כמה שווה מנכ"ל ישראלי בנאסד"ק

אייל ולדמן מנכ"ל מלאנוקס קיבל העלאה, לעומת מקרים אחרים, לו דווקא הגיע לקבל

ברוב המקרים שבהם מקבל מנכ"ל של חברה ציבורית העלאה בשכר, אנחנו "מעקמים פרצוף". נודה ולא נבוש, קשה לנו לפרגן, במיוחד בימים אלו - כשאי ודאות כלכלית עדיין מרחפת בשמי העולם - וקיצוצי שכר (גם אם סמליים) הפכו לחלק מן השגרה של רובנו.

המקרה של אייל ולדמן, מנכ"ל מלאנוקס, שונה. מלאנוקס, המפתחת שבבים לתקשורת מהירה בין משאבי מחשוב ארגוניים, הפכה די מהר לאחת החברות הישראליות המוצלחות שהונפקו בשוק ההון האמריקני. לפני כשלוש שנים הונפקה החברה ובאמתחתה היו הכנסות שנתיות של 49 מיליון דולר ורווח נקי של 7 מיליון דולר, נכון לשנת 2006. את 2008 סיימה עם הכנסות של 108 מיליון דולר ורווח נקי של 22 מיליון דולר, ואילו את 2009 צפויה החברה לסיים עם הכנסות של 115 מיליון דולר ורווח נקי של 16 מיליון דולר, והכול תוצאה של גידול אורגני ללא רכישות.

אכן, מספרים מרשימים שיכולים להסביר כיצד הפכה מלאנוקס לאחת מעשר החברות הישראליות הגדולות בנאסד"ק, וכיצד מנייתה הצליחה לשמור את הראש מעל המים ולגלם - גם אחרי המשבר הכלכלי - תשואה חיובית של 6% על המחיר לפיו הונפקה.

מספרים אלו יכולים להסביר מדוע ראוי ונכון היה מצד דירקטוריון מלאנוקס להעלות בשבוע שעבר את שכר הבסיס השנתי של וולדמן. שכרו של וולדמן יעמוד החל מאפריל הקרוב על 375 אלף דולר - במקום 325 אלף דולר, תוספת של 50 אלף דולר (15%) - והוא יקבל גם חבילה די צנועה של מניות חסומות. מלאנוקס נסחרת כיום לפי שווי של 538 מיליון דולר.

יותר מזה, כשבוחנים את שכר המנכ"לים של חברות ישראליות אחרות שנסחרות בנאסד"ק מגלים שוולדמן "מתומחר בחסר" (ראו טבלה). לפי נתוני 2008 (אלו של 2009 עדיין לא פורסמו) קיבל וולדמן שכר שנתי של 308 אלף דולר, מה שמיקם אותו בתחתית הרשימה, לפי בדיקת "גלובס". למי ששכח נזכיר כי רק חברות ישראליות מעטות חושפות את שכר מנהליהן, וברוב המקרים מדובר על חברות שהונפקו כאמריקניות ולא כישראליות.

ה"תמחור בחסר" של וולדמן בולט עוד יותר אם משווים את שווייה של מלאנוקס וביצועי מנייתה לאלו של עמיתותיה.

קחו כדוגמה את ביגבנד. החברה נסחרת לפי שווי של 215 מיליון דולר, מנייתה מחקה 75% משווייה בהנפקה (שבוצעה רק חודש אחרי זו של מלאנוקס), היא ממשיכה לזגזג בין הפסדים כבדים לרווחים שוליים, אך המנכ"ל, אמיר בסן אשכנזי, מקבל שכר שנתי בסך 325 אלף דולר.

או אלי איילון, יו"ר DSPG (שעד לפני כחצי שנה שימש גם כמנכ"ל), המקבל שכר שנתי של 350 אלף דולר, כשהחברה שווה רק 139 מיליון דולר ובשנה האחרונה איבדה 8% משווייה.

לוולדמן אין על מה להתנצל. את הקבלות שלו הוא כבר הגיש.

22