. שיעור האבטלה בדרום קרוליינה הגיע לשיא של 12.6%, בדלוור הוא הגיע לשיא של 11.8%, בצפון קרוליינה ל-11.2% ובמחוז קולמביה ל-12.1%. כך מדווחת רשת CNBC.

בסיכום שבועי: מדד דאו ג'ונס איבד 4.1% ל-10,172 נקודות, מדד S&P ירד ב-3.9% ל-1,091 נקודות ונאסד"ק נחלש ב-3.5% ל-2,205 נקודות.

התוכנית של אובמה תעלה לבנקים 13 מיליארד דולר

האנליסטים בג'יי פי מורגן צופים כי ההכנסות של מורגן סטנלי גולדמן זאקס , UBS , דויטשה בנק וקרדיט סוויס ייתכצו בסכום כולל של 13 מיליארד דולר בשנה הבאה, כאשר גולדמן זאקס צפוי לספוג את המכה הקשה ביותר - 4.67 מיליארד דולר. הכנסותיו של UBS צפויים לרדת ב-1.92 מיליארד דולר.

קונצרן ג'נרל אלקטריק עקף את התחזיות המוקדמות בשוק בשורה העליונה והתחתונה כשדיווח לפני תחילת המסחר כי רווחי הרבעון הרביעי של 2009 ירדו ב-19% והסתכמו ב-28 סנט למניה לעומת צפי מוקדם ל-26 סנט למניה וכי ההכנסות ירדו ב-10% והסתכמו ב-41.4 מיליארד דולר לעומת צפי בשוק כי החברה תדווח על 40.02 מיליארד דולר.

רשת מקדונלד'ס דיווחה לפני פתיחת המסחר בוול סטריט כי רווחיה המתואמים הסתכמו ב-1.03 דולר למניה לעומת צפי ל-1.02 דולר למניה, הכנסותיה ברבעון האחרון של השנה עלו ב-7.18% ל-5.97 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים כי החברה תציג הכנסות של 5.94 מיליארד דולר. הרווח הנקי עלה ב-23% ל-1.22 מיליארד דולר, או 1.11 דולר למניה. תוצאה זאת כוללת רווח חד פעמי של 8 סנט למניה.

יצרנית האופנועים הארלי דיווידסון דיווחה על הפסד ראשון מזה 16 שנה. החברה דיווחה על הפסד של 218.7 מיליון דולר, או 94 סנט למניה ברבעון האחרון של 2009. זאת לעומת רווח של 77.8 מיליון דולר, או 34 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד.

גוגל דיווחה אמש (ה') לאחר נעילת המסחר, כי הרוויחה 6.79 דולר למניה לעומת צפי לרווח של 6.48 דולר למניה. בשורת ההכנסות החברה מכה את התחזיות גם כן שכדיווחה על עלייה של 17.3% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-6.67 מיליארד דולר. יצרנית השבים AMD דיווחה לאחר המסחר על מעבר לרווח של 1.18 מיליארד דולר ברבעון הרביעי. ללא פריטים, החברה הפסידה ברבעון זה 8 סנט למניה.

ענקית כרטיסי האשראי אמריקן אקספרס דיווחה אמש (ה') על רווח של 716 מיליון דולר או 59 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 57 סנט למניה. רווח זה מייצג עלייה של 198% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מנציין כי העלייה החדה ברווחים נובעת בעיקר מכך שהחברה הפרישה השנה הרבה פחות כסף לטובת חובות מסופקים, ולא בגלל הגדלת נפח המכירות והפעילות.

על פי הצעתו של הנשיא אובמה להגביל את פעילות הנוסטרו שלהם, ייתכן שהבנקים JP מורגן וגולדמן זאקס יצטרכו למכור חלק מפעילות הבנקאות הפרטית, ולהפסיק את השקעותיהם בחברות , מאחר שהצעת אובמה כוללת הגבלה של הימורי הבנקים המבוצעים באמצעות הונם.

S&P ממליץ למכור את מניית צ'ק פוינט

האנליסט ג'ים יין מ-S&P הוריד את המלצתו למניית צ'ק פוינט ל"מכירה", לאחר שהמניה חצתה את מחיר היעד שלו למניה שעמד על 32 דולר למניה.

טבע הודיעה היום כי רשות המזון והתרופות הפדראלית (FDA) העניקה לה אישור בלתי מחייב לשיווק הגירסה הגנרית של תרופת (Femara (letrozole של חברת נוברטיס לטיפול בסרטן השד. טבע תשווק טבליות של 2.5 מ"ג. האישור הסופי לשיווק Lezrozole בגירסה של טבע צפוי להינתן ביוני 2011. המכירות של התרופה של נוברטיס מגיעות להיקף שנתי של 556 מיליון דולר.

אמדוקס ריכזה עניין על רקע פרסום דו"חותיה ואלביט מערכות - על רקע חוזה חדש עם חיל הנחתים האמריקני.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]