תביעה נגד פורשה: "הוליכה את המשקיעים שולל"

קבוצה של קרנות השקעה אמריקניות הגישה השבוע תביעה נגד פורשה, בטענה להונאה שגרמה להן להפסיד יותר ממיליארד דולר כאשר ניסתה להשתלט על פולקסווגן

קבוצה של קרנות השקעה אמריקניות הגישה השבוע (ב') תביעה נגד יצרנית הרכב פורשה ושניים מבכיריה לשעבר, בטענה להונאה שגרמה להן להפסיד יותר ממיליארד דולר מפוזיציות חסר (שורט) שלהן במניות פולקסווגן בשנת 2008, כאשר פורשה ניסתה להשתלט על פולקסווגן.

בתביעה שהוגשה לבית משפט פדרלי במנהטן, נטען כי פורשה אוטומוביל, מנכ"לה לשעבר ונדלין וידקינג, וסמנכ"ל הכספים לשעבר הולגר הרטר הוליכו שולל את המשקיעים, כאשר שיקרו לגבי גודל האחזקות של פורשה בחברת פולקסווגן ולגבי כוונותיהם לגביה.

נגעה בשיא

הקרנות האמריקניות נפלו קורבן למה שהתקשורת הפיננסית כינתה "מחנק שורט בפרופורציות היסטוריות" תוך מניפולציה של השוק. בשנת 2008 מניית פולקסווגן נגעה לזמן קצר בשיא של 1,000 אירו, מה שהפך את פולקסווגן לחברה היקרה ביותר בעולם.

הזינוק הזה נבע מחשיפה של פורשה שהיא מחזיקה בכ-75% ממניות ההצבעה של פולקסווגן באוקטובר 2008. מחיר זה של המניה "חיסל" פוזיציות חסר שהימרו שמניית פולקסווגן תרד עקב קשייה של יצרנית הרכב מספר 3 בעולם באותה עת.

פורשה נטשה בשנה שעברה את ניסיון ההשתלטות שלה על פולקסווגן הגדולה ממנה בהרבה, על רקע חובותיה והמשבר העולמי. במקום זאת, היא הסכימה למיזוג, כלומר להשתלטות של פולקסווגן עליה. וידקינג והרטר עזבו את החברה זמן קצר לאחר מכן.

"דחקה לפינה"

תובעים במדינות מחוז בגרמניה בודקים את התפקוד של שני הבכירים לשעבר. חקירה פנימית של פורשה קבעה שוויקינג והרטר לא ביצעו שום עבירה על חוקי ניירות הערך. התביעה שהוגשה אתמול טוענת ש"פורשה דחקה לפינה את מניות פולקסווגן על-ידי עבירה על החוק, כאשר היא הכחישה את כוונותיה להשתלט על פולקסווגן ועסקה ברכישת אופציות ונגזרים על מניות פולקסווגן כדי להסתיר את היקף אחזקותיה בחברה זו".

לפי התביעה, הקרנות שהחזיקו בפוזיציות חסר על מניות פולקסווגן "לא ידעו שהן למעשה לוות מניות שנשלטו על-ידי פורשה, ושפורשה ובעלות בריתה מפעילות תוכנית סודית להשתלט על פולקסווגן. התוצאה היתה מחנק חסר שבו נסק מחיר מניות פולקסווגן".