המאבק על הזיכרון

משדרי יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, ד', ערוצי הטלוויזיה השונים

אזרחי ישראל חיים במדינה שבה כל יום הוא "יום השואה", בתוספת יום אחד ייעודי בתחילת "הימים הנוראים" של הישראלים, בין ערב יום השואה לערב יום העצמאות. אלא שהגויים אשר לא ידעוהו עסוקים פחות, למרבה הצער, בזכר השואה, ומשום כך מגלים הססנות ממארת מול איומים נגד מדינת היהודי - מגרעין איראני ועד טבלואיד שבדי.

אלא שעם כל הציניות המתבקשת מול הניסיון לייצר תועלת מדינית מהזיכרון ההיסטורי, מהנשיא בבונדסטאג ועד ראש הממשלה באושוויץ, ראויה לציון הנכונות שגילו הערוצים השונים לייחד ליום הזה מקום נכבד בלוח המשדרים, על אף שאין כאן הכרח רגולטורי.

קשת וערוץ 2 לא יוותרו אמנם על "האח הגדול", אבל מיד לאחר תום הריאליטי (22:50) תשודר תוכנית מיוחדת של "עובדה", שבה התלווה צוות התוכנית למסע חיפושים מרתק אחר מחנה ההשמדה סוביבור. מחנה המוות הזה נהרס עד היסוד בידי הנאצים, ועל חורבותיו ניטע יער כדי להקשות עוד יותר על הזיהוי.

המסע המרתק לחשיפת השרידים מקבל חיזוק משמעותי, כאשר חיל האוויר הישראלי מצליח להצליב בין מפות של הלופטוואפה מימי המלחמה ההיא, לבין תצלומי אוויר עדכניים. לבסוף נמצאים כמה שרידים, אך המלאכה עודנה רבה. הסרט, מכל מקום, מסקרן ומרגש.

בנימה אקטואלית יותר, ישדר ערוץ 1 ב-21:45 (במסגרת "מבט שני") את הסרט "שכנים ורוצחים", שמתעד את הטבח ביהודי קולחוב שבגליציה, עת קהילה בת 4,000 נפשות נטבחה בידי הנאצים - בעזרת התושבים האוקראינים, עד שנותרו ממנה 48 ניצולים בלבד.

כמה סיפורים מצטלבים בסרט הזה, המוזר מכולם הוא הסיפור של משפחתו של השוטר שאחראי באופן אישי לרצח 390 מיהודי העיירה. כאשר בנו של הרוצח, שהוא כיום רופא בדאלאס, טקסס, מגלה את עברו של אביו, הוא מגיע לישראל, פוגש בניצולים ובצאצאיהם ועושה למען הנצחת יהודי העיירה.

הנימה האקטואלית בסרט היא ביחסים הטעונים שבין יהודים ללא יהודים כמעט בכל מקום שבו שכנות כזאת מתקיימת, והעובדה שהזיכרון הקולקטיבי שלנו לא מאפשר עוד לחלקנו לתת אמון לעולם בשכנינו.

גם ערוץ יס דוקו יקדיש את שידוריו הערב ליום הזיכרון הבינלאומי. מה שהחל כבר בשעות אחר-הצהריים, יימשך בשלל תוכניות מיוחדות עד לאחר חצות.

הכצעקתה?

"המקור", ד' 21:00, ערוץ 10

לכבוד האדונים שלח את דרוקר,

הערב ייפול דבר בבית משפחת קיפניס, כאשר אבי המשפחה, סוג של גבר בסכנת הכחדה, ישליט את מרותו בבית ויכפה על ילדיו לצפות בתוכנית המופת "האח הגדול" בחדריהם, מעשה שבגינו הם ודאי ישקלו תלונה למועצה לשלום הילד, הכל כדי שהמסך המרכזי בסלון ישדר את תוכניתכם.

אנשים נבונים ואמינים הנכם, ולפיכך חזקה עליכם שכאשר אתם מבטיחים עדות מרכזית שתיחשף לראשונה הערב ב"פרשה שמסעירה את המדינה", אין בכוונתכם לאכזב. על כן אשב בסלון ביתי הערב, הטלפון הנייד מושתק, הכלב נזוף בפינת החדר - ואחכה בסבלנות למוצא פיכם.

אבקשכם רק לזכור דבר אחד קטן: אמוני הוא סחורה יקרה, ועל כן אני מקווה שאינכם מבקשים לבזבז אותו על עניין שולי, משהו שהוא פחות משערורייה אמיתית, כמו עוד עדות "מצמררת" מפיו של נותן שירותים לשעבר למשפחת נתניהו או משהו כזה.

היו ימים שבהם הייתי מפעיל את קשריי כדי לגלות מראש במה דברים אמורים. אבל הערב אמתין בסבלנות לדברכם. ורק אבהיר שאם לא כצעקתה היא - תהיה זו הפעם האחרונה שבה אני מעדיף אתכם על פני בירדי-בארבי בבית אחינו הגדול.